گزارش نبأ از همایش رهروان زینبی در آستان موسی مبرقع(ع) قم
کد خبر: 1470677
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱

گزارش نبأ از همایش رهروان زینبی در آستان موسی مبرقع(ع) قم

کانون خبرنگاران نبأ/امیرمحسن سلطان احمدی: روز 15 آبان‌ماه آستان مقدس موسی بن جواد(ع) قم حال و هوایی دیگر داشت، قدم به حیاط آستان که می‌گذاشتی تفاوت آن را با روزهای قبل به خوبی حس می‌کردی. هر چه ساعت به 15 نزدیک‌تر می‌شد خیل عظیم بانوان را مشاهده می‌کردی که دسته‌دسته بعضی‌ها به همراه کودکان‌شان به سمت آستان مطهر در حرکت بودند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا،  سه روز از عاشورا گذشته است، قبل از رسیدن به عاشورا اجتماع عظیم لبیک یا حسین(ع) مردم قم در روز دوم محرم در امامزاده ابراهیم(ع) این شهر مقدس برگزار شد و اینک در ایام اسارت خانم حضرت زینب کبری(س) این بار در دوازدهم محرم بانوان قمی خود را به آستان مطهر موسی مبرقع(ع) فرزند بلا فصل امام جواد(ع) رسانده‌اند تا زینب‌وار میثاق و پیمانی دوباره با رسالت حسینی داشته باشند.
بانوان با سربندهای یا زینب(س) و برخی هم با در دست داشتن پوسترهایی با مزامین «هیهات مناالذله» و «مرگ بر آمریکا» در حیاط آستان مطهر اجتماع کردند و بانوان خادم آستان مطهر نیز با نظمی خاص در مراسم حضور داشتند.
مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز و سپس حجت‌الاسلام سیدمحمد غروی به سخنرانی پرداخت.
حجت‌الاسلام سیدمحمد غروی به پاداش صبر بر مصیبت اشاره و بیان کرد: پنهان کردن مصیبت یکی از گنجینه‌های نیکوکاری برای فرد مؤمن است و به ما سفارش شده در مصیبت صبور باشیم و شکوه نکنیم، حال حضرت زینب(س)  در مقابل مصائب عاشورا چگونه خود را در مجلس آن ملعون حفظ کرد وقتی که آن ملعون گفت دیدی خدا به سر شما چه آورد؟ و خانم حضرت زینب(س) گفت: «ما رأیت الا جمیلاً» یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود.

وی در ادامه گفت: مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) در خصوص یکی از شاگردانشان نقل کردند که در ماه رمضان یکی از شاگردانم سفره افطاری داشت و عده‌ای را دعوت کرده بود که دو ساعت مانده به افطار به او خبر دادند که مادربزرگش از دنیا رفته است اما او خودش را کنترل کرد و به مهمانانش چیزی نگفت تا همه افطار کردند بعد که افطار تمام شد گفت دوستان فردا مراسم تشییع مادربزرگم است اگر می‌توانید بیائید که باعث تعجب مهمانان شد که چرا زودتر نگفتی؟
سخنران اجتماع بزرگ رهروان زینبی به آیه استراجاع اشاره و تصریح کرد: در قرآن کریم هم فرموده‌اند هر موقع مصیبتی دیدید آیه استراجاع را تلاوت کنید و بگوئید: إنّا لِلّهِ و إنّا إلیهِ راجِعون و بدانید که ما هم می‌میریم حال امام حسین(ع) در گودال قتلگاه افتاده‌اند دیگر بلایی نبوده که سر امام نیاورده باشند مصیبت خیلی عظیم و عظمی است فرزندانش را شهید کرده‌اند اما باز امام در این وضعیت می‌گوید: «الهی رضا برضائک»
حجت‌الاسلام غروی بیان کرد: بنابراین اگر امروز اسلام است، مملکت ما امنیت دارد، راحت با امنیت در شهرهای‌مان مجالس عزاداری می‌گیریم مدیون از جان گذشتگی سیدالشهدا(ع) و همچنین اسارت اهل بیت(ع) و زینب کبری(س) هستیم همچنین امام راحل نیز فرمودند «محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است».
وی به پیروزی امام حسین(ع) با شهادتش اشاره و بیان کرد:امام حسین(ع) با یک مرد فاسد و فاسق مثل یزید هرگز بیعت نکرد تا به ما بفهماند که نباید زیر بار ظلم و ظالم برویم، مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است، پس امام در کربلا با شهادتش پیروز شدند که شهادت امام باعث شد بساط بنی‌امیه برچیده بشود الان دختر سه ساله امام حسین(ع) در شام چه مقامی دارد اما اثری از قبر معاویه و یزید نیست.
غروی در ادامه تصریح کرد: خداوند می‌خواهند امام حسین(ع) را کشته و زن و بچه‌اش را اسیر ببیند چون با اسارت زینب(س) به مردم کوفه و شام گفت که حسین(ع) خارجی نبوده است چون او زیر بار منت یزید نرفت شهیدش کردند.
وی به ارزش اسارت حضرت زینب(س) اشاره و بیان کرد: به هر جهت وجود زینب کبری(ع) وجود بسیار با ارزشی در اسارت بوده است اگر اسارت نبود اگر رقیه(س) در شام دفن نمی‌شد بعضی‌ها انکار این اسارت را می‌نمودند اما سه ساله ای از اسرا در شام به شهادت رسید و همانجا دفن شد تا کسی نتواند منکر اسارت زینب کبری(س) و اهل بیت امام حسین(ع) شود.
در ادامه مراسم سیدعلی حسینی‌نژاد به مدیحه‌سرایی پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن فاطمیان، مدیر مرکز فرهنگی آستان مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ در خصوص برگزاری این مراسم اظهارکرد: تجمع بزرگ رهروان زینبی(س) امسال در روز 12 محرم همزمان در بقاع متبرکه سراسر کشور از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
مدیر مرکز فرهنگی آستان موسی مبرقع(ع) به ضرورت الگوگیری بانوان از حضرت زینب(س) اشاره و بیان کرد:امام حسین(ع) رسالت سنگینی بر دوش حضرت زینب(س) گذاشتند که ما وظیفه داریم با چنین تجمعات و همایش‌هایی به مقام حضرت زینب(س) ارج نهیم تا با معرفی حضرت باعث الگوگیری بانوان از ایشان در جامعه شویم که حضرت زینب(س) بهترین الگوی بانوان مسلمان است.
وی در ادامه گفت: در این مراسم به تمام کودکان و نوزادان حاضر در مراسم سربند یا زینب(س) اهدا و در پایان از شرکت‌کنندگان در این اجتماع زینبی در جوار 43 امامزاده در این مجموعه زیارتی پذیرایی شد.
فاطمیان با اشاره به برگزاری طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در این آستان مطهر اظهار کرد: با توجه به آغاز ماه محرم و عزای حسیینی در این آستان مطهرطرح سوگواره بصیرت عاشورایی برگزار شد و با توجه به حضور هیئت موسی مبرقع(ع) هر شب در این آستان مراسم عزاداری در دهه اول محرم برگزار شد.
مدیرمرکز فرهنگی آستان مطهر موسی مبرقع(ع) در خصوص این امامزاده بیان کرد: در این آستان مطهر 43 امامزاده مدفون هستند که حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلا فصل امام جواد(ع) به همراه نوادگان در مجموعه زیارتی چهل اختران و همچنین در حیاط نیز امامزاده زید(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) مدفون هستند که هر روز شاهد حضور زائرین از اقصی‌نقاط کشور و حتی کشورهای منطقه و زائرین خارجی در این مجموعه زیارتی هستیم.
یادآور می‌شود، همایش رهروان زینبی از سوی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم در این آستان مطهر برگزار شد که حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف استان و قائم‌پناه مدیر روابط عمومی این اداره‌کل در مراسم حضور داشتند.

captcha