به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به نقل از سايت ايران تئاتر، نخستين مقاله ارائه شده در همايش اثری پژوهشی از رسول نظرزاده بود كه با عنوان «شخصيتهای فراواقعی در شبيهخوانی» ارائه شد.
وی در اين مقاله به بررسی سه دسته از شخصيتهای فراواقعی در شبيهخوانی پرداخت كه میتوان به شخصيتهايی چون فرشتگان، ديوها و پریها، ارواح درگذشتگان و شخصيتهای برگزيده و گفتوگو با اشياء و جاندارپنداری در طبقهبندی وی اشاره كرد.
وی از اين راه قصد داشت تا ارتباطی ميان شبيهخوانی و آئينهای نمايشی شرقی همچون «نو» ژاپن و «كاتاكالی» در هند بيابد.
پس از آن ايرج افشاریاصل به ارائه مقاله «تعزيه به مثابه يك سيستم» پرداخت. مقاله وی با بررسی تاريخچه تعزيه و ارتباط آن با آئينهايی چون «كين ايرج» و «سوگ سياوش» شروع میشد، در ادامه سعی داشت تعزيه را به مثابه يك سيستم مورد بررسی قرار دهد. اين كه تعزيه ظرفيت آن را دارد كه جدای از وقايع عاشورا برای وقايع ديگر نيز مورد استفاده قرار گيرد.
سومين مقاله روز نخست، مقالهای از شكوفه ماسوری با عنوان «چل ممبر آئين نمايشی سيار» بود كه طی آن نويسنده پس از بحث مفصلی درباره ارتباط آئين و تئاتر، همچنين آئينها و نمايشهای سيار قرون وسطايی سعی داشت عناصر اين آئينهای سيار را در رابطه نمايش آئينی ـ مذهبی چل ممبر به كار گيرد.
سپس بهزاد صديقی به ارائه مقاله «كاربرد نمايشهای آئينی و سنتی در تئاتر دينی معاصر ايران» پرداخت.
وی كه مقالهاش را با بحثی درباره آئين و تئاتر دينی آغاز كرده بود در ادامه به بحث عناصر دينی و آئينی در آثار نويسندگانی چون بهرام بيضايی، محمد رحمانيان و سيروس همتی پرداخت.
آخرين مقاله روز نخست همايش «پيوند تاريخ و اسطوره در تعزيه» نوشته آرش پژمان بود كه به بررسی عناصر تاريخی و اسطورهای در تعزيه میپرداخت.
مسئوليت برگزاری جلسات همايش را اردشير صالحپور بر عهده داشت و پس از ارائه مقالات نيز پرسش و پاسخ از سوی شركت كنندگان مطرح شد.
اين همايش پژوهشی فردا، 8 دیماه، با ارائه شش مقاله و سخنرانی به كار خود پايان خواهد داد.