از اجرای طرح کتابدار دانش‌آموز تا عضوگیری نابینایان کشور
کد خبر: 1473939
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
در کتابخانه حسینیه ارشاد انجام می‌شود؛

از اجرای طرح کتابدار دانش‌آموز تا عضوگیری نابینایان کشور

گروه ادب: مدیر کتابخانه حسینیه ارشاد فعالیت‌های این کتابخانه اعم از اجرای طرح کتابدار دانش‌آموز تا عضوگیری از نابینایان را در هفته کتاب تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهرناز خراسانچی، مدیر کتابخانه حسینیه ارشاد، عصر روز گذشته، 25 آبان‌ماه، همزمان با دومین روز از هفته کتاب در تشریح فعالیت‌های این کتابخانه گفت: این کتابخانه عمومی از سال 1359 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون با تغییر سه مدیریت به کار خود ادامه داده است.

وی با اشاره به تعداد منابع موجود در این کتابخانه افزود: در این کتابخانه 146 هزار جلد کتاب فارسی، 12 هزار جلد کتاب لاتین، 12 هزار و 600 حلقه نرم‌افزار، 700 نقشه و پوستر و 5300 عنوان مقاله فهرست‌نویسی شده وجود دارد. همچنین 1700 عنوان نشریه در قالب 46 هزار نسخه قابل دسترسی است.

خراسانچی ادامه داد: ما در این کتابخانه 44 هزار و 700 عضو داریم که از این تعداد 16 هزار و 600 نفر آن فعال هستند و علاوه بر این ماهانه 150 عضو جدید داریم. خدماتی که در این کتابخانه ارائه می‌شود شامل 11 بخش است از جمله خدمات فنی که کار فهرست‌نویسی آثار را برعهده دارد و یکی از دلایل موفقیتمان نیز مرهون عملکرد درست و صحیح این بخش است.

وی تعداد عناوین خریداری شده را 14 هزار و 300 عنوان در سال جاری عنوان کرد و گفت: تعداد مراجعان به کتابخانه در سال گذشته 36 هزار و 617 نفر بودند که بیش از 70 هزار منبع به آنها امانت داده شده است و در راستای اهدای کتاب نیز بیش از 42 هزار جلد کتاب در سال جاری اهدا کردیم که 12 هزار جلد آن مربوط به کتابخانه‌های روستایی است.

خراسانچی با اشار به اینکه ما معتقدیم هر کتابی دارای مخاطب است و باید به دست مخاطب برسد تا خوانده شود، بیان کرد: در این راستا کتاب‌هایی را که در انبار مانده بودند و نهادها و سازمان‌ها مخاطب آنها نبودند، آنها را در کتابخانه به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دادیم و متوجه شدیم که در طول یک ماه گذشته 674 عنوان کتاب از سوی مخاطبان دریافت شده است.

وی به مبادله کتاب اشاره و عنوان کرد: در گذشته هر سه ماه یک بار مبادله کتاب انجام می‌شد اما به دلیل سختی‌های کار این زمان به شش ماه افزایش یافت. تاکنون طی 10 سال گذشته 26 طرح مبادله کتاب انجام شده که بیش از 7 هزار جلد کتاب میان مخاطب و کتابخانه مبادله شده است.

مدیر کتابخانه حسینیه ارشاد با اشاره به بخش‌های خاص این کتابخانه گفت: ما در این کتابخانه بخش کودکان و نوجوانان را داریم که بیش از 35 هزار عنوان کتاب مربوط به آنهاست. از سوی دیگر با مدارس تهران نیز در ارتباط هستیم و از آنها خواستیم تا ساعت علوم دانش‌آموزان به این کتابخانه بیایند و همراه با گروه‌های پژوهشی چگونگی استفاده از منابع پژوهشی و کتابخانه‌ای را فرابگیرند.

وی در ادامه به طرح کتابدار دانش‌آموز اشاره و بیان کرد: در این طرح دانش‌آموزان می‌توانند در اوقات فراغت تابستان کار کتابداری را آموزش ببینند تا بتوانند به عنوان کتابدار در مدارس خود کار کنند. یکی دیگر از خدمات ارائه شده در این کتابخانه ارائه خدمات به کودکان ناشنوا، نابینا، کم‌توان ذهنی و جسمی، دیرآموز و ... انجام می‌شود که منحصر به فرد است و به تازگی کار بر روی کودکان اوتیسم را شروع کرده‌ایم که از سال آینده عملی می‌شود.

خراسانچی از برپایی 32 نمایشگاه کتاب موضوعی در سال جاری خبر داد و گفت: از سال 90 کتابخانه دیجیتال را رونمایی کردیم که بیش از 14 هزار منبع دیجیتال در آن وجود دارد و از این تعداد 10 هزار کتاب، 3200 مقاله و 1100 منبع صوتی است و در این راستا 625 نفر عضو کتابخانه دیجیتال هستند.

مدیر کتابخانه حسینیه ارشاد در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر سالن مطالعه آزاد نداریم و در کتابخانه جدیدی که در حال ساخت است این مسئله پیش‌بینی شده و کتابخانه در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع در هفت طبقه آماده ساخت است.

captcha