اسلام با سخنرانی و مقاله حفظ نمی‌شود/ لزوم به‌کارگیری تمام امکانات جهت تثبیت فرهنگ عمومی
کد خبر: 1465968
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
آیت‌الله ایمانی:

اسلام با سخنرانی و مقاله حفظ نمی‌شود/ لزوم به‌کارگیری تمام امکانات جهت تثبیت فرهنگ عمومی

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» بدین معنی است که اسلام تنها با سخنرانی و مقاله حفظ نمی‌شود، گفت: باید برای اسلام فداکاری کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس جمعه، 9 آبان در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه قرآن مجید عامل عقب‌افتادگی و شکست امت‌های گذشته را مسئله ترک امر به معروف و نهی از منکر می‌داند، گفت: عامل سقوط امت‌ها این است که در برابر گناه و فساد بی‌تفاوت هستند.
وی با تأکید بر اینکه طبق آیات قرآن سرّ پایداری امت اسلامی و مفید بودن آنان برای جامعه بشری امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: قرآن مجید امتی را که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند بهترین امت می‌خواند، به‌دنبال امر به معروف ایمان به خدا به‌وجود می‌آید، یعنی ایمان به خدا حاصل امر به معروف و نهی از منکر است.

ترک امر به معروف؛ عامل سقوط ملت‌ها
آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: جامعه‌ای پایدار می‌ماند که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد و جامعه‌ای که این دو واجب را ترک کند محکوم به نابودی است.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه یکی از انگیزه‌های اصلی امام حسین(ع) از قیام عاشورا نیز احیای امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: متأسفانه در جامعه امروز ما شاهدیم که این فریضه بزرگ فراموش شده و تازه امروز که می‌خواهند قوانین و مقررات اصل هشتم را تصویب کنند عده‌ای اعتراض می‌کنند که چرا درباره امر به معروف می خواهید قانون تصویب کنید؟
وی ادامه داد: این بدبختی جامعه است و همان روزی است که پیامبر(ص) به سلمان فرمودند روزی می‌آید که مردم از امر به معروف و نهی از منکر بازداشته می‌شوند و به منکر امر کرده و معروف را نهی می‌کنند! امروز بعضی از این قلم‌های مزدور این راه را دنبال می‌کنند.
آیت‌الله ایمانی گفت: امروز مجلس طبق وظیفه‌اش می‌خواهد قوانین اصل هشتم را تصویب کند اما مخالفان کارشکنی می‌کنند و جریان اسیدپاشی اصفهان دقیقاً در راستای شکستن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بود.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد:‌ امام حسین(ع) اعلام می‌کند گاهی اوقات شرایطی برای اسلام پیش می‌آید که نماز، روزه، خمس، زکات، حج و.. نمی‌توانند اسلام را نگه دارند و آنجا باید جانفشانی کرد و زن و فرزند را به اسارت فرستاد تا اسلام باقی بماند و امام این راه را برای ما باز گذاشت.
وی ابراز کرد: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» بدین معنی است که ما در زندگی همیشه ممکن است به شرایطی برسیم که بفهمیم اسلام با سخنرانی و مقاله حفظ نمی‌شود و باید برای اسلام فداکاری کرد.

تاسوعا و عاشورا، بیشترین دگرگونی را در دل‌ها ایجاد کرده است
آیت‌الله ایمانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تاسوعا و عاشورا حادثه‌ای است که در جهان منحصر به‌فرد است، گفت: آنچه در عاشورا و کربلا اتفاق افتاد نه تا آن روز مسبوق به سابقه بود نه تا امروز حادثه‌ای به آن عظمت اتفاق افتاده است و این حادثه بیشترین تأثیر را در جامعه بشری به جا گذاشته و حادثه‌ای است که بیشترین دگرگونی را در دل‌ها ایجاد کرده است و طبیعی است باید چنین حادثه‌ای را به بهترین شکل منعکس کرد.
وی با تأکید بر اینکه عزاداری‌های پرعاطفه ما باید همراه با معرفت، درک و فهم کار امام حسین(ع) باشد، گفت: سفارش مؤکد و مکرر این است که اقامه نماز ظهر تاسوعا و عاشورا فراموش نشود و هیئات در هر خیابانی که هستند همان جا نماز را اول وقت اقامه کنند و لازم نیست به مسجد و امامزاده برسند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس با یادآوری اینکه 13 آبان امسال با روز عاشورا مصادف شده است،‌ گفت: 13 آبان در تاریخ ما یادآور سه حادثه بزرگ است که چهره کریه آمریکا را آنچنان که هست نشان می‌دهد؛ حادثه اول تبعید امام در 13 آبان 1343؛ حادثه دوم شهادت دانش‌آموزان ما در صحن دانشگاه تهران در 13 آبان 1357 و حادثه سوم تسخیر لانه جاسوسی توسط جوانان پرشور آن روز ما در 13 آبان 1358؛ آمریکا از سال 1332 تا امروز یعنی 61 سال به‌طور مداوم با مردم ما در جنگ بوده و منافع ما را غارت کرده است و قبل از آمریکا، انگلیس این کار را کرده است.
وی گفت:‌ تاریخ فراموش نمی‌کند در جنگ جهانی دوم با اینکه ایران اعلام بی‌طرفی کرده بود سران متفقین در ایران جمع شدند و تقسیم ایران را تصویب کردند و در آن حادثه یک سوم مردم ایران به‌خاطر قحطی و مشکلات از بین رفتند و این بزرگترین ضربه‌ای بود که از سوی آمریکا و انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی آن روز بر پیکر امت ما وارد شد.

لزوم توجه به برگزاری یادروز 13 آبان
آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار است نباید آن را فراموش نمی‌کنیم، گفت: هیئات مذهبی ما به یاد شهدای دانش‌آموز و به یاد ظلم و جنایاتی که یزید و ابن زیاد امروز بر جامعه اسلامی روا می‌دارند عزاداری خواهند کرد.
امام جمعه شیراز همچنین با بیان اینکه 14 آبان روز فرهنگ عمومی است، گفت: فرهنگ عمومی یعنی شاکله یک ملت که فرهنگ عمومی ملت ما متخذ از ارزش‌های ملی و اسلامی است یعنی ما به‌عنوان ملتی ریشه‌دار در تارخ دارای ارزش‌ها و هنجارهایی بوده و هستیم.
وی ابراز کرد: اسلام ارزش‌ها و هنجارهایی به ما آموخته و فرهنگ ما تلفیقی است از این ارزش‌ها و هنجارها؛ بنابراین وقتی از فرهنگ عمومی یاد می‌شود یعنی فرهنگ ملی، دینی و انقلابی؛ فرهنگ عزت و افتخار و آبرو، فرهنگ مقاومت و استقلال.

لزوم به‌کارگیری تمام امکانات جهت تثبیت فرهنگ عمومی
آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه برای اصلاح و تثبیت فرهنگ عمومی باید همه امکانات ما به‌کار گرفته شود، گفت: کتاب، فیلم، هنر، سخنرانی، صدا و سیما و هر چه که می‌تواند در مردم اثر بگذارد باید به‌عنوان ابزاری برای اصلاح فرهنگ عمومی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد.
نماینده ولی فقیه در فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمن ما حرکتی را آغاز کرده است که نتیجه این حرکت منزوی ساختن ایران اسلامی و جدا کردن ایران اسلامی از پیکره دنیای اسلام است، گفت: استکبار جهانی به این نتیجه رسید که ایران اسلامی منادی اسلام ناب محمدی و وحدت امت اسلامی است و منادی بیداری و آگاهی‌بخشی به مسلمانان جهان است که آنچه دارند بشناسند و برای آن حساب ویژه‌ای باز کنند و طبیعتاً دشمن می‌خواهد این موقعیت را از جمهوری اسلامی ایران بگیرد و اسلام ناب را به اسلام شیعی معنا می‌کند، چیزی که اصلا در مخیله امام و مسئولان ما نبوده و نیست.
وی اسلام ناب را اسلام مقاومت و ایستادگی و مبارزه با آمریکا دانست و گفت: این اسلام ناب در بحرین، فلسطین، سوریه، عراق، ایران، یمن و هر کجا در مقابل استکبار مسلمانان بایستند و مقاوت کنند و این ایستادگی از روی فهم و درک باشد، حاکم است و از سوی دیگر اسلام آمریکایی یعنی اسلام وابسته و ارتجاعی، اسلامی که بعضی از کشورهای مرتجع منطقه از آن دفاع می‌کنند و یعنی وابستگی کامل به اروپا و آمریکا.
آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: دشمنان وحدت امت اسلامی را هدف گرفته‌اند و با این جنگ‌های فرقه‌ای می‌خواهند وحدت امت اسلامی را بشکنند و افکار و اندیشه‌ها را از ایران اسلامی منحرف کنند، در حالی که امروز دنیا می‌داند جمهوری اسلامی ایران چه می‌گوید و چه می‌خواهد و دنبال چیست.

captcha