كتب و مقالات تخصصی «مسايل اجتماعی حج و زيارت» را در اينترنت بخوانيد
کد خبر: 1713623
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۰

كتب و مقالات تخصصی «مسايل اجتماعی حج و زيارت» را در اينترنت بخوانيد

گروه وبلاگ و IT: بخش «مسايل اجتماعی حج و زيارت» شامل 18 كتاب و 34 مقاله درباره موضوع اجتماعی حج و زيارت در كتابخانه تخصصی حج قابل دسترسی است.

به گزارش خبرگزازی قرآنی ايران(ايكنا)، اين بخش شامل كتاب‌ها و مقالاتی است كه به همت مركز تحقيقات حج به نگارش درآمده است.
شناخت عربستان، همراه با زائران خانه خدا، آداب سفر حج، حج در انديشه اسلامی، رهنمود‌های حضرت امام خمينی(ره) به زائران بيت‌الله الحرام، ابعاد سياسی و اجتماعی حج، اخلاق و آداب در حج و زيارت، مبانی دينی و سياسی برائت از مشركان و ره‌توشه زائر از عناوين اصلی كتب موجود در اين بخش است.
آشنايی با مقررات عربستان، شرح وظايف و دستورالعمل‌هاى اجرایى مديران و عوامل خدماتى، كمك‌های اوليه ويژه حج، همراه با امام(ره) در حج، آشنایى با عربستان، عناوين و سرفصل‌هاى آموزشى حج تمتع، كلام امام خمينی و مقام معظم رهبری، اتحاد ملی و انسجام اسلامی و شرح وظايف گروه‌های ارشاد كاروان‌های حج از ديگر عناوين قابل مشاهده در بخش مسائل اجتماعی حج و زيارت است.
كتاب «شناخت عربستان» به قلم علی محمدی آشنانی نگاشته شده و در قالب سه فصل شامل جغرافيای عربستان، عربستان در گذر تاريخ و تشكيلات مذهبی عربستان به معرفی ادوار تاريخی و جغرافيايی كشور عربستان پرداخته است.
وی در پيشگفتار اين كتاب بر شناخت كشورهای اسلامی تاكيد می‌كند و می‌نويسد: «در عصر طلايی ارتباطات كه رشد و گسترش فناوری، كشورهای جهان را به خانه‌های يك دهكده، بلكه به بخش‌های يك كلبه تبديل كرده، شناخت دقيق كشورهای اسلامی ضرورتی موكد است.
مولف با بيان اينكه در ميان كشورهای اسلامی، شناخت عربستان به ويژه برای كسانی كه قصد سفر به اين كشور را دارند به دليل ويژگی‌های منحصر به فردش از اهميتی دوچندان برخوردار است می‌افزايد: «عربستان مركز گسترش زمين، محل هبوط آدم وحوا، سرزمين برپا شدن كعبه و محل شكل گيری تاريخ پر افتخار صدر اسلام است.»
«محمد جواد ورعی» نيز در مقدمه كتاب «مبانی دينی و سياسی برائت از مشركان» می‌نويسد: «برائت از مشركان از اصول مسلم و اجزای لاينفك مراسم عبادی ـ سياسی حج ابراهيمی است و اين حقيقت با اندك تأملی در زوايای مختلف اين فريضه بزرگ الهی آشكار می‌شود.»
«چنانكه مراجعه به منابع و مآخذی كه عهده‌دار تبيين ابعاد گوناگون آن است، بر اين واقعيت گواهی می‌دهد. امام خمينی(ره) كه به حق، احياگر اسلام ناب محمدی(ص) در عصر حاضر است، تلاش فراوانی برای احيای اين فريضه، به ويژه بعد سياسی آن كرد و مسلمانان عالم را با زوايای ناشناخته، مغفول و فراموش شده اين فريضه روحبخش و عزت آفرين آشنا ساخت. معرفی ابعاد مختلف حج، كه در سيره نظری و عملی حضرت امام متبلور است، به طرق گوناگون يكی از وظايف رهروان آن عزيز راحل است. در همين راستا معاونت آموزش و تحقيقات بعثه مقام معظّم رهبری در سال 1376 موضوعاتی را در اختيار محققان و پژوهشگران نهاد تا با تلاش علمیِ خود بخشی از هدف يادشده را تحقق بخشند.»
«سيد قاضی عسكر» نيز در كتاب «حج در انديشه اسلامی» با اشاره به اهميت ويژه حج در بين مسلمانان می‌نويسد: «در برابر اين همه ارزش و عظمت، معاندان با اسلام و عناصر نادان و متحجر با تبليغات مسموم خود در طول تاريخ تلاش كرده‌اند تا از اهميت و نقش عظيم حج بكاهند و مردم را نسبت به اين فريضه مهم بی‌رغبت كنند.»
مولف در ادامه اسرار و معارف حج را مورد تاكيد قرار می‌دهد و می‌افزايد: «هر يك از عبادات راز و رمزی دارد كه دستيابی به ثمرات شيرين و ارزشمند آنها جز با فهم و درك صحيح آن رموز ميسر نيست و حج خانه خدا نيز از زمره همين عبادات است.»
قاضی عسكر در بخش ديگری از اين كتاب به پيشينه تاريخی طواف، طواف پيامبران، لزوم پوشش در طواف و انديشه‌های خرافی در طواف اشاره می‌كند.
طواف و اهميت آن در روايات، مقام ابراهيم، پيدايش زمزم، پيشينه تاريخی صفا و مروه، تاريخ سرزمين عرفات و اعمال آن و چگونگی نماز اهل سنت از ديگر بخش‌های كتاب «حج در انديشه اسلامی» است.
captcha