آیات ۸۵-۷۷ اسراء با صدای اللیثی + دانلود/ نیایش؛ وسیله‏‌ طرد وسوسه شیطانى
کد خبر: 1473587
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸

آیات ۸۵-۷۷ اسراء با صدای اللیثی + دانلود/ نیایش؛ وسیله‏‌ طرد وسوسه شیطانى

گروه فعالیت‌های قرآنی: تلاوتی زیبا از استاد محمد اللیثی از آیات ۸۵-۷۷ سوره بنی‌اسرائیل و سوره ضحی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد محمد اللیثی به کشورهای زیادی برای تلاوت قرآن کریم سفر کرد از جمله آن‌ها می‌توان به هند، پاکستان، جنوب آفریقا، آلمان و آمریکا اشاره کرد.

وی در سال 1379 هجری شمسی به همراه استاد احمد نعینع به جمهوری اسلامی ایران نیز سفر کرد و با تلاوت‌هایش شوق و شور وصف ناشدنی را در بین دوستداران قرآن کریم در ایران به راه انداخت.

محتوای سوره اسراء
این سوره در مکه نازل شده و 111 آیه دارد. در این آیات به مسئله نماز و توجه به خدا و نیایش مى‏پردازد، که عامل مؤثرى براى مبارزه با شرک است و وسیله‏‌اى براى طرد هر گونه وسوسه شیطانى از دل و جان آدمى است. نماز است که انسان را به یاد خدا مى‏‌اندازد، گرد و غبار گناه را از دل و جانش مى‏‌شوید و وسوسه‏‌‌هاى شیطانى را طرد مى‏‌کند و پس از ذکر نمازهاى فریضه پنجگانه این چنین اضافه مى‏‌کند پاسى از شب را از خواب برخیز و قرآن بخوان «وَ مِنَ الَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً».

مفسران معروف اسلامى این تعبیر را اشاره به نافله شب که در فضیلت آن روایات بى‏‌‌‌شمارى وارد شده است دانسته‏‌ا‌ند، هر چند آیه صراحت در این مسئله ندارد ولى با قرائن مختلفى که در دست است این تفسیر روشن به نظر مى‏‌رسد. سپس مى‏‌گوید این یک برنامه اضافى است، علاوه بر نمازهاى فریضه براى تو « نَافِلَةً لَّک» بسیارى این جمله را دلیل بر آن دانسته‏‌اند که نماز شب بر پیامبر (ص) واجب بوده است، زیرا نافله به معنى زیاده است، اشاره به اینکه این فریضه اضافى مربوط به تو است.

در آیه 80 این سوره به یکى از دستورات اصولى اسلام که از روح ایمان و توحید، سرچشمه مى‏‌گیرد، اشاره کرده مى‏‌گوید «بگو پروردگارا! ورود مرا در هر کار نیز صادقانه قرار ده «قُل رَّب أَدْخِلْنى مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنى مخْرَجَ صِدْقٍ» هیچ کار فردى و اجتماعى را جز با صدق و راستى آغاز نکنم، همچنین هیچ برنامه‌‏اى را جز به راستى پایان ندهم.(تفسیر نمونه، ج 12، ص  226-220)

سپس به یکى از ریشه‌‏دارترین بیماری‌هاى اخلاقى انسان‌هاى تربیت نایافته اشاره کرده مى‏‌گوید هنگامى که به این انسان نعمت مى‏‌بخشیم (غرور و استکبار به او دست مى‏دهد) به پروردگار خود پشت مى‏‌کند و با حالت تکبر، دور مى‏‌شود «وَ إِذَا أَنْعَمْنَا عَلى الانسنِ أَعْرَض وَ نَئَا بجَانِبِهِ». اما هنگامى که نعمت را از او سلب کنیم و حتى مختصر ناراحتى به او برسد یأس و نومیدى سر تا پاى او را فرا مى‌‏گیرد «إِذَا مَسهُ الشرُّ کانَ یَئُوساً».(تفسیر نمونه، ج 12، ص243) و در آیه 88 این سوره نیز حضرت حق خطاب به پیامبر می‌گوید به آنها بگو اگر تمام انسان‌ها و پریان اجتماع و اتفاق کنند تا همانند این قرآن را بیاورند، قادر نخواهند بود هر چند یکدیگر را معاضدت و کمک کنند.(تفسیر نمونه، ج 12، ص274)

محتوای سوره ضحى
این سوره در مکه نازل شده و دارای 11 آیه است. درباره شأن نزول این سوره روایات زیادى نقل شده که از همه روشن‌تر این است. ابن عباس مى‏گوید «15 روز گذشت، و وحى بر پیامبر(ص‏) نازل نشد، مشرکان گفتند: پروردگار محمد، او را رها کرده و دشمن داشته، اگر راست مى‏‌گوید مأموریت او از سوى خدا است، باید وحى به طور مرتب بر او نازل مى‏‌شد، در اینجا این سوره نازل شد و به سخنان آنها پاسخ گفت».

در آغاز این سوره نیز با دو سوگند روبرو مى‏‌شویم سوگند به نور و سوگند به ظلمت و به دنبال این دو سوگند بزرگ به نتیجه و جواب قسم پرداخته مى‌‏فرماید (پروردگارت هرگز تو را ترک نگفته و هرگز مورد خشم قرار نداده است «مَا وَدَّعَک رَبُّک وَ مَا قَلى»). به زودى پروردگارت آنقدر به تو عطا مى‌‏کند که خشنود شوى«وَ لَسوْف یُعْطِیک رَبُّک فَترْضى» که این بالاترین اکرام و احترام پروردگار نسبت به بنده خاصش محمد(ص‏) است و بطور کلی هدف در این سوره تسلى و دلدارى پیامبر اسلام(ص) است.(تفسیر نمونه، ج 27، ص115- 91)

تلاوت سوره اسراء، آیات 85-77، سوره ضحی با صدای استاد اللیثی

تا پایان سال جاری سه روز در هفته روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، جمعه ساعت 10 صبح یک فایل از تلاوت قراء برتر جهان اسلام از گنجینه تلاوت‌های ناب شبکه رادیویی قرآن بر روی تارنمای خبرگزاری ایکنا قرار می‌گیرد.

captcha