سازمان كنفرانس اسلامی ماهيت خود را در قبال قدس از دست داده‌ است
کد خبر: 1902829
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱

سازمان كنفرانس اسلامی ماهيت خود را در قبال قدس از دست داده‌ است

گروه بين‌الملل: ماهيت شكل‌گيری سازمان كنفرانس اسلامی و اتحاديه عرب حمايت از مسأله فلسطين و قدس بود، اما نا‌كارآمدی اين دو نهاد بين‌المللی در ممانعت از جنايات رژيم اسرائيل در يهودی‌سازی قدس و مسجد الأقصی، سبب شد كه اين دو نهاد عملا اعتبار و ماهيت‌ خود ‌را از دست بدهند.

«عباس العيساوی» تحليلگر سياسی و مدير شبكه ماهواره‌ای «الفرات» عراق در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اعلام اين مطلب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين كه آيا سازمان كنفرانس اسلامی و اتحاديه عرب نقش خود را در زمينه حمايت از مسأله فلسطين و توقف يهودی‌سازی قدس ايفا كردند، گفت: ماهيت شكل‌گيری اين دو سازمان مهم بين‌المللی به‌خاطر حمايت از قدس و مسأله فلسطين بود و اين دو نهاد پس از به آتش‌كشيدن مسجدالأقصی و جنايات رژيم اسرائيل در حق شهروندان فلسطين تشكيل شد، اما اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامی تاكنون كارآمدی مطلوبی در يكپارچه‌كردن موضع كشورهای عربی و اسلامی در زمينه مقابله با جنايات صهيونيست‌ها نداشته‌اند.
العيساوی تصريح كرد: در حقيقت نيت‌های صادقانه‌ای‌ از سوی نهادهای مختلف اسلامی برای حل مسأله فلسطين وجود داشته و دارد، اما متأسفانه در عمل، اقدامات لازم و مطلوبی برای ممانعت رژيم صهيونيستی از تداوم جنايات در حق شهروندان فلسطينی و حمايت از قدس انجام نشده است.
اين فعال رسانه‌ای اضافه كرد: طرح يهودی‌سازی قدس كه اخيرا رژيم صيهونيستی با قدرت تمام آغاز كرده، علت اصلی آن فقدان موضعی يكپارچه از سوی كشورهای عربی و اسلامی است و هم‌اكنون معدود كشورهايی از جمله ايران در سطح رسمی حامی مسأله فلسطين و قدس هستند.
وی افزود: مطالبات و خواست مردم مظلوم فلسطين و تمامی مسلمانان جهان، عقب‌نشينی رژيم اسرائيل است، اما رژيم صهيونيستی اخيرا با يهودی‌سازی قدس تلاش می‌كند كه فلسطينيان و مسلمانان را از خواسته‌های واقعی آنان كه همان‌ عقب‌نشينی از سرزمين‌های اشغالی است، دور كند.
مدير شبكه ماهواره‌ای «الفرات» عراق در بخش ديگری از اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: رژيم صهيونيستی تلاش می‌كند از طريق توسعه روابط اقتصادی با كشورهای عربی، نوعی تعامل و ارتباط سازنده با جوامع عربی منطقه خاورميانه برقرار كند و از آن به‌عنوان حربه‌ای برای مشروعيت‌بخشيدن به اقدامات خود در يهودی‌سازی قدس بهره گيرد.
وی اضافه كرد: سران رژيم اسرائيل با توسعه روابط اقتصادی خود با كشورهای عربی خاورميانه در نظر دارند كه بر شريان‌های اقتصادی منطقه سيطره پيدا كنند و كشورهای عربی را در سلطه اقتصادی خود داشته باشند و از اين طريق ابزار فشاری برای اين كشورها در اختيار داشته و به طرح يهودی‌سازی قدس مشروعيت بخشند.
العيساوی در ادامه اين گفت‌وگو به نقش مهم رسانه‌های عربی و اسلامی در حمايت از مسجد الأقصی و ممانعت از يهودی‌سازی قدس اشاره كرد و گفت: رسانه‌ها وظايف مهمی در اين زمينه دارند از جمله اين كه فلسطين و قدس را به‌عنوان يك مسأله محوری و مركزی معرفی كنند و اخبار مربوط به اوضاع فلسطين و قدس را در رأس اخبار قرار دهند، همچنين، مردم را نسبت به جنايات رژيم اسرائيل آگاه و آنان را ترغيب كنند كه حاكمان و سازمان‌های اسلامی را برای تحركی جدی در حفظ هويت اسلامی قدس شريف و ممانعت از يهودی‌سازی اين شهر تحت فشار قرار دهند.
وی همچنين از رسانه‌های تبليغاتی جهان اسلام خواست بر روی جنبش‌های آزادی‌بخش كه برای نجات قدس و فلسطين تلاش می‌كنند، تمركز بيشتری داشته و به منظور حمايت بيشتر از مقاومت جوانان فلسطينی و روحيه‌بخشی به آنان، تصاوير مربوط به حمايت مردم از مقاومت مردم فلسطين را منتقل كنند.
مدير شبكه ماهواره‌ای الفرات، رسانه‌های جمهوری اسلامی ايران در حمايت از انتفاضه مردم فلسطين و مفتضح‌كردن جنايات رژيم صهيونيستی در قدس شريف را ستود و از رسانه‌های عربی خواست كه رسانه‌های ايرانی را در اين زمينه الگو قرار دهند.
العيساوی به استقبال برخی كشورهای عربی از ابتكار صلح درباره مسأله فلسطين اشاره كرد و گفت: به فراموشی سپردن مقاومت دليرانه مردم فلسطين، ياری نكردن گروه‌های مقاومت و متوسل شدن به ابتكار صلح در مسأله فلسطين خواست دشمنان است، زيرا تا زمانی كه اسرائيل از سرزمين‌های اشغالی عقب‌نشينی نكند، سخن‌گفتن از صلح امر بی‌فايده‌ای است و سال‌ها است كه در مجامع بين‌المللی درباره فلسطين و اقدامات اين رژيم تصميم‌گيری می‌شود، اما به علت نفوذ آمريكا و برخی كشورهای غربی، رژيم صهيونيستی به هيچ يك از تصمميمات و قوانين بين‌المللی پايبند نيست.
وی همچنين اضافه كرد: مجامع بين‌المللی تقريبا مواضعی در حمايت از رژيم اسرئيل دارند، زيرا سازمان ملل متحد رژيم صهيونيستی را به عنوان يك كشور با مرزهای مشخص به رسميت شناخته و چگونه ممكن است كه اين سازمان بين‌المللی از اسرائيل بخواهد كه از سرزمين‌های اشغالی عقب‌نشينی كند، بنابراين مسأله فلسطين نيازمند موضعی مردمی از سوی عرب‌ها و مسلمانان است وگرنه همايش‌ها و نشست‌های عربی و اسلامی با وجود كثرت و برپايی مستمر آ‌ن‌ها هيچ نتيجه‌ای نخواهد داشت، بلكه متأسفانه در برخی مواقع اختلاف‌نظرها در اين همايش‌ها سبب مشروعيت‌بخشيدن به اقدامات يهودی‌سازی رژيم اسرائيل می‌شود.
العيساوی در ادامه اين گفت‌وگو تأكيد كرد: تا زمانی كه كشورهای عربی و اسلامی در نحوه تعامل با مسأله فلسطين وحدت‌نظر دارد و در تصميم‌گيری‌های مهم، منافع كشورهای غربی از جمله آمريكا را تأمين كنند، نبايد انتظار حركتی جدی در سطح رسمی از سوی كشورها باشيم و اگر فشار افكار عمومی نبود، اسرائيل از دهه‌های قبل، هويت اسلامی قدس و فلسطين را محو كرده بود، اما تظاهرات گسترده امت‌های عربی و اسلامی در برخی مواقع اين رژيم را مجبور به عقب‌نشينی كرد.
مدير شبكه ماهواره‌ای «الفرات» در پايان به اجلاس اخير سران عرب در ليبی اشاره و خاطرنشان كرد: سران عرب در اين اجلاس تحت تأثير فشار افكار عمومی و امت عربی و اسلامی طرحی با عنوان نجات قدس مطرح كردند و به‌ظاهر خود را حامی قدس و مسأله فلسطين نشان دادند، اما اجرايی‌شدن اين تصميمات مسأله‌ای دور از انتظار است‌.
captcha