وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی: داستان و رمان بانوان از دل‌های معطوف به خداوند سرچشمه‌می‌گيرد
کد خبر: 1620068
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۲

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی: داستان و رمان بانوان از دل‌های معطوف به خداوند سرچشمه‌می‌گيرد

گروه ادب: نقش‌آفرينی زنان در سال‌های پس از انقلاب برجسته‌تر از مردان است و داستان و رمان بانوان از عاطفه پاك و دل‌های معطوف به خداوند سرچشمه می‌گيرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) «محمدحسين صفار هرندی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دومين دوره كتاب سال بانوی فرهنگ كه صبح امروز 23 دی با حضور جمعی از نويسندگان و برگزيدگان در تالار وحدت برگزارشد ضمن بيان مطلب فوق تصريح كرد: پيروزی انقلاب اسلامی كه هم‌اكنون در آستانه آن قرار داريم، بخش قابل توجهی از موفقيت‌های خود را مرهون ياد و نام امام حسين (ع) و جاری شدن عاشورا در زندگی مردم است. فرهنگی كه جامعه دينی و اسلامی از آن برخوردار است تنها تأثير و پيوند عميقی با عاشورا و قيام امام حسين(ع) دارد.
وی با اشاره به برگزاری دومين دوره جشنواره بانوی فرهنگ بيان كرد: وقتی از بانوی فرهنگ ياد می‌كنيم، سخن از زنان پاك‌دامنی می‌شود كه عرصه دانش، فرهنگ و هنر را با علايق مذهبی و عواطف دينی پيوند داده‌اند. ماجرای عاشورا و تاريخ درخشان حماسه‌آفرين كربلا و بانوی بزرگوار آن پيوند و پيوستگی ميان زندگی مسلمانان و بانوی فرهنگ جامعه ايرانی دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره بانوی فرهنگ را به دليل فرا رسيدن ماه محرم «جشن‌گونه» خطاب كرده و افزود: در سال‌های پيش از انقلاب برای هويت ايرانی و زن مسلمان برنامه‌ريزی شده بود، اما پس از انقلاب اسلامی زنان هم‌پای مردان، صحنه‌های تظاهرات را پر می‌كردند و گاهی اين حضور سبب به صحنه آمدن بيشتر مردها می‌شد.
صفارهرندی ادامه داد: اين نقش‌آفرينی تا حدی برجسته بود كه بسياری معتقد بودند اگر زنان به ميدان نمی‌آمدند، معلوم نبود انقلاب اسلامی به پيروزی برسد. بسياری از بزرگان از روی دلسوزی مطرح كرده بودند. به روی كار آمدن زنان در صحنه‌های انقلاب با موضوع حجاب آنان منافات دارد اما تأكيد امام(ره) سبب شد تا حضور بانوان ما بيش از گذشته دنبال شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جايگاه زنان در صحنه اجتماع پس از پيروزی انقلاب تصريح كرد: امروز به جايی رسيده‌ايم كه زنان گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند و مايه افتخار برای جامعه خود شده‌اند. در حال حاضر ميزان شركت بانوان ما در راه ورود به دانشگاه باعث غبطه مردان شده است.
صفارهرندی اظهار كرد: يكی از عرصه‌هايی كه به حق زنان در سال‌های گذشته در آن خوش درخشيده‌اند عرصه فرهنگ است. جامعه ما نسبت به حقانيت سهم فرهنگ در قبال تحولات اجتماعی غفلت داشته و تصور ما اين است كه يك جامعه ‌پيشرفته بدون فرهنگ مهيا نمی‌شود.
او با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبری (مدظله) در جهت رفع مظلوميت از فرهنگ بيان كرد: برای مظلوميت از فرهنگ بايد اقدامات ويژه صورت گيرد. در حال حاضر دولت و رييس‌جمهور بخشی از توجه خود را معطوف فرهنگ كرده‌اند و امروز همه زمينه‌ها فراهم شده است كه ارتقای فرهنگی را با دستان اهالی قلم رقم بزنيم و بانوان بسيار به اين نقش‌آفرينی كمك می‌كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در پايان جشنواره بانوی فرهنگ را فرصتی برای حضور هرچه بيشتر زنان اهالی قلم خواند و از بانوان فرهنگی درخواست كرد كه در تقويم برنامه‌های خود چنين اتقاقی را بگنجانند.
پس از سخنان صفار هرندی «پدرام پاك‌آيين» دبير دومين جشنواره بانوی فرهنگ با خواندن بيانيه هيئت داوران كتاب فصل گفت: ادبيات، ركن وثيق فرهنگ ملت‌ها است و ادبيات فارسی، از اين حيث، بی‌بديل، يگانه و مستغنی از تأكيد است.
وی ادامه داد: اين جشنواره بر مبنای انتخاب سه اثر در هر يك از رشته‌های شش‌گانه داستان، شعر، زندگينامه داستانی، نقد و پژوهش ادبی، داستان نوجوان و شعر نوجوان سامان يافته است. محدوده داوری، مجموعه آثار چاپ اول سال گذشته و مبانی آن، انتخاب اثر برتر از يك بانوی پيشكسوت و يك بانوی نوقلم در هر رشته و نيز انتخاب يك كتاب برگزيده از عموم مؤلفان هر بخش ـ اعم از زن و مرد ـ برپايه ظرفيت‌های ذاتی آثار به عنوان ملاكی عام، در كنار امتيازی خاص برای معرفی چهره‌ای ارزشمند از بانوی ايرانی بوده است.
در پايان اين مراسم هم اسامی برگزيدگان اين جشنواره معرفی شد و در رشته داستان، هيئت داوران اثر «تمشك‌هايی كه سفر نمی‌كنند» نوشته مريم روزبهانه را به سبب نثر شيوا، گيرا، ساختار منسجم و پيوند با فرهنگ ايرانی حائز رتبه نخست و «نيمه نارنج» به قلم شمسی خسروی را از حيث رويكرد به مضمونی آرمانی، انگيزش عاطفی و نثر و پرداخت قابل قبول رتبه دوم معرفی كرد.
كتاب «ترنم داوری سكوت، سروده «قربان وليئی» از حيث شگردهای زبانی، موسيقی، خيال فعال، پشتوانه فرهنگی و نيز برخورداری از مناقب شورانگيز اسوه بانوان دو عالم، حضرت فاطمه(س) در بخش ويژه گروه شعر برگزيده شد.
در بخش زندگينامه داستانی نيز هيئت داوران به رغم رسم معهود جشنواره و به لحاظ قابليت‌های ساختاری برتر يك اثر نسبت به اثر ديگر، خواستار رده‌بندی در آثار منتخب اين بخش شد؛ بدين ترتيب كتاب «يك دقيقه سكوت» به قلم «نفيسه نظری» به دليل مضمون بديع، روايت جذاب و باورپذير به عنوان اثر نخست و كتاب «نه روز بود، نه شب» نوشته نرگس آبيار به سبب شخصيت‌پردازی شاخص و پرداخت شايسته حائز رتبه دوم شد.
در بخش نقد و پژوهش ادبی، كتاب «از اين باغ شرقی» به قلم «پروين سلاجقه» به دليل نوآوری در موضوع، روشمندی در تحقيق، منبع‌شناسی و فصل‌بندی بر مبنای رده‌بندی پيشنهادی داوران اين بخش در جايگاه نخست قرار گرفت و «شيوه‌نامه نقد ادبی» نوشته مريم مشرف به لحاظ وجود كاربردی و آموزشی، دقت در تحرير محل انزاع و بهره‌مندی از نثر پاكيزه تحقيقی به رتبه دوم دست يافت. در اين بخش نيز انتخابی برپايه پيوند اثر با موضوع بانوان صورت نگرفت.
در حوزه شعر نوجوان، مجموعه «برف و بهار» سروه شكوه قاسم‌نيا به لحاظ بهره‌مندی از مضامين ارزشمند، زبان ساده و تصاوير شاعرانه انتخاب و مجموعه «بهار درباديه» سروده «سعيد سعيدهاشمی» از حيث مضمون آرمانی، انسجام درونی، تأثير عاطفی و روايت زندگی دو شخصيت از زنان تاريخ اسلام در قالب اثری منظوم در بخش ويژه اين گروه برگزيده شد.
در اين بخش، اثری از بانوان نوقلم به رأی داوران مبنی بر انتخاب دست نيافت. در حوزه داستان نوجوان نيز رأی هيئت داوران به كتاب «مثل همه، اما مثل هيچ كس» نوشته «آتوساصالحی» به دليل طرح داستانی روان و جذاب، زبان صميمانه و تصويرهای سازنده و توجه به ارزش‌های انسانی تعلق گرفت و كتاب «قالی و قناری» نوشته مهدی ميركيايی به سبب برخورداری از ساختار منسجم، روايت جذاب واقعه‌های تاريخی در قالب داستان و پيوند با هويت زن مسلمان ايرانی، انتخاب ويژه اين بخش را از آن خود كرد.
captcha