ضعف ابزاری در وبلاگستان عاشورايی
کد خبر: 1622314
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۶

ضعف ابزاری در وبلاگستان عاشورايی

گروه وبلاگ و IT: در كنار توليد محتوای مذهبی ابزارهايی همچون لوگو و قالب برای انتقال اين مفاهيم نقش مؤثری دارند، با توجه به پشت سر گذاشتن دهه اول محرم و اهميت اين مناسبت برای شيعيان، در اين گزارش به بررسی ابزار وبلاگی در انتقال مفاهيم عاشورايی در اينترنت می‌پردازيم.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با فرا رسيدن ماه محرم، فضای مجازی نبز سياه‌پوش شد، و كاربران اينترنت سعی كردند تا در اين فضا به موازات فضای واقعی به سوگواری سالار شهيدان بپردازند.
امكان دانلود مداحی‌های ماه محرم، زيارات و ادعيه‌های مربوط به اين ماه و ارائه قالب و لوگوهای ماه محرم از برنامه‌های ارائه شده در فضای مجازی است.
با توجه به اهميت ماه محرم برای شيعيان، كاربران فضای مجازی توجه كافی به اين موضوع نداشته و فعاليت ضعيفی را از خود نشان دادند.
ارائه لوگو ويژه وبلاگ‌ها، يكی از فعاليت‌های خاص فضای مجازی است كه حضور كمرنگی در محرم امسال داشت.
«لوگو» در لغت به معنای نماد يك شركت يا كارخانه يا مجله و روزنامه است. به عنوان مثال لوگوی شركت ايران خودرو به شكل يك اسب است و يا لوگوی روزنامه همشهری كلمه «همشهری» به‌صورت مقطع است.
اما در زمينه وبلاگ‌ها لوگو به تصوير كوچكی(در حد 85 در 35 پيكسل) گفته می‌شود كه در واقع نماد آن وبلاگ است. بيشتر وبلاگ‌ها لوگو دارند. اما لوگوها غير از آن كه نماد يك وبلاگ هستند استفاده‌های ديگری دارند.(وبلاگ روزبه)
ارائه لوگوهای حمايتی در مناسبت‌های خاص يكی از موارد استفاده اين نوع فعاليت مجازی است.
استفاده‌ گسترده بلاگران از اين نوع لوگوهای حمايتی می‌تواند نمودی از اتحاد در فضای سايبر باشد، در اين گزارش درنظر داريم نگاهی به لوگوهای ارائه شده در محرم 86 داشته‌ باشيم.
پايگاه اينترنتی «ميعادگاه» قالب ويژه ماه محرم را ويژه وبلاگ‌نويسان ميهن‌بلاگ با زمينه مشكی توليد كرده‌است.
امكانات پيش‌فرض قالب «آرشيو موضوعی»، «جست و جو»، « لينكستان»، «لينكدونی»، « لوگو دوستان»، «جملاتی از امام حسين(ع)»، «نظرسنجی»، «آرشيو ماهيانه» و «خبرنامه» است.
همچنين در بخش جملاتی از امام حسين(ع) جمله معروف از اين امام بزرگوار كه «اگر سه چيز نبود، هرگز فرزند آدم سر تسليم فرو نمی‌آورد: فقر و نيازمندی، بيماری و مرگ»، به مناسبت اين ماه آورده شده‌است.


وبلاگ‌نويس «گالری قالب بلاگفا» در اين قالب از رنگ مشكی برای زمينه و تصوير شمايل حضرت اباالفضل(ع) در قسمت بالای قالب وبلاگ استفاده كرده‌است.
همچنين در بالای اين قالب جمله معروف از امام خمينی(ره) كه «اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است» و تسليت به مناسبت اين ماه آورده شده‌‌است.
امكانات پيش فرض قالب «لوگودونی» و «لوگوی دوستان»، «نظرسنجی»٬ «آمار»، «آخرين ارسال‌ها»، «نشانگر وضعيت شما در ياهو» و ... است.




لوگوی حمايتی «ماه محرم» توسط سايت «سه نقطه» برای استفاده در وبلاگ‌ها تهيه و عرضه شده‌است.
هر وبلاگ‌نويس می‌تواند با گذاشتن يكی از كدها بعد از كلمه «body» در قالب وبلاگ(html) لوگو را در وبلاگ خود به نمايش درآورد.
با گذاشتن كد لوگوی متغيير، لوگو در مناسبت‌های مختلف تغيير می‌كند و در وبلاگ لوگوی جديد به نمايش درمی‌آيد.
با قرار دادن كد لوگوی ثابت تا وقتی كد را تغيير نداده‌ايد فقط اين لوگو در وبلاگ نمايش داده‌می‌شود.
سايت «سه نقطه» پيش از اين در بخش لوگوهای حمايتی خود، لوگوی روز مباهله، عيد سعيد غدير، ولادت امام هادی(ع)، عيد سعيد قربان و شهادت حضرت مسلم، شهادت امام باقر(ع) و ... را ارائه كرده‌است.

سايت مجمع وبلاگ‌نويسان مسلمان كه در مناسبت‌های مختلف لوگوی حمايتی ارائه می‌كند به مناسبت ايام سوگواری سالار شهيدان امام حسين(ع) لوگوی مناسبتی خود را عرضه كرده‌است.
در اين لوگو كه از رنگ‌های تيره مشكی و سرخ و پرچم منقوش با نام حضرت ابالفضل(ع) به همراه جملات «خيمه‌گاه پابرجاست» و «لعنت خدا بر يزيد و حاميان و سكوت‌كنندگان در برابر ظلمش» استفاده ‌شده‌‌است.
علاقه‌مندان در صورت تمايل می‌توانند كد لوگو را در سايت مجمع دريافت و در تگ BODY قالب وبلاگ كپی كنند تا اين لوگو در گوشه وبلاگ به‌صورت طرح مثلثی شكل متناسب با شرايط زمانی در وبلاگ نمايش داده‌شود.
اين مجمع پيش از اين برای درگذشت قيصر امين‌پور، عيد فطر، عيد قربان، روز جهانی قدس و هفته دفاع مقدس لوگو ارائه داده‌است.
مجمع وبلاگ‌نويسان مسلمان، به مناسبت‌های مختلف لوگوهای دينی و قرآنی منتشر می‌كند.

نويسنده وبلاگ «مينوس» با توجه به ايام ماه محرم قالبی را به همين مناسبت طراحی كرده‌است.
طراح قالب برای نشان دادن سوگواری از رنگ‌های تيره برای زمينه قالب استفاده كرده و در كنار اين رنگ‌ها از تصوير حرم مطهر امام حسين(ع) نيز بهره گرفته‌است.
همچنين در روی اين قالب تصويری از ذوالفقار با رنگ سرخ و جمله معروف «لا فتی الا علی لا سيف الا ذوالفقار» ارائه شده‌است.
برای دانلود قالب «ماه محرم» اگر از نرم‌افزار «Download Accelertor Plus» استفاده می‌كنيد بايد نرم‌افزار را از كار انداخته و روی آدرس لينكی كه در وبلاگ آمده كليك كنيد و سپس گزينه save target as را انتخاب كنيد.




با توجه به اهميت اين مناسبت برای شيعيان از سرويس‌دهنده‌های وبلاگ فارسی انتظار می‌رفت كه قالب‌ها، لوگوها و تمهيدات ويژه‌ای را كه خاص فضای مجازی است، برای استفاده كاربران در اين فضا طراحی كنند كه متأسفانه شاهد حركت خاصی نبوده‌ايم.
با نگاهی به لوگوهای ارائه شده می‌توان گفت كه اين لوگوها از محتوا و گرافيك خوبی برخوردار نيستند و از المان‌های مناسب ماه محرم استفاده نكرده‌اند.
حتی در برخی از اين لوگوها شاهد استفاده از شمايل و جملات عاشورايی به صورت اشتباه هستيم.
موضوع قابل توجه ديگری كه بايد درباره لوگوهای مناسبتی بيان كرد، ميزان توجه مخاطبان است.
لوگوهای حمايتی شايد به دليل همان ضعف‌های محتوايی و گرافيكی مورد توجه بلاگران غير مذهبی و حتی مذهبی قرار نگرفته‌است.
لوگوها و قالب‌ها پتانسل بسياری برای افزايش سهم قرآن در فضای مجازی دارند و می‌توانند يكی از ابزرارهای انتقال مفاهيم دينی در فضای مجازی باشند به همين دليل نبايد از كنار اين ابزارها به راحتی گذر كرد.

خبرنگار: معصومه پيرجلی
captcha