فروکش کردن تب تند هفته قرآن و دانشگاه‌
کد خبر: 1474295
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

فروکش کردن تب تند هفته قرآن و دانشگاه‌

گروه فعالیت‌های قرآنی: گرامی‌داشت هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌، تنها در ابلاغ ۱۹ بند برنامه توسط دانشگاه علوم و معارف قرآن به دانشکده‌هایش و برنامه‌های نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها خلاصه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیشنهاد هفته قرآن و دانشگاه‌ در سال 1389 و در یکی از جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها توسط رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی مطرح شد که مورد استقبال اکثر دستگاه‌های دانشگاهی قرار گرفت و مقرر شد از آن تاریخ به بعد هر سال از 18 تا 24 آبان‌ماه به مناسبت درگذشت علامه طباطبایی، به عنوان هفته قرآن و دانشگاه‌ نامگذاری شود.
سال‌های اول و دوم پس از نامگذاری این هفته، برنامه‌های قرآنی متنوعی توسط دانشگاه‌ها برای گرامی داشت آن برگزار شد، اما هر چه از تاریخ ابلاغ این هفته گذشت، برنامه‌ها کمتر و کمتر شد تا اینکه در سال 1393 که تنها پنج سال از تصویب و عملیاتی شدن هفته قرآن و دانشگاه‌ گذشته بود، نه تنها برنامه‌ها رسانه‌ای نشدند بلکه برنامه‌‌های دندانگیری هم توسط دانشگاه‌ها برگزار نشد که ارزش خبری پیدا کند.

آیا تب تند برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها فروکش کرده است؟
حال با گذشت پنج سال از ابلاغ برای بزرگداشت این هفته در دانشگاه‌ها به نظر می‌رسد که تب تند گرامی داشت هفته قرآن و دانشگاه‌ فروکش کرده و هر کسی که نگاهی به برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها در این هفته داشته باشد متوجه خواهد شد که بزرگداشت هفته قرآن و دانشگاه‌ حتی در حد روز قرآن و دانشگاه‌ هم نبود.
برای متوجه شدن از برنامه‌های قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی در این هفته به سراغ مسئولان قرآنی رفتیم تا در جریان چند و چون برنامه‌های احتمالی قرار بگیریم.

هفته قرآن و دانشگاه‌ در حال فراموش شدن است

رحیم قربانی، پیشنهاددهنده این موضوع بوده است و علاوه بر آن رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی است، وی با بیان اینکه فعالیت در این هفته بستگی به فعال بودن شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگا‌ه‌ها دارد، به خبرنگار ایکنا می‌گوید: به نظر می‌رسد که این هفته به فراموشی سپرده شده است. هفته یا نباید باشد یا اگر هست باید دستگاه‌ها و نهادها با انسجام و قدرت تمام فعالیت‌های خاص را در آن روز انجام دهند.

تشکیل دبیرخانه برای انسجام یافتن هفته قرآن و دانشگاه‌
رحیم قربانی یک پیشنهاد هم برای رونق دادن به اجرای فعالیت‌های قرآنی در این هفته در دانشگاه‌ها هم دارد. وی می‌افزاید: با توجه به اینکه این هفته به شروع سال تحصیلی نیز نزدیک است می‌توان افتتاح برخی پروژه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را در این هفته انجام داد و یا حتی برخی جشنواره‌های قرآنی را در این هفته آغاز کرد.
رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه نیاز است در این زمینه دبیرخانه‌ای را در نظر بگیرند، اظهار می‌کند: باید برای هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌، هدف‌گذاری ویژه‌ای صورت بگیرد و نقش و کارکرد هر دستگاه به صورت دقیق مشخص شود تا بهتر از این، هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها پاس داشته شود.

مرحله استانی جشنواره قرآن بسیج دانشجویی در این هفته برگزار شد

از قربانی در مورد اقداماتی که وی برای بزرگداشت این هفته در بسیج دانشجویی انجام داده است نیز سؤال می‌کنیم، که می‌گوید:  مرحله استانی دوازدهمین جشنواره قرآن و عترت بسیج دانشجویی در این هفته برگزار شده است و این در برنامه ما از قبل وجود داشته است و با توجه به این هفته چنین برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

تغییر رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، مهم‌ترین برنامه!
یکی دیگر از دستگاه‌های دانشگاهی وزارت بهداشت است، شاید مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته قرآن و دانشگاه را بتوان تغییر رئیس مرکز قرآن و عترت این وزارتخانه‌ عنوان کرد. برای سؤال در مورد برنامه‌های صورت گرفته در این هفته موفق به ارتباط با معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت نشدیم و ناگزیر با حسین همتی، رئیس سابق مرکز قرآن و عترت این وزارتخانه تماس گرفته شد. وی می‌گوید: برگزاری 15 کرسی تلاوت قرآن در 15 دانشگاه از جمله زنجان، زابل، بابل، ساوه و ... برنامه ویژه این هفته در دانشگاه‌ها بوده است.
وی البته درگیر بودن در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و همچنین تغییرات در مرکز را از جمله دلایلی عنوان کرد که باعث شد تا کمتر به هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها پرداخته شود.

تدارکی که وزارت علوم برای هفته قرآن و دانشگاه ندید
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مرکز فرماندهی دانشگاه‌های کشور، به نوعی سیاست‌گذاری‌های کلی را نیز انجام می‌دهد. رشید جعفرپور، رئیس بخش پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، است وی در مورد اجرای برنامه‌های قرآنی در هفته قرآن و دانشگاه‌ در وزارت علوم می‌گوید: امسال برخی دانشگاه‌ها به صورت داخلی برنامه‌های خاص خود را انجام دادند که از جمله آنها می‌توان به دانشگاه قم اشاره کرد.
وی البته این را هم می‌گوید که امسال از سوی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برنامه‌ای خاص برای این هفته ابلاغ نشده است.

برگزاری جشنواره داخلی در هفته قرآن و دانشگاه توسط دانشگاه آزاد
دانشگاه‌ آزاد اسلامی به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین دانشگاه‌های کشور همچون برخی دستگاه‌های دانشگاهی گرامی داشت این هفته را در برگزاری جشنواره‌های قرآنی داخلی خلاصه کرده است. بیت‌الله عزتی، مسئول برگزاری مسابقات قرآن دانشگاه آزاد به اعلام برنامه‌هایی که توسط این دانشگاه در هفته قرآن و عترت برگزار شده است اکتفا می‌کند و می‌گوید: در این هفته مرحله مقدماتی مسابقات قرآن و عترت کارکنان و اساتید دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور برگزار شده است.

تدارک ویژه دانشگاه علوم و معارف قرآن
از بین دستگاه‌های دانشگاهی کشور به نظر می‌رسد که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با توجه به اینکه به صورت تخصصی رشته‌های قرآنی را آموزش می‌دهد تدارک ویژه‌‌ای را برای این هفته در نظر گرفته است.
البته این دانشگاه ابلاغیه‌ای در 19 بند برای دانشگاه‌ها در تمام دانشکده‌هایش ارسال کرده است اما هنوز خروجی اینکه چه میزان از این برنامه‌ها اجرا شده است دریافت نکرده‌اند.
از جمله برنامه‌هایی که این دانشگاه‌ برای اجرا به واحدهای خود ابلاغ کرده است می‌توان به تشکیل جلسه شورای فرهنگی و قرآنی دانشکده جهت توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های قرآنی، برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی به ویژه آثار قرآنی دانشجویان در طول هفته یا برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی پیرامون یکی از موضوعات قرآنی مثل نقاشی‌ها و طرح‌های قرآنی، پژوهش‌های قرآنی، نرم‌افزارهای قرآنی و کتب و منابع قرآنی، دعوت از اندیشمندان و چهره‌های قرآنی، برگزاری محافل انس با قرآن و عترت، برگزاری مسابقات قرآنی متنوع از جمله کتابخوانی با موضوعات قرآنی و فرهنگ عاشورایی، ارسال پیامک قرآنی در تمام طول هفته برای دانشگاهیان(اساتید، دانشجویان و کارمندان) و ... اشاره کرد.
در برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته قرآن و عترت در دانشگا‌ه‌ها می‌توان به فضاسازی در محیط دانشگاه، تجلیل از خادمان قرآن، مفسران، حافظان کل و قاریان برجسته در دانشگاه و ... اشاره کرد.

نهاد نمایندگی ولی فقیه  در دانشگاه‌ها برای هفته قرآن و دانشگاه چه کرد؟
برای کامل‌تر شدن این گزارش با مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها برای اطلاع از چند و چون برنامه‌هایی که در هفته قرآن و دانشگاه در نظر گرفته‌اند نیز تماس گرفته شد که موفق به ارتباط با حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها شدیم، وی در مورد برنامه‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها توسط این نهاد می‌گوید: امسال برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور همزمان با هفته قرآن و دانشگاه‌ برگزار شد.
وی در ادامه می‌افزاید: در هفته قرآن و دانشگا‌ه‌ حفظ جزء 29 قرآن کریم را در سطح دانشگا‌ه‌ها به مسابقه گذاشتیم و علاوه بر آن حفظ جزء 30 قرآن کریم را نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم. برای حفظ هر جزء از قرآن کریم توسط دانشجویان رقمی بین 120 تا 150 هزار تومان اهداء خواهد شد. در بحث برگزاری جشنواره «ملکوت» نیز در هفته قرآن و دانشگاه‌ بیش از 4000 جلد کتاب مربوط به منابع این جشنواره را در بین دانشجویان توزیع کردیم.
حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده در ادامه برپایی نمایشگاه قرآن که در آن کتب تخصصی قرآن کریم ارائه شده است بخش دیگری از فعالیت‌های صورت گرفته در هفته قرآن و دانشگاه عنوان می‌کند و می‌افزاید: برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن کریم بخش دیگری از برنامه‌ها بوده است. در مورد پاسخ به شبهات دینی نیز سلسله نشست‌هایی برگزار شد.

هفته قرآن و دانشگاه در جلسه آینده شورا بررسی می‌شود
از وی در مورد بررسی موضوع هفته قرآن و دانشگاه در جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگا‌ها نیز سوال شد، وی در این زمینه می‌گوید: در دو هفته آینده یعنی نیمه‌های آذرماه جلسه شورا برگزار می‌شود  که یکی از مباحثی که در دستور کار قرار دارد همین بحث برنامه‌های صورت گرفته در دانشگا‌ه‌ها در این هفته است.

captcha