«درخت پارسيك» بيانگر حضور درخت سرو در هنر اسلامی است
کد خبر: 1606478
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۴
حسن نقاشی:

«درخت پارسيك» بيانگر حضور درخت سرو در هنر اسلامی است

گروه هنر: «حسن نقاشی» فيلمساز، از بينش الهی، اسلامی در فيلم «درخت پارسيك» خبر داد كه به همراه فيلم «تيشتر» ساخته خودش، برای داوری در بخش «مستند_ بين‌الملل» دومين جشنواره فيلم رحمت تبريز برگزيده شده است.

«حسن نقاشی» فيلمساز در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) درباره دو فيلم «درخت پارسيك» و «تيشتر» كه در بخش «مستند_ بين‌الملل» دومين جشنواره فيلم «رحمت» در تبريز داوری خواهد شد، ابتدا درباره مضمون «درخت پارسيك» توضيح داد: اين فيلم مستند، داستانی به تاريخ 5000 ساله ايران از نگاه درخت سرو 5000 ساله‌ای می‌پردازد كه در شهر ابركوه استان يزد ريشه در خاك دارد و اكنون به عنوان كهن‌سال‌ترين موجود جهان شناخته شده‌است.
وی ادامه داد: اين فيلم به سفارش فرهنگستان هنر ايران در مدت‌زمان 8 ماه ساخته شد. از زبان اين درخت تحولات و تغييرات فرهنگ ايران از 5000 سال پيش تا كنون، آنچه را به چشم ديده می‌بينيم و می‌شونيم كه راوی ماجرا و گويندگی به جای درخت را «احمد رسول‌زاده» انجام داده‌است.
سازنده «مشی و مشيانه» در توضيح بيشتر افزود: درخت به خلقت خود اشاره می‌كند كه در آغاز به دستور اهورامزدا و توسط زرتشت به زمين آورده شده و كاشته شده است و توسط پيروان اين دين مراقبت شده است. در ادامه به دوره اسلامی می‌پردازد كه نقش برگ درخت سرو و شكل ظاهری آن در سنگ‌نگاره‌های اسلامی، نقوش پارچه مانند ترمه‌بافی، معماری و ... در هنر اسلامی به‌ويژه هنر مردم كوير به طرز هوشمندانه‌ای حفظ شده است.
نقاشی تصريح كرد: اين سرو 5000 ساله در واقع نگاهی تاريخی و فرای دينی خاص دارد كه محدود به يك دوره نيست. نويسنده، گارگردان، تدوينگر و تصويربردار فيلم خودم بودم، «احمد صراف» صدابردار، «حسين صابری» مديرتوليد، دستيارم در كارگردانی «مشهدی مهدی» و «محمد آفريده» ناظر توليد در «درخت پارسيك» بودند.
وی درباره «تيشتر» توضيح داد: تيشتر اسطوره باران و باران‌خواهی در ايران باستان است كه مردم كوير به آن باور ويژه‌ای دارند. مضمون فيلم به اين نكته می‌پردازد كه هركس به خواسته قلبی خود ايمان داشته باشد و با خدا خالصانه گفت‌وگو كند، خواسته‌اش برآورده می‌شود.
سازنده فيلم «آواز خدا» ادامه داد: اين مراسم هنوز در يزد با همراهی نمايش و نيايش توسط هم‌وطنان زرتشتی برای باران‌خواهی برگزار می‌شود و هدف از بيان چنين مفهومی از دين زرتشت اين است كه اگر ارتباط و طلب از خداوند روحانی، قلبی و همراه با ايمان باشد، مهم نيست كه از چه آيين و دينی است و مسلما تحقق خواهد يافت.
نقاشی درباره عوامل فيلم توضيح داد: «تيشتر» به سفارش پژوهشكده مردم شناسی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری با نظارت «محمد شكرايی»، گويندگی «مهدی بقاييان» و «آيدا فيض جعفری»، بازی «سوما ايوبيان» و همكاری همكاران فيلم «درخت پارسيك» در مدت زمان يك سال توليد شد.
جشنواره فيلم رحمت 12 تا 15 آذرماه سال جاری در شهر تبريز برگزار می‌شود.
captcha