پیام عاشورا، حرکت بر مدار حق و نهراسیدن از هیاهوی دشمن است
کد خبر: 1465965
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
امام جمعه ایلام:

پیام عاشورا، حرکت بر مدار حق و نهراسیدن از هیاهوی دشمن است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام لطفی زندگی توأم با عزت را ارزشمند دانست و گفت: پیام عاشورا این بود که اهل بیت(ع) به عنوان الگوی مسلمانان بر حق حرکت کرده و ظلم را نپذیرفته‌اند و در برابر هیاهوی دشمن نمی‌هراسند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از ایلام، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در ایلام 9 آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، با بیان اینکه در حرکت امام حسین(ع) از مدینه به سمت مکه و از آنجا به سمت کربلا عزت، موج می‌زند و این عزت، ریشه در معارف اهل بیت(ع) دارد، اظهار کرد: کلمه «عزت» در لغت عربی آن طوری که راغب اصفهانی معنا کرده است، آن حالتی است که نمی‌گذارد انسان مغلوب شده و شکست بخورد و در فرهنگ اسلامی نیز عزت به معنای ارجمند شدن و سرافرازی است، چرا که انسان ارجمند کسی است که در برابر ناملایمات صبور باشد.
امام جمعه ایلام با بیان اینکه نقطه مقابل عزت، ذلت است، گفت: ذلیل، کسی است که فرومایه است و البته جامعه ذلیل نیز به جامعه‌ای گفته می‌شود که ظلم‌پذیر است و در برابر ظلم ظالم سر تسلیم فرود می‌آورد.
حجت‌الاسلام لطفی با اشاره به اینکه هر کس که می‌خواهد عزت‌مند باشد باید از خداوند عزت بخواهد، تصریح کرد: این مهم از طریق ارتباط با خداوند برای انسان فراهم می‌شود و انسان از این طریق است که عزتمند می‌شود، نباید فراموش کرد که عزت، منحصر به ذات حق‌تعالی است.

عزت‌مندی با اطاعت از خدا به دست می‌آید
وی عزت‌خواهی را امری فطری دانست و گفت: برخی هستند که عزت را در مال دنیا، کاخ‌نشینی و زندگی‌های مجلل می‌دانند و برخی‌دیگر نیز همچون دراویش و صوفیه عزت را در ذلیل زندگی کردن و گدایی می‌بینند.
خطیب نماز جمعه ایلام یکی از راه‌های تحقق عزت برای انسان را ایمان به خدا دانست و بیان کرد: چون خداوند عزیز است، کسی یا جامعه‌ای که می‌خواهد عزیز باشد باید ایمان به خدا داشته و به باورها و ارزش‌های دینی و احکام الهی اعتقاد قلبی داشته باشد و به فرموده امام علی‌(ع)، اگر خواهان عزت هستید باید آن را با اطاعت از خدا بدست آورید.
نماینده ولی فقیه در ایلام با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در روز عاشورا پس از نصیحت و موعظه دشمن فرمودند، این شخص بی اصل و نسب(ابن زیاد) مرا بین 2 تصمیم یعنی شمشیر و خواری مخیل کرده، ما و خاندان ما هیچ وقت زیر بار ظلم و ذلت نخواهیم رفت، ادامه داد: مؤمن باید عزیز باشد و هیچ‌گاه ذلت را نپذیرد، چرا که به خداوند اعتقادی قلبی دارد.
وی گفت: یکی از موارد مهم و با اهمیت حادثه عاشورا این است که حرکت و قیام امام حسین(ع) بر مدار و محور حق بوده و پیام عاشورا این بود که اهل بیت(ع) به عنوان الگوی مسلمانان بر حق حرکت کرده و ظلم را نپذیرفته‌اند و در برابر هیاهوی دشمن نمی‌هراسند.
امام جمعه ایلام با بیان اینکه ایران اسلامی همواره عزیزترین ملت‌هاست، اظهار کرد: ایمان به خدا و الهام‌گیری از قیام عاشورا باعث شده که همیشه در برابر قدرت‌های بزرگ جهان بایستیم و با اتکا به خداوند و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب و مردم با ایمان در همه صحنه‌ها پیروز باشیم.
حجت‌الاسلام لطفی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به اینکه کیفیت‌بخشی مراسم عزاداری‌ امام حسین(ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: توجه به محتوای عزاداری‌ها بسیار مهم بوده و کمیت عزاداری‌ها نیز به نوبه خود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که باید از سوی مداحان و مردم مورد توجه باشد.
وی به ششم محرم و اختصاص این روز به نام شهید 6 ماهه کربلا حضرت علی اصغر(ع) اشاره و عنوان کرد: برپایی همایش شیرخوارگان علی اصغر(ع) برای مصیبت این شهید، حرکت ارزشمندی است.

شهید فهمیده؛ الگویی برای نوجوانان و جوانان ایران اسلامی
امام جمعه ایلام 8 آبان را سالروز شهادت شهیدی دانست که با تأسی از مکتب عاشورا در دوران دفاع مقدس با شهادت خود، الگویی برای نوجوانان و جوانان ایران اسلامی شد، تأکید کرد: یکی از پیام‌های عاشورا آموختن سبک زندگی به نوجوانان و جوانان است و شهید محمدحسین با الگوگیری از این پیام، توانست در آن مسیر قدم بردارد.
خطیب نماز جمعه ایلام، افزود: فرهنگ عاشورایی باید برای نسل جوان تبیین شود چرا که امروز بیش از هر زمان دیگر به این فرهنگ نیازمندیم.

وی همچنین به پیش رو بودن سالروز یوم‌الله 13 آبان اشاره کرد و گفت: این روز یکی از روزهای تاریخی و مهم در انقلاب است که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را به ارمغان آورد و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گرفت و امسال این روز با عاشورای حسینی تقارن پیدا کرده و باید در این روز با شعار «مرگ بر آمریکا» که یک شعار بنیادی در کشور است بار دیگر به آمریکا بفهمانیم که جوانان ما آنها را دچار چالش کرده‌اند.
امام جمعه ایلام با بیان اینکه متأسفانه برخی از خواص بی‌بصیرت داخلی خواهان حذف این شعار هستند، گفت: این شعار یک شعار انقلابی است و حتی آمریکایی‌ها در مذاکراتشان با ایران بارها خواهان حذف آن شده‌اند که سخت در اشتباهند.

حجت‌الاسلام لطفی به حوادث اسیدپاشی اخیر در اصفهان اشاره و تصریح کرد: این اسیدپاشی یک فتنه جدید فرهنگی است که توسط غربی‌ها و عناصر واپس‌گرای داخلی آنها مدیریت می‌شود، این حادثه برای بدنامی آمران به معروف و ناهیان از منکر برنامه‌ریزی شده که هم عاملان و هم رسانه‌هایی که به نوعی حامی آنها بودند باید محاکمه شوند که البته رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان در این مسیر دیده شده‌اند.

captcha