منشور توسعه فرهنگ قرآنی به مباحث محتوايی جامعه قرآنی بپردازد
کد خبر: 1841586
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۹
بررسی و ارزيابی كيفی منشور توسعه فرهنگ قرآنی/ 3

منشور توسعه فرهنگ قرآنی به مباحث محتوايی جامعه قرآنی بپردازد

گروه فعاليت‌های قرآنی: يكی از داوران و كارشناسان قرآنی كشورمان معتقد است، آمار كمّی فعاليت‌های قرآنی بالاست و اميدوارم از نظر كيفی نيز ارتقاء پيدا كند، بدين منظور منشور توسعه فرهنگ قرآنی بايد به بحث محتوا و خروجی‌های جامعه قرآنی بپردازد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اولين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر روز سه‌شنبه، 28 مهرماه، با حضور رئيس‌ جمهور و اعضاء شورا به منظور بررسی آخرين وضعيت و تشريح فعاليت‌های قرآنی كشور در نهاد رياست‌ جمهوری برپا ‌شد كه 9 مصوبه نيز به همراه داشت.
به همين منظور خبرنگار ايكنا جهت بررسی آسيب‌ها و كاركردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی به سراغ «معصومه عباسی‌نظری» داور مسابقات و كارشناس قرآنی رفت تا نظرات وی را در اين زمينه جويا شود.
عباسی‌نظری در پاسخ به اين پرسش كه بخشی از فعالان قرآنی معتقدند امور قرآنی كشور بايد در يك سازمان كه سابقه طولانی قرآنی و تشكيلات و نيروی انسانی اين كار را دارد متمركز و مديريت شود، نظر شما چيست؟ فكر نمی‌كنيد اين كار بيشتر موجب انسجام فعاليت‌های قرآنی شود؟ گفت: اينطور نيست. امور قرآنی كشور نه تنها در اختيار يك سازمان بلكه هيچ ارگان دولتی و يا غير دولتی نيز نبايد باشد. اين كار نه تنها باعث انسجام فعاليت‌های قرآنی نمی‌شود، بلكه در مواردی هم ممكن است منجر به خودرأيی گروه خاصی شود.
وی ادامه داد: اين امر در كشور ما مسأله جديدی نيست. همان‌طور كه قرآن برای گروه خاصی نازل نشده و در ابتدای بسياری از خطاب‌های قرآنی آيات، عبارت «يا ايها الناس» را مشاهده می‌كنيم و خطاب به مردم است و برای مردم نازل شده‌ است، در نتيجه خود مردم بايد امور اجرايی آن را بر عهده بگيرند و قرآن به شخص يا ارگان خاصی اختصاص ندارد.
سپس خبرنگار ايكنا پرسيد: به نظر شما منشور توسعه فرهنگ قرآنی پاسخ‌گوی چه نيازهايی از جامعه است؟ عباسی‌نظری در پاسخ به اين پرسش گفت: ابتدا بايد ديد كه منشور در عمل چه كارهايی را انجام می‌دهد تا بتوان به اين سؤال پاسخ داد، اين منشور در ارديبهشت‌ماه تصويب شده و هنوز وارد مراحل اجرايی نشده ‌است.
وی گفت: تا زمانی كه ما به عناوين دهان‌پركن بسنده كنيم وضعيت قرآنی كشور ما بهتر از اين نمی‌شود، بهتر است به جای پرداختن به اين عناوين و آئين‌نامه‌ها و اساسنامه‌های مختلف قدمی در جهت عملی كردن فرامين آيات الهی برداريم.
عباسی‌نظری در پاسخ به اين پرسش كه جايگاه كنونی فعاليت‌های قرآنی را چگونه ارزيابی می‌كنيد و به نظر شما منشور تا چه ميزان به واقعيات موجود در جامعه قرآنی نگاه دارد؟ گفت: آمار كمّی فعاليت‌های قرآنی بالاست و اميدوارم از نظر كيفی نيز ارتقاء پيدا كند، از آمار و ارقامی كه سازمان‌ها و ارگان‌ها اعلام می‌كنند اين‌طور برمی‌آيد كه فعاليت‌های زيادی انجام می‌شود اما منشور توسعه فرهنگ قرآنی در بحث محتوا و خروجی‌ها بايد وارد شود.
وی ادامه داد: نه تنها منشور بلكه برای كارهای قرآنی كشور هم به تنهائی با دادن طرح نمی‌توان كاری از پيش برد. دست‌اندكاران جامعه قرآنی كشور نيز با مشكلات و مسائلی كه در جامعه قرآنی وجود دارد آشنا هستند و ان‌شاءالله بتوانند اين مشكلات را برطرف كنند.
اين مدرس و كارشناس قرآنی در پاسخ به پرسش ديگری كه به نظر شما اين شورا در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلند مدت چه كارهايی را بايد انجام دهد تا منشور تحقق يابد؟ گفت: در جواب اين سؤال تنها می‌توان به حديثی از امام جعفر صادق (ع) اشاره كرد كه ختم كلام است؛ حضرت می‌فرمايند: «كونوا دعاة الناس بغير ألسنتكم».
اين داور مسابقات قرآنی در پاسخ به آخرين پرسش كه به نظر شما آيا منشور توسعه فرهنگ قرآنی امكان فعال كردن تمامی ظرفيت‌های موجود در حوزه قرآنی كشور را دارد؟ گفت: اعضای اصلی حقيقی يا حقوقی اين منشور حدود 13 نفر هستند و در بين اين اعضاء اگر 12 نفر طرحی را تصويب كنند و يك نفر حق وتو داشته باشد و از اجرای طرح جلوگيری كند نمی‌توان هيچ‌يك از اهداف منشور را به عمل رساند. اميدوارم تمامی اين اعضاء هم‌دل باشند تا بتوانند به هم‌نظری نيز برسند.
يادآوری می‌شود، حجت‌الاسلام و المسلمين «حميد محمدی» دبير شورای توسعه فرهنگ قرآنی پيشتر در گفت‌و‌گو با ايكنا اظهار كرده بود: ايجاد منشور توسعه فرهنگ قرآنی آرزوی 30 ساله انقلاب اسلامی و عالی‌ترين و جامع‌ترين سندی است كه جمهوری اسلامی ايران توليد كرده است، به اين معنا كه در نظام هيچ‌گاه سندی وجود نداشته است كه در سطح ملی و بين‌المللی در حوزه قرآن، از طرفی ناظر به دستگاه‌های دولتی و عمومی باشد و از طرفی نيز ناظر به معارف، علوم و امور قرآنی، همچنين ناظر به‌ امر مهم سياست‌گذاری، هماهنگی، نظارت و ارزيابی فعاليت‌های قرآنی باشد.
وی عنوان كرد: اين منشور در راستای توسعه در پنج زمينه مديريت توسعه فرهنگ قرآنی، مديريت توسعه پژوهش‌های قرآنی، مديريت توسعه آموزش‌های تخصصی قرآنی، مديريت توسعه آموزش‌های عمومی قرآنی و مديريت توسعه تبليغ و ترويج قرآن برنامه‌ريزی شده است، منشور توسعه فرهنگ قرآنی ميثاق ملی ما در راه ساختن جامعه‌ای متمسك به قران و اهل‌ بيت (ع) است.
محمدی منشور توسعه فرهنگ قرآن كريم را داری سه رويكرد دانست و گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی بهره‌مند از توسعه فعاليت‌های قرآنی در داخل و خارج كشور، فرهنگ‌سازی قرآنی و نظام‌سازی قرآنی است، اين سند با مختصاتی كه دارد برای اولين بار و با يك نگاه عميق كه محصول 10 سال تلاش كارشناسان و مسئولان قرآنی دستگاه‌های مختلف در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تشكيل شده است و بايد روی كلمات منشور تامل و عنايت ويژه‌ای داشت.
وی در ادامه افزود: ضمانت اجرايی هر مصوبه‌ای بستگی به جايگاه حقوقی مطلوب آن مصوبه، ساختار مناسب و نيروی انسانی مناسب دارد كه تمام اين‌ها در منشور توسعه فرهنگ قرآنی لحاظ شده است، همچنين سعی شده است تا جايگاه قرآن در نظام ساختاری دستگاه‌های عمومی و خصوصی بالا رود و به موازات فعاليت‌های قرآنی بخش دولتی، بخش مردمی نيز با رشد قابل توجهی روبرو شود.
captcha