پیشگامی در معرفت و توجه قلبی به جوانان؛ مؤلفه‌های جذب آنان به هنر دینی
کد خبر: 1476248
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
دهقانیان‌فرد اظهار کرد:

پیشگامی در معرفت و توجه قلبی به جوانان؛ مؤلفه‌های جذب آنان به هنر دینی

گروه هنر: نفر برتر جشنواره ملی ادبیات دینی دانشگاه‌های آزاد کشور با اشاره به مؤلفه‌های جذب جوانان و دانشجویان به هنر دینی، پیشگامی در عرفان و معرفت و توجه قلبی به نسل جوان را از مؤلفه‌های این امر دانست.

کاظم دهقانیان‌فرد، رتبه نخست نوزدهمین جشنواره ملی هنر و ادبیات دینی و پژوهشی قرآن و عترت دانشگاه‌های آزاد کشور در بخش ادبیات دینی اساتید رشته شعر در حاشیه مراسم اختتامیه این جشنواره در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان در دانشگاه‌ها،‌ دانشجویان را به سمت هنر دینی سوق دهیم؟ گفت: این کار دو جانبه‌ای است که از یک جهت بسیار سخت و از جهت دیگر بسیار سهل و آسان است.
وی ادامه داد: مشکل به این جهت که یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا تغییر تفکر یک گروه است چنانچه امام علی(ع) فرمودند همانا کندن کوه‌های سخت، آسان‌تر از تغییر تفکر مردم است.

اساتید و روحانیان، در معرفت و عرفان دینی سرآمد باشند
دهقانیان‌فرد با بیان اینکه با تمام این تفاسیر، این کار از جهت دیگر آسان است، افزود: اگر اساتید، روحانیان، علما و تمام کسانی‌که با جوانان و هنرمندان سروکار دارند، خودشان در معرفت و عرفان دینی سرآمد بوده و با آن‌ آشنا باشند و به قول معروف خونشان با هنر دینی آغشته باشد، به‌طور طبیعی رفتار، گفتار و حرکتشان خود به خود بر روی دانشجویان و جوانان ما اثر می‌گذارد، بدون اینکه بخواهیم به آن‌ها بگوییم، خود به خود جوانان ما به سمت دین سوق داده می‌شوند.
این شاعر و نویسنده برجسته استان فارس اظهار کرد: من در کلاس‌های شعر و قصه هیچگاه به دانشجویان خود نگفتم که درباره دین شعر بگویند، بلکه خودم درباره دین، قرآن و اهل بیت(ع) شعر یا قصه نوشتم و وقتی این کار را انجام دادم، دانشجویان نیز به‌صورت طبیعی و غریزی به این قضیه روی آوردند لذا کسی‌که می‌خواهد راهنما باشد، باید خودش در این زمینه مهارت داشته باشد.
وی با تأکید بر لزوم توجه قلبی اساتید به دانشجویان و دانش‌آموزان در این امر اظهار کرد: از سوی دیگر اگر من خواستم تعدادی دانشجو یا دانش‌آموز را به طرف دین بیاورم، اول باید به معنای واقع قلباً آنها را دوست داشته باشم و آن‌ها نیز این قضیه را متوجه شوند زیار در این صورت حرف من را خیلی راحت می‌پذیرند ولی اگر بخواهم به صورت مصنوعی بگوییم شما را دوست دارم، به قول مولوی دروغ بو می‌دهد و دانشجویان خیلی سریع متوجه می‌شوند که سخنان من بوی ریا می‌دهد در نتیجه هیچ رفتار و کردار من نیز تأثیری نخواهد داشت.
این مدرس دانشگاه‌های آزاد و پیام‌ نور کازرون در ادامه با تأکید بر اینکه هنر دینی، یک هنر تازه و جدیدی نیست، گفت:‌ این هنر از دیرباز در تمام آثار هنرمندان مسلمانان به خصوص ایرانیان وجود داشته است.

تمام شعرای ادب فارسی متأثر از قرآن و احادیث بوده‌اند
وی با بیان اینکه در طول تاریخ ادبیات فارسی، هیچ شاعری نیست که از قرآن و احادیث تأثیر نپذیرفته باشد، افزود: تمام شاعران ما از این دو منبع لایزال بهره‌مندی جسته‌‌اند حتی در شاهنامه فردوسی نیز چنین امری را مشاهده می‌کنیم چنانچه من در این زمینه کتابی به نام «فر و فرهنگ و رای» را در زمینه تأثیر آیات و احادیث در شاهنامه فردوسی نوشته‌ام تاکنون از شبکه‌های مختلف سیما این کتاب معرفی شده است.
دهقانیان‌فرد ابراز کرد: این مسئله تنها به شعر اختصاص ندارد حتی هنر نقاشی‌های ما نیز متأثر از این مسئله است که در قدیم بیشتر نقاشی‌ها متأثر از قرآن و احادیث بود؛ هنری که در مساجد به شکل کاشی‌کاری و اسلیمی به کار رفته، حتی رنگ‌بندی آن‌ها همگی گواه از این امر دارد که هنرمندان ما متأثر از قرآن، احادث، روایات و طبیعت به خلق آثار هنری خود پرداخته‌اند لذا اینجاست که می‌گوییم هنر دینی، هنر جدیدی نیست که تنها متعلق به عصر حاضر ما باشد.

captcha