منشور توسعه فرهنگ قرآنی در صورت اجرايی‌شدن تأثيرگذار است
کد خبر: 1839769
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۹
بررسی و ارزيابی كيفی منشور توسعه فرهنگ قرآنی/ 2

منشور توسعه فرهنگ قرآنی در صورت اجرايی‌شدن تأثيرگذار است

گروه فعاليت‌های قرآنی: معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم معتقد است، اگر منشور توسعه فرهنگ قرآنی بُعد اجرايی پيدا كند با توجه به افرادی كه عضو آن هستند و اگر سران سازمان‌ها در جلسات شركت كنند، پيش‌بينی می‌شود كه بسيار مثمر ثمر و تأثيرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اولين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر روز سه‌شنبه، 28 مهرماه، با حضور رئيس‌ جمهور و اعضاء شورا به منظور بررسی آخرين وضعيت و تشريح فعاليت‌های قرآنی كشور در نهاد رياست‌ جمهوری برپا ‌شد كه 9 مصوبه را به همراه داشت.
به همين منظور خبرنگار ايكنا جهت بررسی آسيب‌ها و كاركردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی به سراغ «احمد حاجی‌شريف» معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم رفت تا نظرات وی را در اين زمينه جويا شود.
معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن در پاسخ به اين پرسش كه به نظر شما منشور توسعه فرهنگ قرآنی پاسخ‌گوی چه نيازهايی از جامعه است؟ گفت: اگر منشور بُعد اجرايی پيدا كند با توجه به افرادی كه عضو منشور هستند و سران سازمان‌ها در جلسات شركت كنند، پيش‌بينی می‌شود كه بسيار مثمر ثمر و تأثيرگذار باشد ولی نه اين‌كه نماينده‌ای تعيين شود و شخص تعيين شده، خود فرد ديگری را تعيين كند كه همانند طرح‌هايی می‌شود كه هيچ‌گاه به اجرا نرسيده است.
در ادامه اين گفت‌‌وگو خبرنگار ايكنا پرسيد: بخشی از فعالان قرآنی معتقدند امور قرآنی كشور بايد در سازمان تبليغات اسلامی كه سابقه طولانی قرآنی و تشكيلات و نيروی انسانی اين كار را دارد متمركز و مديريت شود. نظر شما چيست؟
حاجی‌شريف در پاسخ به خبرنگار ايكنا گفت: با توجه به تشكيلات سازمان تبليغات اسلامی و بيش از 470 پست كارشناسی قرآن كه در سراسر كشور دارد، يعنی هر جا كه سازمان تبليغات اسلامی دفتری دارد چه در مركز استان و چه در شهرستان‌ها يكی از پست‌های آن اداره كارشناس قرآنی است و با توجه به اين‌كه با سابقه‌ترين تشكيلات قرآنی كشور سازمان تبليغات اسلامی است يعنی از سال 1360فعاليتش آغاز شده و هيچ سازمانی را نداريم كه تا اين اندازه فعاليت قرآنی داشته باشد، به نظر بستر خوبی است تا امور قرآنی كشور در سازمان تبليغات اسلامی متمركز و مديريت شود.
وی ادامه داد: در صورتی كه مصوبات اين منشور با امضای رياست جمهوری ابلاغ شود كه ضمانت اجرايی داشته باشد جواب خوبی خواهيم گرفت.
حاجی‌شريف در پاسخ به پرسش ديگری كه آيا طرح جامع قرآنی كه سازمان تبليغات تهيه كرده است از اين منشور كامل‌تر نيست؟ گفت: به نظر چنين می‌آيد، چون در طرح جامع قرآنی، كارگروه‌ها مشخص شده و حتی وضعيت استان‌ها نيز روشن است، همچنين بيش از سه‌هزار ساعت زمان برده و طرح كاملی است كه اكثر جوانب كار در آن ديده شده است.
وی ادامه داد: ولی در منشور يك‌سری كليات مطرح شده ‌است، وضعيت استان‌ها و كارگروه‌ها هنوز در منشور مشخص نيست و كل مفاد آن در سه صفحه تنظيم شده است، ولی در طرح جامع كه حدود هشتاد صفحه بود اكثر متخصصان قرآنی در تدوين آن از سراسر كشور حضور داشتند.
اين خادم قرآنی در پاسخ به آخرين پرسش كه جايگاه كنونی فعاليت‌های قرآنی را چگونه ارزيابی می‌كنيد و به نظر شما منشور تا چه ميزان به واقعيات موجود در جامعه قرآنی نگاه دارد؟ گفت: اگر منشور بتواند متولی اصلی فعاليت‌های قرآنی باشد بسيار ارزشمند است چون در كشور يك متولی امور قرآنی نداريم، چيزی كه منشور در ظاهر نشان می‌دهد فقط يك هماهنگ كننده است، ولی طرح جامع متولی ايجاد كرده بود.
يادآوری می‌شود، حجت‌الاسلام و المسلمين «حميد محمدی» پيشتر اظهار كرده بود: ايجاد منشور توسعه فرهنگ قرآنی آرزوی 30 ساله انقلاب اسلامی و عالی‌ترين و جامع‌ترين سندی است كه جمهوری اسلامی ايران توليد كرده است، به اين معنا كه در نظام هيچ‌گاه سندی وجود نداشته است كه در سطح ملی و بين‌المللی در حوزه قرآن، از طرفی ناظر به دستگاه‌های دولتی و عمومی باشد و از طرفی نيز ناظر به معارف، علوم و امور قرآنی، همچنين ناظر به‌ امر مهم سياست‌گذاری، هماهنگی، نظارت و ارزيابی فعاليت‌های قرآنی باشد.
وی عنوان كرد: اين منشور در راستای توسعه در پنج زمينه مديريت توسعه فرهنگ قرآنی، مديريت توسعه پژوهش‌های قرآنی، مديريت توسعه آموزش‌های تخصصی قرآنی، مديريت توسعه آموزش‌های عمومی قرآنی و مديريت توسعه تبليغ و ترويج قرآن برنامه‌ريزی شده است، منشور توسعه فرهنگ قرآنی ميثاق ملی ما در راه ساختن جامعه‌ای متمسك به قران و اهل‌ بيت (ع) است.
محمدی منشور توسعه فرهنگ قرآن كريم را داری سه رويكرد دانست و گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی بهره‌مند از توسعه فعاليت‌های قرآنی در داخل و خارج كشور، فرهنگ‌سازی قرآنی و نظام‌سازی قرآنی است، اين سند با مختصاتی كه دارد برای اولين بار و با يك نگاه عميق كه محصول 10 سال تلاش كارشناسان و مسئولان قرآنی دستگاه‌های مختلف در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تشكيل شده است و بايد روی كلمات منشور تامل و عنايت ويژه‌ای داشت.
وی در ادامه افزود: ضمانت اجرايی هر مصوبه‌ای بستگی به جايگاه حقوقی مطلوب آن مصوبه، ساختار مناسب و نيروی انسانی مناسب دارد كه تمام اين‌ها در منشور توسعه فرهنگ قرآنی لحاظ شده است، همچنين سعی شده است تا جايگاه قرآن در نظام ساختاری دستگاه‌های عمومی و خصوصی بالا رود و به موازات فعاليت‌های قرآنی بخش دولتی، بخش مردمی نيز با رشد قابل توجهی روبرو شود.
captcha