انتخاب داوران از میان اساتید دانشگاه؛ ویژگی پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
کد خبر: 1466373
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
دغاغله بیان کرد:

انتخاب داوران از میان اساتید دانشگاه؛ ویژگی پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ویژگی بارز این دوره از مسابقات را انتخاب اعضای هیئت داوران از میان اساتید دانشگاهی برشمرد.

مهدی دغاغله، داور رشته صوت پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه این مسابقات، گام معنوی و بسیار بزرگی در راستای گسترش فرهنگ قرآنی است، گفت: گام‌هایی که در رابطه با قرآن کریم برداشته می‌شود در هر زمینه‌ای که باشد مفید و در راستای گسترش فرهنگ قرآنی خواهد بود.

این داور بین‌المللی افزود: در حال حاضر شاهد برگزاری مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مختلفی در نهادهایی همچون اوقاف، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و ... هستیم، اما وقتی این حرکت فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه‌ها برگزار شود، ویژگی‌های خاصی خواهد ‌داشت؛ چرا که مخاطب اصلی قشر فرهیخته جامعه است.
این قاری بین‌المللی تصریح کرد: زمانی که مسابقاتی در بین قشری فرهیخته و محقق برگزار شود از ارزش‌ بسیار زیادی برخوردار است، اگر این مسابقات بین طلبه‌های حوزه‌های علمیه برگزار شود چندان شگفت‌انگیز نخواهد بود؛ چرا که طلبه‌های حوزه‌های علمیه کارشان مرتبط با دین است اما دانشجویی که در رشته‌های فنی و یا پزشکی و ... تحصیل می‌کند، اگر در مسابقه‌ای قرآنی حضور یابد جذابیت خود را بیشتر از موارد دیگر نشان خواهد داد.

تأثیرات مسابقات در بُعد بین‌المللی بسیار بیشتر است
دغاغله با بیان اینکه تأثیراتی که مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان می‌گذارد، در بعد بین‌المللی بسیار بیشتر از داخل کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر و در این برهه از زمان که حساسیت‌های بسیار زیادی به وجود آمده است و همه جا دَم از تفرقه و جدایی زده می‌شود، قرآن کریم تنها ریسمانی است که بین تمام مسلمانان جهان مشترک است و می‌تواند همه مسلمانان را گردهم جمع کند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران اسلامی باعث می‌شود شبهاتی که روزبه روز علیه کشورمان ساخته و پرداخته می‌شود، بی‌رنگ و بی‌اثر شود؛ چرا که حضور نمایندگان کشورهای مختلف در ایران واقعیت‌ها را به آنها نمایان خواهد کرد. دشمنان تشیع تلاش دارند تا چهره شیعیان را در دنیای اسلام مخدوش نشان دهند که برگزاری مسابقاتی از این دست مانع از این تبلیغات منفی خواهد بود.
این قاری بین‌المللی کشورمان یادآور شد: زمانی که قاریان سایر کشورها به ایران بیایند و پیشرفت قرآن و بهاء دادن به این ثقل اکبر را ببینند با واقعیات به صورت عینی روبرو خواهند شد و ناخودآگاه به سفیری برای ایران اسلامی در جهت مبارزه با تبلیغات منفی تبدیل خواهند شد.

فراهم کردن امکانات آموزشی برای متسابقان
دغاغله در ادامه در مورد اقداماتی که می‌تواند سطح کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را بالا ببرد، بیان کرد: در این زمینه اقدامات گوناگونی را می‌شود انجام داد. بیشترین موردی که باعث افزایش کیفیت مسابقات خواهد شد، بحث‌های آموزشی خواهد بود. اگر در کنار مسابقات در رابطه با ارتقاء سطح آموزش قرآن، امکاناتی را برای متسابقان فراهم کنیم بسیار اثرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه امکانات آموزشی کشورمان نسبت به اکثر کشورهای اسلامی بسیار بالاتر است، گفت: در بحث فعالیت‌های قرآنی امکانات، دستاوردها، معلومات و سازماندهی‌هایی که شده است بسیار بیشتر از دیگر کشورهای اسلامی است و باید از این ظرفیت در راستای کمک به متسابقان خارجی مسابقات قرآن استفاده کنیم. ما می‌توانیم در کنار مسابقات یک خدمت به یادماندنی انجام دهیم و آن هم بالا بردن سطح متسابقان با برگزاری دوره‌های آموزشی است.
این قاری بین‌المللی کشورمان افزود: براساس اخبار و اطلاعاتی که در مورد پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به دست آورده‌ام، در این دوره شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای شرکت‌کنندگان خواهیم بود.

اعزام هیئت‌های کشف استعداد به کشورهای مختلف
دغاغله در ادامه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم این مسابقات به سطح بالایی برسد باید ماه‌ها قبل از شروع رقابت‌ها، هیئت‌هایی را برای کشف استعدادهای قرآنی به کشورهای دیگر اعزام کنیم. تاکنون چنین کاری صورت نگرفته است و به نظر من اگر به جای اینکه از شرکت‌کنندگان بخواهیم لوح فشرده‌ای از تلاوت‌های خود را برای دبیرخانه بفرستند، گروه‌هایی را برای آزمایش آنها اعزام کنیم بسیار مفید فایده خواهد بود.
وی در مورد جایگاه مسابقات بین‌‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به ارتباطاتی که با قاریان و حافظان بسیاری از کشورها دارم، همیشه دو مسابقه از ایران برای فعالان قرآنی جهان اسلام مطرح است که یکی از آنها مسابقات رسمی جمهوری اسلامی است و دیگری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است.

هیئت داوران دانشگاهی ویژگی بارز مسابقات
دغاغله در پایان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را هیئت داوران این مسابقات عنوان کرد و گفت: براساس اطلاعاتی که کسب کرده‌ام هیئت داوران این دوره از مسابقات از فعالان دانشگاهی هستند و این یکی از برجستگی‌های این مسابقات است که تناسب خوبی را بین متسابقان و داوران به وجود آورده است.

یادآوری می‌شود، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از یازدهم دی‌ماه سال جاری به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در تهران برگزار می‌شود.

captcha