برگزاری مجالس عزاداری به افراد كم‌سواد سپرده نشود
کد خبر: 1869183
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۸

برگزاری مجالس عزاداری به افراد كم‌سواد سپرده نشود

گروه سياسی و اجتماعی: مجالس عزاداری برای امام حسين(ع) نبايد در اختيار افراد كم‌سواد قرار داده شود، زيرا استفاده از اشعار غلوآميز كه خلاف اعتقادات دينی هم هست می‌تواند ضربه مهلكی بر پيكره سيره اهل بيت (ع) وارد كند.

«محمد علی ايمانی» رئيس هيأت شهدای جهاد دانشگاهی استان كرمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، در مورد آسيب‌شناسی مراسم عزاداری گفت: مراسم عزاداری برای ابا عبدالله الحسين(ع) از قداست و اهميت خاصی برخوردار است و بايد همانند يك گوهر گرانبها از آن محافظت شود.
وی افزود: فريادهای بعضی از علمای دينی، مانند شهيد مطهری كه در سه جلد كتاب حماسه حسينی و تحريف های عاشورا گرد آمده ناظر به همين امر است، برای آسيب شناسی اين مراسم، لازم است مطالعاتی مستقل و مفصل، با شيوه های مختلف پژوهشی انجام شود.
ايمانی تصريح كرد: با آسيب‌شناسی رفتارهايی مانند رقابت‌های شديد بين گروه‌ها و هيأت‌های مذهبی، همراه شدن مراسم عزاداری با خرافات و امور نادرست از فرهنگ عمومی، اصالت يافتن بعضی از افراد، از فوايد جانبی و فرعی، آزار و اذيت ديگران به سبب صدای بلندگو و استفاده از اشعار و موسيقی كه در شأن عزاداری حسينی نيست كه بايد بايد اين آسيب ها در مراسم عزاداری امام حسين(ع) را به حداقل رساند.
رئيس هيأت شهدای جهاد دانشگاهی استان كرمان بيان كرد: متأسفانه بعضی از مداحان با روضه و مطالبی كه مستند نيست، اما تأثير عاطفی ايجاد می‌كنند، به بحران و آسيب در عزاداری ابا عبدالله الحسين(ع) دامن می زنند.
ايمانی اظهار كرد: در دين اسلام سفارش بر حفظ اعضا و جوارح بسيار شده است، ولی در بعضی استان‌ها متأسفانه بحث قمه‌زنی و آسيب‌رساندن به بدن كه مبنای دينی هم ندارد، رواج دارد كه اين نوع عزاداری از نظر اسلام و ائمه مطرود است.
وی يادآوری كرد: مجالس عزاداری برای امام حسين(ع) نبايد در اختيار افراد كم سواد قرار داده شود، زيرا استفاده از اشعار غلو‌آميز كه خلاف اعتقادات دينی هم هست می‌تواند ضربه مهلكی بر پيكره اين سيره وارد كند.
ايمانی در پايان خاطرنشان كرد: مراسم عزاداری و نوحه سرايی سالار و سرور شهيدان حضرت ابا‌عبدالله الحسين(ع) هر شب ساعت 18:30 تا 20:30 در مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی واقع در بلوار 22 بهمن، خيابان اسدآبادی از سوی اين هيأت برگزار می‌شود.
يادآوری می‌شود، حجت‌الاسلام و المسلمين «تقوی» نماينده ولی فقيه در دانشگاه شهيد باهنر، حجت‌الاسلام «سالاركيا»، نماينده ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشكی كرمان و حجت الاسلام«عبدالهی نيا» معاون نهاد رهبری در دانشگاه شهيد باهنر از سخنرانان اين محفل معنوی هستند و مداحان دانشجو نيز به مديحه سرايی اهل بيت (ع) می‌پردازند.
captcha