نخستين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور 14 مهرماه برپا می‌شود
کد خبر: 1832631
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۸

نخستين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور 14 مهرماه برپا می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور روز گذشته، 10مهرماه، در ديدار با امام جمعه ميناب، گفت: نخستين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور 14 مهرماه با حضور رئيس جمهور برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به استان هرمزگان، «محمد‌علی خواجه‌پيری» رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور ديروز، 10 مهرماه، در آخرين روز سفر سه‌ روزه خود به استان هرمزگان در ديدار با حجت‌الاسلام‌ و المسلمين «ميرزاحسين معتمدی‌فر» امام جمعه ميناب، با ارائه گزارشی از سفر سه روزه خود و هيئت همراه به شهرهای مختلف استان هرمزگان، گفت: همراه با هيئت دولت 55 سفر استانی داشتيم كه به اتفاق وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع فعالان قرآنی حاضر می‌شديم، علاوه بر آن مجموعه مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور نيز سفرهای جداگانه‌ای را به شهرها و استان‌های مختلف انجام داده است.
وی در ادامه اظهار كرد: هدف از سفرهای استانی آن است كه اين حوزه در گذشته مسئول نداشته و قرآن نيز در 30 سال گذشته در مهجوريت به سر برده است، همچنين حمايت از مؤسسات قرآنی مناسب نبوده است.
خواجه‌پيری بيان كرد: در حال حاضر با حمايت مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور و سرمايه‌گذاری مردم، 200 مؤسسه قرآنی به همراه شعب آن‌ها در كشور راه‌اندازی شده است، البته بايد تلاش كنيم اين تعداد به سه هزار مؤسسه ارتقا يابد.
خواجه‌پيری در ادامه با ارائه توضيحاتی درباره نحوه كمك به مؤسسات قرآنی طبق آيين‌نامه‌های مصوب قانونی، گفت: برای احداث ساختمان، تجهيز مؤسسات و اجرای برنامه‌های آموزشی، حمايت‌های لازم صورت می‌گيرد و نيز برنامه آموزش قرآن در كشور سرفصل‌های مشخصی را پيدا كرده است كه خود باعث می‌شود روش‌های آموزش در سراسر كشور يكسان شود.
رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور در ادامه خطاب به امام جمعه ميناب يادآور شد: در تمام شهرستان‌ها يك تقاضا از ائمه جمعه داريم كه خودشان يك مؤسسه قرآنی راه‌اندازی كنند و عضو هيئت رئيسه آن باشند تا فعاليت‌های اين مؤسسات قرآنی با حضور افراد توانمند و مجرب انجام شود.
در ادامه اين ديدار حجت‌الاسلام ‌و المسلمين معتمدی‌فر، امام جمعه ميناب، طی سخنانی، گفت: بحثی بين نيروهای نظامی مطرح است به نام اسلحه‌شناسی؛ در حوزه دين نيز همين بحث وجود دارد كه تاكنون بشر سه سلاح عمده را شناسايی كرده است، يكی پول است كه بر عليه اسلام بسيار استفاده می‌شود، دوم مكر و خدعه است و سوم تبليغ؛ و قرآن كتاب تبليغی ما مسلمانان محسوب می‌شود كه در اين راستا نه تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلكه همه بايد دست به دست هم دهيم تا در برابر سلاح‌های ديگر ايستادگی كنيم.
امام‌جمعه ميناب اظهار كرد: اين موضوع باعث افتخار است كه مسئولان قرآنی، شهر به شهر سفر می‌كنند و به رفع مشكلات جامعه قرآنی اهتمام دارند؛ البته بايد توجه كرد كه هدف نهايی از برنامه‌ها بايد مشخص شود.
وی ادامه داد: به طور مثال در پايان دولت دهم، مساجد كشور از نظر قرآن كريم ديگر كمبود نداشته باشد و به جايی برسيم كه در كشور فردی باقی نماند كه با سواد باشد، اما روخوانی قرآن را هم نداند.
معتمدی‌فر با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای فتنه‌انگيزی در كشور، تصريح كرد: برخی قرآن‌ها با حاشيه از سوی فرقه‌های ضاله به واسطه قاچاق به كشور وارد می‌شوند كه البته توسط نيروهای امنيتی كشف شدند؛ بنابراين بايد توجه كرد كار فرهنگی در كشور دير جواب می‌دهد و سختی‌های فراوانی را به همراه دارد، ولی بايد صبر كرد.
خواجه‌پيری نيز در ادامه اين ديدار با ارائه توضيحات تكميلی گفت: از مشكلات اساسی حوزه قرآن، نداشتن متولی بود كه در نهايت منشور توسعه فرهنگ قرآنی تصوب شد كه شورايی نيز برای تحقق آن تشكل شده است و همه نهادهای مسئول در حوزه قرآن (15 عضو) در آن حضور دارند و سه كميته تخصصی دارد كه رياست آن‌ها را وزير آموزش و پرورش، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزير علوم، تحقيقات و فناوری بر عهده دارند.
رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور در ادامه يادآور شد: روز 14 مهرماه اولين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور رئيس جمهور تشكيل می‌شود.
وی تصريح كرد: امسال در برنامه پنجم توسعه يك بسته قرآنی جامع وارد شده است كه نشان می‌دهد تا پايان برنامه پنجم، حوزه برنامه‌های قرآنی بايد از كجا به كجا برسد و يا در موضوع مهد‌ها و غيره چه اقداماتی بايد صورت بگيرد.
خواجه‌پيری در ادامه اظهار كرد: كتاب قرآن حكيم با همكاری مركز نشر دفتر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) چاپ شده است كه آخرين ترجمه از آيت‌الله‌العظمی مكارم شيرازی در آن وجود دارد و خلاصه‌ای از تفسير قرآن كريم در آن وارد شده كه بسيار مورد توجه قرار گرفته است، همچنين كتاب قرآن ويژه كودكان و نوجوانان به صورت مصور و متناسب با سن آنان در حال آماده‌سازی است كه به زودی چاپ و منتشر می‌شود.
وی در پايان يادآور شد: نرم‌افزار مفاهيم قرآن كريم با محوريت تدبر در قرآن تهيه شده است كه عمده هزينه‌های آن از سوی دولت پرداخت می‌شود و تهيه آن هزينه سنگينی برای مردم ندارد، همچنين تفسير پيامبر اكرم(ص) و كتاب قرآن با حاشيه كه لغايت كليدی را معنا كرده است در حال آماده‌سازی است كه به زودی در دسترس عموم قرار می‌گيرد.
captcha