سفیر قرآنی در مجارستان/ از سفارتخانه تا مسجد شیعیان عراقی
کد خبر: 1474193
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

سفیر قرآنی در مجارستان/ از سفارتخانه تا مسجد شیعیان عراقی

گروه فعالیت‌های قرآنی: ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) موقعیت ویژه‌ای برای معرفی اسلام حقیقی در دنیاست؛ فعالیتی که سال‌هاست تعدادی از قاریان کشورمان با سفر به دیگر نقاط دنیا در جهت اجرای آن هستند.

محمدرضا خرمیان، قاری بین‌المللی کشورمان در سال 1337 در تهران متولد شد. وی از محضر اساتیدی چون ابراهیم پورفرزیب(مولایی) و محمدتقی مروت تلمذ کرده است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از سفر قرآنی خود به  بوداپست پایتخت مجارستان در دهه اول محرم الحرام امسال خبر داد.

تلاوت قرآن در مسجد الرحمان بوداپست

سفیر قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه از شب پنجم تا شب یازدهم محرم الحرام در مسجد بوداپست و سفارت ایران به اجرای برنامه پرداخته است، می‌گوید: پنج‌شنبه، شب ششم محرم‌الحرام، جهت تلاوت قرآن پس از اقامه نماز مغرب و عشا به مسجد الرحمان بوداپست دعوت شدم.

این قاری بین‌المللی عنوان می‌کند: پس از اینکه آیاتی از سوره فرقان را تلاوت کردم، آنها فکرش را نمی‌کردند که یک ایرانی که زبان مادری‌اش فارسی است، بتواند به خوبی تلاوت قرآن داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: شاید معجزه قرآن باشد که این کتاب الهی را تمام زبان‌ها می‌توانند تلاوت کنند و به ویژه اینکه خداوند به مردمان ایران عنایت کرده است که قرآن را می‌توانند به لحن عربی تلاوت کنند.
خرمیان با تأکید بر اینکه پس از تلاوت قرآن با تشویق الله الله حاضران روبرو شده است، اضافه می‌کند: به قدری از تلاوت قرآن توسط یک ایرانی بهره برده بودند که از من دعوت کردند تا جمعه، ششمین روز محرم پس از اقامه نماز جمعه به قرائت قرآن بپردازم.

وی با اشاره به اینکه این مسجد توسط اهل سنت قطر در بوداپست ساخته شده است، ادامه می‌دهد: پس از اقامه نماز جمعه و پس از اعلام عمومی مجری به تلاوت آیاتی از سوره‌های فتح، ضحی و کوثر پرداختم.

قرائت قرآن در حسینیه شیعیان عراقی بوداپست

سفیر قرآنی کشورمان می‌گوید: هفتمین روز از محرم به حسینیه شیعیان عراقی دعوت شدم که این حسینیه توسط یکی از پزشکان عراقی که تمایل به جمع کردن افراد به ویژه جوانان مسلمان داشته‌، احداث شده است.

خرمیان با اشاره به اینکه در این جلسه شیعیان افغانی هم حضور داشتند، ادامه می‌دهد: در شب‌های محرم در آنجا به مداحی پرداختم و اشعاری درباره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خواندم و دسته سینه‌زنی از عراقی‌ها و افغانی‌ها بودند که سپس اطعام شدند.

اجرای برنامه در سفارت ایران در مجارستان

این قاری کشورمان عنوان می‌کند: سفارت ایران در مجارستان نیز از شب پنجم محرم تا شب شام غریبان برنامه داشت که در این جلسه هر شب محرم، ایرانیان و تازه مسلمانان حضور داشتند و بعضاً افرادی که حتی مسلمان نیز نبودند، جذب این مجلس می‌شدند.

وی می‌گوید: این برنامه ابتدا با زیارت عاشورا آغاز می‌شد و سپس به مدت 15 دقیقه به تلاوت قرآن می‌پرداختم و 45 دقیقه تا یک ساعت درباره انگیزه و علل قیام امام حسین(ع) و فلسفه قیام عاشورا سخنرانی می‌کردم و حتی به بیان حدیثی درباره سید و سالار شهیدان می‌پرداختم.

خرمیان با بیان حضور دانشجویان ایرانی از شهر پچ که اجرای این برنامه را در سفارت ایران شنیده بودند، اظهار می‌کند: این دانشجویان ایرانی که متشکل از10 نفر از دختران و 25 نفر از پسران بودند، هشتم و نهم محرم به این مراسم آمدند که بیان مسائل علمی و موضوعاتی درباره سطح پیشرفت علم در کشور و بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) « لو کان الدین معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس؛ اگر دین (و در روایت دیگرى اگر علم) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت»(مجمع البیان، جلد سوم، صفحه 208) از جمله برنامه‌های مراسم سفارت ایران بود که تا شب شام غریبان ادامه داشت.

تازه مسلمان مجارستانی زمینه ورود همسرش به اسلام را فراهم می‌کند

این قاری بین‌المللی با اشاره به خاطره حضور جوانی به اسم «پیتر» که به تازگی و حدود هشت ماه گذشته، به اسلام گرایش پیدا کرده بود، عنوان می‌کند: او بسیار مشتاق حضور در این جلسه عزاداری بود به گونه‌ای که از ابتدای جلسه می‌آمد و از سخنرانی‌ها یادداشت برمی‌داشت و هنگامی که علت آن را جویا شدم گفت «می‌خواهم  زمینه ورود همسرم به اسلام را فراهم کنم».

خرمیان می‌گوید: هنگامی که علت عدم حضور همسرش در این جلسه عزاداری را جویا شدم؟ پیتر گفت «همسرم پرستار است و به دلیل شرایط شغلش نمی‌تواند در این جلسه بیاید بخاطر همین مطالب را به دقت یادداشت می‌کنم تا قیام امام حسین(ع) و علت این حادثه را بیان کنم». سینه‌زنی پیتر حکایت از شیفتگی او به اسلام و اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین(ع) داشت.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فراهانی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ - ۰۸:۵۷
0
0
کیفیت فیلم واقعا خرابه و حتی بهتر بود در یک خبرگزاری قرآنی قرار گرفته نمی شد
captcha