كتاب «بازشناسی يك انديشه»؛ گويای انديشه‌های شهيد بهشتی است
کد خبر: 1553953
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۵۰
معرفی آثار شهيد بهشتی(11)

كتاب «بازشناسی يك انديشه»؛ گويای انديشه‌های شهيد بهشتی است

گروه انديشه: كتاب «بازشناسی يك انديشه» مشتمل بر نوشته‌ها و سخنرانی‌های شهيد بهشتی توسط بنياد نشر آثار و انديشه‌های آيت‌الله دكتر بهشتی برای نخستين‌بار در سال 1380 به چاپ رسيده است.

به گزارش خبرگزاری فرآنی ايران (ايكنا)، بازشناسی يك انديشه، مجموعه‌ای است كه به مناسبت گرامی‌داشت بيستمين سالگرد شهادت آيت‌الله دكتر بهشتی منتشر شده است.
اين مجموعه از چهار بخش اصلی تشكيل شده است بخش نخست شامل گفت‌وگويی با شهيد دكتر بهشتی درباره زندگی ايشان است. در اين بخش همچنين سخنرانی دكتر بهشتی در خردادماه 1349 در حسينيه ارشاد، گزارشی از فعاليت‌های مركز اسلامی هامبورگ در زمان مديريت ايشان (49- 1344) آمده است. اين گزارش، علاوه بر آشنايی با انديشه‌ها و توانايی‌های ايشان، می‌تواند برای همه كسانی كه در زمينه تبليغ دين تلاش می‌كنند مفيد باشد.
بخش دوم شامل دو طرح علمی و تحقيقاتی است كه توسط دكتر بهشتی تدوين شده است اولين طرح با هدف برنامه‌ريزی سازمان يافته و دراز مدت جهت پرورش مبلغين كارآمد جهت اعزام به كشورهای ديگر تهيه شده بود در سال‌های پيش از انقلاب و پس از بازگشت از دوران پربار اقامت در آلمان، گام‌های عملی در جهت تحقق اين طرح برداشته شد كه متأسفانه با وقوع انقلاب و درگيری و گرفتاری‌های روز افزون ايشان در مديريت نهضت اسلامی مردم ايران، ناتمام ماند.
طرح دوم با هدف انجام پژوهشی گسترده جهت بازشناسی و بازانديشی در منابع انديشه اسلامی تدوين شده است. اين طرح نيز از سال 1349 و با مشاركت حجت‌الاسلام شهيد دكتر محمدجواد باهنر، آيت‌الله سيد عبدالكريم موسوی اردبيلی و برخی ديگر از انديشمندان تحت عنوان «مركز تحقيقات اسلامی» آغاز شد و حاصل آن هزاران فيش تحقيقاتی و يادداشت است اين طرح نيز با اوج گيری نهضت ملت ايران ناتمام مانده و طی ساليان اخير، بار ديگر با نظارت آيت‌الله موسوی اردبيلی در قم پيگيری می‌شود.
سومين بخش مجموعه حاضر شامل سه نوشتار درباره ابعاد گوناگون انديشه دكتر بهشتی است در نوشتار اول، سيد عليرضا حسينی بهشتی به منزلت انسان در نظام سياسی اسلام از ديدگاه شهيد آيت‌الله بهشتی می‌پردازد. نوشتار دوم از آن حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی است كه به بررسی ديدگاه‌های فقهی شهيد بهشتی اختصاص دارد. نوشتار سوم به قلم حجت‌الاسلام سيد جواد ورعی است كه به نقش و جايگاه انديشه اجتهادی ايشان در مقابله با التقاط از يك سو و تحجر از ديگر سو می‌پردازد.
در بخش چهارم هشت نوشتار در معرفی و نقد برخی از آثار منتشر شده دكتر بهشتی آمده است.
بخش پنجم و پايانی مجموعه حاضر كتاب‌شناسی آثاری است كه از ايشان نشر شده يا درباره ايشان به زيور طبع آراسته شده است. هر چند اين كتاب‌شناسی كامل و جامع نيست، اما بخش قابل توجهی از اين دست آثار را ارائه می‌كند.
اين كتاب در سال 1380 برای اولين‌بار با بهای 29000 ريال در 286 صفحه و با قطع وزيری چاپ شده است.
captcha