شيو‌ه سوژه‌يابی در ادبيات دفاع مقدس بايد تغيير كند
کد خبر: 1897156
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۷

شيو‌ه سوژه‌يابی در ادبيات دفاع مقدس بايد تغيير كند

گروه ادب: به گفته سردار «محمدعلی نائينی» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسيج مستضعفين نگاه به روند توليد آثار درباره ادبيات پايداری در سال جاری و نيز سال‌های اخير نشان می‌دهد كه بايد روند سوژه‌يابی در حوزه ادبيات دفاع مقدس مورد بازنگری قرار گيرد.

سردار «محمدعلی نائينی»، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسيج مستضعفين، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران‌ (ايكنا)، در ارتباط با وضعيت نشر آثار مرتبط با دفاع مقدس در سال جاری اظهار كرد: در حوزه ادبيات دفاع مقدس نمی‌توان منكر فعاليت‌های مثبتی شد كه در سال جاری و نيز سال‌های گذشته صورت گرفته است، اما اينكه ما تنها به شش هزار عنوان اثر توليدشده در اين ارتباط بسنده كنيم موضوعی پسنديده نيست، چرا كه بسياری از اين آثار تنها بيان خاطرات است و بخش ديگری نيز تنها تحليل‌های تاريخی را شامل می‌شود، اما چند كتاب داريم كه مثل كتاب «دا» و يا كتاب «دسته يك» كه در طول سال‌های گذشته توانسته باشند تا اين اندازه در جامعه خود را مطرح كنند.
وی افزود: بايد ساز‌وكارهای رسيدن به سوژه در حوزه ادبيات دفاع مقدس از سوی ما مورد تغيير و بازنگری جدی قرار بگيرد و سوژه‌های جديد حول حوزه ادبيات پايداری را نيز به عنوان سوژه‌های اصلی جامعه به آنها بازنمايی كنيم.
به گفته نائينی بايد نگاهی دقيق به اين موضوع داشته‌ باشيم كه چرا در حال حاضر و در كتابفروشی‌های كشور، ترجمان‌های زيادی از رمان‌های مختلف غربی وجود دارد و در نوبت‌های زيادی تجديد چاپ می‌شود و به فروش می‌رسد، اما كتاب‌های دفاع مقدس كمتر دارای اين ويژگی در درون خود هستند. به اعتقاد من سوژه‌های مرتبط با اين حوزه هرگز ناكافی نيست و سازمان‌های زيادی نيز در راه كشف آن‌ها تلاش كرده‌اند، اما حق مطلب هنوز در اين باره ادا نشده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسيج مستضعفين در ادامه با اشاره به اينكه مقام معظم رهبری در حدود ده سال پيش از اين ضرورت توليد رمان در زمينه ادبيات دفاع مقدس را گوشزد كرده‌اند، اظهار كرد: امروز ده سال پس از اين رويداد، شاهد اين موضوع هستيم كه با انتشار چندين كتاب تحول تازه‌ای در اين حوزه در حال اتفاق است، اما يادمان باشد هرگز نمی‌توان تنها به عدد و رقم آثار منتشرشده در حوزه كتاب دفاع مقدس برای موفقيت در حوزه آن بسنده كنيم، آنچه ملاك است، ميزان جريان‌سازی‌ای‌ است كه به واسطه انتشار اين آثار در كشور به وجود می‌آيد و ميزان تغييری كه بالطبع آن می‌تواند فضای كشور را نيز تحت تأثير خود قرار بدهد.
وی تأكيد كرد: كتاب‌های توليدشده در حوزه ادبيات دفاع مقدس زمانی می‌توانند موثر واقع شوند كه به صورت خودجوش، مخاطب خود را به‌دست بياورد و از سوی همه خوانندگان آن‌ها به سايرين توصيه شوند و اين به معنی آن است كه اين آثار به اصطلاح گل كرده‌اند و خواندنی هستند، اما متأسفانه از اين دست آثار در حوزه ادبيات پايداری تعداد زيادی نداريم.
نائينی در بخش ديگری از اين گفت‌و‌گو با اشاره به اينكه در ارتباط با رفع اين موضوع نبايد به دنبال كشف مقصر باشيم، اظهار كرد: تمامی سازمان‌هايی كه به طور عام متولی اين فرهنگ هستند در موضوع دفاع مقدس انتظار می‌رود كه حضور موثرتری داشته باشند. آنچه امروز از برآيند فعاليت‌ تمامی اين سازمان‌ها در اختيار ما است، كارهای پر مخاطبی نيست و در خور ظرفيت دفاع مقدس نيست.
وی در پايان بيان كرد: توليد يك اثر فرهنگی بايد محتوا و پيام را توامان با هم در خود داشته‌ باشد. اين به معنی آن است كه كتاب‌های توليدشده در اين حوزه بايد قدرت لازم برای تأثيرگذاری و نيز توانايی ايجاد جذابيت را توأمان با هم داشته باشد تا قابليت تأثير عاطفی و تحول شخصيتی را هم‌زمان با هم به دست آورد.
captcha