به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، ميزگرد بررسی نگاه نشريات دانشجويی به قرآن كريم و معارف اسلامی با حضور حجتالاسلام والمسلمين «عبدالباری جوانمردزاده»، مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد خوزستان و شهيد چمران اهواز، «طيبه يزدانپناه»، سردبير نشريه قرآنی «مشكاة» دانشگاه علوم پزشكی اهواز، «محمد چكشيان»، مدير فرهنگی دانشگاه شهيد چمران و حجتالاسلام والمسلمين «سيدمحسن شفيعی»، رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان در خبرگزاری ايكنای شعبه خوزستان برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمين «عبدالباری جوانمردزاده»، مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد خوزستان و شهيد چمران اهواز، بيان كرد: يكی از عوامل اصلی ايجاد تحول، پيشرفت، توسعه، تحرك و نشاط در دانشگاهها، وجود دانشجوی فرهيخته فعال و با نشاط است، مقام معظم رهبری و امام خمينی(ره) بارها در سخنان خود فرمودهاند كه دانشگاه منشأ تحول و پيشرفت است.
وی گفت: يكی از محوریترين اقشاری كه میتواند در دانشگاه در مسير اسلاميتبخشی به محتوا و شكل دانشگاهها گام بردارد، دانشجو است.
جوانمردزاده تصريح كرد: نشريات دانشجويی در دانشگاهها را بايد بهعنوان يك حقيقت و موجود ذیحيات تأثيرگذار كه همواره دغدغه مسائل مختلف جامعه را دارد، پذيرفت.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی خوزستان، با اعتقاد به اين نكته كه نشريات در دانشگاهها همه در يك سطح از لحاظ محتوايی و شكلی نيستند، اظهار كرد: برخی از نشريات رو به رشد، برخی دچار افتوخيز و برخی ديگر از لحاظ محتوايی و شكلی پيشرفت چندانی نداشتهاند، برخی از نشريات از لحاظ حمايتی، از حمايت بيشتر برخوردارند و برخی ديگر حمايت چندانی نمیشوند.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی خوزستان، ادامه داد: معارف، قرآن، مسائل دينی، مسائل اعتقادی، بحث اخلاقيات را میتوان در مقوله مذهبی بگنجانيم.
وی اظهار كرد: بنابراين نشريات دانشجويی را نمیتوان با يك موضوع مورد كنكاش و بررسی قرار داد.
جوانمردزاده تصريح كرد: با مطالعه اجمالی به نشريات دانشگاه شهيد چمران اهواز و دانشگاههای آزاد اسلامی خوزستان، درمیيابيم كه فضای نشريات دانشجويی ما يك فضای ابتدايی است و نياز به تلاش، حمايت و اعمال نظر دارد.
وی افزود: نشريات دانشجويی ما از نظر ظاهر چندان جذاب نيستند، گرچه اين ضعف، ممكن است مربوط به دانشجو و ارباب نشريات نباشد بلكه به دليل نوع حمايتی كه از آنان صورت میگيرد.
جوانمردزاده خاطرنشان كرد: از نظر محتوايی اين نشريات نياز به حمايت جدی محتوايی دارند.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی خوزستان، با بيان اينكه نهايت تجربه دانشجويی كه وارد اين عرصه میشود چهار سال است، تأكيد كرد: دانشجو نياز دارد كه در همان سال اول ورود به دانشگاه، سرفصلهای لازم روزنامهنگاری، مقالهنويسی، اخلاق روزنامهنگاری را به او آموزش دهند تا گام بزرگی از همان ابتدا برداشته شود.
وی اظهار كرد: البته نگاه من به اين نشريات مثبت است و روزنه اميد، پيشرفت و بالندگی وجود دارد.
جوانمردزاده به كتاب «نشريات دانشجويی و رسالت قلم»، تأليف حجتالاسلام والمسلمين «سيدمحسن شفيعی»، اشاره كرد و گفت: در اين كتاب، گزارش آماری از سالهای 75 تا 80 نشان میدهد كه بالاترين رويكرد نشريات از لحاظ موضوعاتی به مباحث سياسی اجتماعی اختصاص دارد.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی خوزستان، خاطرنشان كرد: اين رويكرد ناشی از نياز اجتماعی و شرايط حاكم بر كشور است.
وی اظهار كرد: نشريات فرهنگی سياسی علمی با 4/20 درصد، مذهبی عقيدتی با 2/12 درصد، علمی تخصصی با 8/11 درصد، فرهنگی با 7/10، فرهنگی اجتماعی خبری با 4/9 درصد، سياسی با 1/5، صنفی با 6/2 و آموزشی با 2/1 رتبههای بعدی را به خود اختصاص میدهند.
جوانمردزاده گفت: درصد بخش مذهبی عقيدتی رقم خوبی است و نشان میدهد دانشجويان دغدغه دينی، مذهبی، عقيدتی دارند.
به اعتقاد وی مباحث نشريات اساساً مجموعهای از تخصصهای مختلف و متنوع است. نشريه دانشجويی بهعنوان يك رسانه است كه درصدد پاسخدهی به نيازهای جامعه بهصورت عمومی و بهصورت خاص بنا بر نيازهای دانشجو در سطح دانشگاه است.
وی ادامه داد: نيازها متنوع است و موضوعات مختلفی در نشريات دنبال میشود به اين دليل تخصصهای مختلفی را میطلبد.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی خوزستان، تصريح كرد: طيف عظيمی از دانشجويان ما بيشتر به زيبابی كلام سوق پيدا میكنند، هر چند فطرت زيبايیخواهی در همه وجود دارد، اما جوان بيشتر به اين سمت میرود و كمتر به تحليل داده میپردازد.
جوانمردزاده با بيان اينكه يكی ديگر از جنبههای كار، مقوله مقالهنويسی است، گفت: بيشتر افت و خيز نشريات را در اين حوزه شاهد هستيم. مشكل اساسی كسانی كه میخواهند مطلب خود را در قالب مقاله ارائه دهند اين است كه مهارت لازم را در مقالهنويسی ندارند.
به گفته جوانمردزاده مباحث ظاهری و صفحهآرايی نشريه از مسائل ديگر در نشريات است كه نياز به تخصص دارد.
وی جهت توسعه نشريات قرآنی به دو راهكار اشاره كرد و افزود: راه مستقيم آن است كه جمعی از دانشجويان را دعوت كنيم و مباحثی كه برای نشريات دينی و قرآنی مورد نياز است بهصورت مستقيم آموزش دهيم.
جوانمردزاده با بيان اين كه تاكنون كارگاه آموزشی نشريات قرآنی نداشتهايم، عنوان كرد: بايد كارگاه ويژهای برای نشريات قرآنی و مذهبی و معارف برپا شود.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهد چمران اهواز، گفت: اگر دانشجو را با اين مقوله آشناتر كنيم، میتوان اميدوار بود در آينده از همين دانشجويان كه مجهز به مباحث اعتقادی، معارفی و قرآنی شدند، گروهی در قالب ارباب نشريه فعاليت كنند.
وی ادامه داد: در اين صورت میتوانيم شاهد پيدايش نشريات قرآنی و تخصصی معارف اسلامی باشيم.
وی با بيان اين كه ورود به مباحث مذهبی بسيار حساس و مهم است، اظهار كرد: اين مقوله تخصصی ويژهای را میطلبد و نه تنها دانشگاهيان، عامه مردم نسبت به اين مقوله حساس هستند و كمترين لغزش در اين حوزه موجبات پيدايش خسارتهای بزرگی در جامعه و به ويژه در دانشگاه را فراهم میكند.
جوانمرزاده تأكيد كرد: بايد به اين مقوله به صورت ظريف و برنامهريزی شده برخورد كرد.
وی اظهار كرد: در دين اسلام يك قاعده داريم كه متأسفانه بين نشريات و ارباب جرايد درست تفهيم نشدهاست.
جوانمردزاده بيان كرد: اگر نشريهای برای برخی از مباحث خود به كارشناسی، چه كارشناسی كه در حوزه نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری مستقر است و يا در جاهايی ديگر رجوع كند برای خود كسرشأن میداند در حالی كه قرآن بر مشورت تأكيد میكند.
جوانمردزاده تأكيد كرد: وجود كميتههای تخصصی در نشريات دانشجويی ضروری است و هر نشريه برای هر مقوله بايد يك كميته تخصصی داشته باشد.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهيد چمران اهواز، بيان كرد: روحيه مشورتگيری و سؤال كردن كه يكی از مبادی دين ما است، بين ارباب نشريات به عنوان يك رسم و عادت جا نيفتاده است و اگر كسی نيز چنين راهی را دنبال كند در ذهن برخی از دانشجويان بهعنوان ضعف تلقی میشود.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان، عنوان كرد: هر نشريهای كه میخواهد رشد كند، بايد از تخصص ديگران بهره بگيرد.
وی اظهار كرد: قانون تصويب كرده كه نشريات بايد آزادی عمل را داشته باشند. روح حاكم بر قانون مطبوعات و دستورالعملهای نشريات دانشجويی، اين است كه دانشجو بايد از اراده و اختيار خود استفاده كند.
جوانمردزاده در پاسخ به اين پرسش كه آيا حمايت خاص از نشريات دينی عادلانه و اثربخش است، گفت: اين مسأله نه تنها مبنای دينی و قرآنی دارد و قبل از آن يك مبنای عقلی نيز هست زيرا كيان و محور اساسی وجود ما دين و نظام ما متصل به دين است.
وی يادآورشد: دنيای غرب عكس اين كار را انجام میدهد و آن كسی را در اولويت حمايتهای خود قرار میدهد كه تفكر لائيك دارد و آن را عين عدالت نيز میدانند.
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهيد چمران اهواز، بيان كرد: همچنين اساتيد معارف اسلامی دانشگاهها ظرفيت وجودی پربركتی هستند، آنان میتوانند در جهتدهی دانشجو به توليد محتوای مذهبی در نشريات دانشجويی كمك كنند.
جوانمردزاده به دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز اشاره كرد و گفت: ما كمتر از ظرفيت دانشجويان رشتههای قرآنی دانشگاهها در حوزه نشريات معنوی بهره بردهايم كه بايد به اين ظرفيت توجه بيشتری كرد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خوزستان، «طيبه يزدانپناه»، سردبير نشريه قرآنی «مشكاة» دانشگاه علوم پزشكی اهواز، در ادامه اين ميزگرد با بيان اين كه خلاءهای بسياری در نشريات دانشجويی بهويژه در حوزه معارف قرآن كريم وجود دارد، اظهار كرد: دورههای آموزشی كه در دانشگاهها در اين زمينه برگزار میشود، آن طور كه بايد كارآمد نيستند.
يزدانپناه گفت: دانشجويان دغدغه و علاقه برای انجام كار در اين زمينه را دارند اما نيازمند هدايت و جهتدهی هستند.
سردبير نشريه قرآنی «مشكاة» دانشگاه علوم پزشكی اهواز، عنوان كرد: دورههای آموزشی بيشتر بر كليت كار تأكيد دارد و بر جزئيات كار كه شامل تهيه گزارش، مقالهنويسی و يا انتخاب موضوع و محتوای مطالب باشد، تأكيد ندارد.
وی با اشاره به اين كه تنها نشريه قرآنی كه در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشكی اهواز منتشر میشود، نشريه «مشكاة» است، گفت: اعضايی كه در هيئت تحريريه اين نشريه فعاليت میكنند، دورههای آموزشی نشريات را گذارندهاند اما توانايی لازم را در بررسی و توليد مطالب ندارند.
يزدانپناه افزود: اكثر مطالب، توليدی خود دانشجو نيستند، زيرا دانشجو اطلاعات لازم در حيطه معارف، قرآن و اهل بيت(ع) را ندارد و نمیتواند در اين زمينه قلم بزند.
سردبير نشريه قرآنی «مشكاة» دانشگاه علوم پزشكی اهواز، با بيان اينكه فعاليت در نشريات قرآنی و معارف اسلامی بايد از دو بُعد بررسی شود، گفت: يك بُعد كه از لحاظ خبرنويسی و نشريات و ديگر اطلاعات خود دانشجويان در زمينه معارف و قرآن است.
وی افزود: در بعد نخست تقريباً در دانشگاهها به شكل كارآمدی فعاليت میشود اما در بعد دوم بسيار ضعف داريم.
سردبير نشريه قرآنی «مشكاة» دانشگاه علوم پزشكی اهواز، تصريح كرد: دانشجويان قرآن را نمیشناسند كه اين مهم در نوع فعاليت آنان تأثيرگذار است و نمیتواند نوع فعاليت خود را در اين زمينه به خوبی انعكاس دهند.
يزدانپناه اظهار كرد: در مقولههای تخصصی روزنامهنگاری نياز هست كه به شكل تخصصیتر كار شود اما در مبحث معارف دينی نياز به تربيت نيروی دينی داريم.
وی ادامه داد: فعاليتهايی و دورههايی در اين زمينه صورت میگيرد اما به شكل تخصصی برای نشريات مذهبی دانشجويی نيست.
يزدانپناه توضيح داد: با برگزاری دورههای تخصصی قرآنی پايه اعتقادی دانشجويان قوی میشود و دانشجو نيز میتواند دغدغههای دينی خود را انتقال دهد و بر روی اجتماع خود كه اجتماع دانشجويی است، تأثيرگذار باشد.
سردبير نشريه قرآنی «مشكاة» دانشگاه علوم پزشكی اهواز، گفت: تا حدودی از حمايتهای مالی دانشگاه بهرهمند هستيم اما درباره حمايتهای معنوی متأسفانه بهدليل اين كه دانشجويان با مشاوران ارتباط ندارند، شاهد فعاليت خاصی نيستيم.
به گزارش خبرنگار ايكنا، «محمد چكشيان»، مدير فرهنگی دانشگاه شهيد چمران نيز در اين نشست، گفت: يك فعاليت فرهنگی دانشجويی دو بعد دارد؛ بعد محتوايی و بعد آموزشی بودن اين فعاليت برای مجريان آن.
به گفته وی: در نشريات دانشجويی نمیخواهيم مسائل جهان اسلام را حل كنيم بلكه قرار است يك سری فعاليتهای فرهنگی تأثيرگذار انجام شود و ديگر اين است كه دانشجويان از سير آماتوری بهسمت حرفهای بودن حركت كنند و با اصول اين كار آشنا و برای حضور در عرصه اجتماع آماده شوند.
چكشيان گفت: نشريات كمی بهصورت تخصصی با موضوع معارف قرآنی و اسلامی منتشر میشوند، اما تعداد آن نشرياتی كه بهصورت غيرمستقيم به موضوعات قرآنی معارف و اسلامی میپردازند، كم نيست.
وی ادامه داد: در حال حاضر نشريات دانشجويی در زمينههای مختلف با دغدغههای مذهبی و معارف قرآنی وجود دارد.
چكشيان بيان كرد: در نشريات دانشجويی گرايشهای مذهبی وجود دارد اما محور نيست كه در نشرياتی كمرنگ و در نشريات ديگر پررنگتر است. نشريات كمی در دانشگاه ها وجود دارد كه اصلاً به مسائل مذهبی نمیپردازند.
چكشيان با بيان اينكه توليد نشريه با محوريت قرآن كريم بسيار سخت است بهعنوان مثال گفت: يك تيتر جنجالی در نشرياتی با موضوعات مختلف میتواند نشريهای را به موفقيت برساند اما اين اتفاق در نشريه مذهبی نمیافتد زيرا فضای آن متفاوت و حساستر است.
وی بيان كرد: به اعتقاد بنده بيش از اين كه مشخصاً نشريهای بهصورت تخصصی به موضوع معارف اسلامی و قرآن كريم بپردازد لازم است كه روح معارف اسلامی در سراسر نشريات دانشجويی جاری شود.
چكشيان افزود: اگر نشريات، معارف قرآنی و اسلامی را در قالبهای خود جای دهند، حالت ايدهآل اتفاق میافتد.
وی بيان كرد: با بررسی وضعيت كنونی نشريات دانشجويی در میيابيم اين حالت وجود دارد اما كافی نيست.
چكشيان با اشاره به اينكه روح حاكم بر فضای دانشگاه خود به خود در فضای نشريات دانشجويی تأثير دارد، اظهار كرد: هر چه قدر بتوانيم فضای معنوی، مذهبی و اعتقادی دانشگاه را تقويت كنيم میتوانيم در تحقق اين مهم گام برداريم.
وی با بيان اينكه در اين زمينه فعاليتهايی در دانشگاه شهيد چمران اهواز صورت گرفتهاست، گفت: اجرای طرح «فرهنگ و انديشه اسلامی» از جمله اين اقدامات بودهاست كه آموزشهای اعتقادی و آموزش اصول حرفهای خبرنويسی را در بر میگيرد.
چكشيان ادامه داد: در اين طرح سالانه 150 نفر دانشجوی جديدالورود مباحث اعتقادی را آموزش میبينند و اين تعداد با سرفصلهای آموزش نشريات آشنا میشوند.
مدير فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز، اظهار كرد: اجرای طرح «فرهنگ و انديشه اسلامی» حضور افراد با گرايشهای مذهبی در مطبوعات را تسهيل میكند.
چكشيان در مورد نظارت قبل از انتشار نشريه دانشجويی، گفت: اگر اعتماد ميان دانشجويان و مسئولان فرهنگی دانشگاه ايجاد شود، معمولاً خود دانشجو برای طرح پرسشهايش به كارشناسان فرهنگی مراجعه میكند.
وی گفت: اگر قرار است بحث حمايت از نشريات دانشجويی مطرح شود نبايد محدود به نشريات تخصصی قرآن كريم و معارف اسلامی باشد بلكه بايد از كسانی كه سوژههای مذهبی را از درون موضوعات مختلف همچون ادب، هنر، سياسی، اجتماعی و ... كشف می كنند، حمايت ويژه صورت گيرد.
چكشيان تصريح كرد: در حال حاضر در دانشگاه شهيد چمران اهواز اين سياست را اعلام كردهايم كه نشريات، كانونها و انجمنهای علمی كه يكی از چهار محور ارزشهای اسلامی، ارزشهای انقلاب اسلامی، مباحث نوعدوستی و انسانی و مسائل فرهنگ و تمدن اسلامی ايرانی و خود باوریهای ملی را دنبال میكنند، حمايت ويژه خواهند شد كه اين عين عدالت است.
وی اظهار كرد: عين عدالت، يعنی اين كه هر چيز سرجای خود قرار گيرد، يعنی اين كه دولت دينی بايد از مباحث ارزشی حمايت كند.
چكشيان بيان كرد: نكتهای كه در نشريات دانشجويی بايد به آن توجه بيشتر شود اين است كه نشرياتی كه در زمينههای مختلف كار میكنند بايد هدف ارزشی، اسلامی و مذهبی داشته باشند و رويكرد و نگاه آنان آسمانیتر و قرآنیتر شود.
چكشيان پيشنهاد داد: اگر مطبوعاتی دانشجويی مذهبی میخواهيم بايد مباحث دينی به دانشجويان ارائه و مهارت مطبوعاتی نيز به آنان آموزش داده شود.
در ادامه اين ميزگرد حجتالاسلام والمسلمين «سيدمحسن شفيعی»، رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان، اظهار كرد: نشريات دانشجويی با حفظ كليت و فراز و فرودی كه در اين سالها بهويژه 15 سال اخير داشتهاند در مقاطع مختلف با رويكردهای متفاوت عرضه شدهاند.
شفيعی خاطرنشان كرد: در برخی از مقاطع آنقدر نشريات دانشجويی غيرسياسی بودهاند كه به نوعی نگرانی ايجاد میكرده كه چرا در نشريات دانشجويی به سياست پرداخته نمیشود؟
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان، گفت: برای كالبدشكافی اين مطلب ابتدا بايد نشريات دانشجويی را بشناسيم و بدانيم نشريات دانشجويی چه پديدهای و پديدآورندگان آن چه كسانی هستند، ميزان تأثير و تأثرشان چه مقدار است و از كجاها متأثر میشوند.
وی گفت: در فضای عمومی كشور گاهی شاهديم كه برخی تحولات آنچنان گسترده هستند كه بخشهای مختلفی از آحاد مردم را تحت تأثير خود قرار میدهند. حال چطور میتوان انتظار داشت كه نشريات دانشجويی در اين فضا تأثيرپذير نباشند و در اين موج قرار نگيرند.
شفيعی اظهار كرد: بايد نشريات دانشجويی را شناخت و همچنين مطالباتمان را از نشريات دانشجويی تعريف و تدوين كنيم.
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان، با بيان اينكه اگر قرار است نشريات دانشجويی در حوزه دين فعاليت كنند اين مطلب نيز به نوعی متأثر از حضور آموزهها و فضای دينی در دانشگاهها است، عنوان كرد: اگر در دانشگاهها كانونهای قرآن و عترت مورد حمايت قرار نگيرند و يا آنقدر فضای دانشگاهها سياسی شود كه به نشريات دينی كمتر توجه شود، نمیتوان انتظار داشت تحولی جدی را در نشريات دانشجويی مذهبی شاهد باشيم.
وی با اشاره به اينكه فعاليت در نشريات دانشجويی قرآنی و دينی آسان و بیزحمت نيست، اظهار كرد: در مسائل سياسی، اجتماعی، صنفی، اقتصادی بسيار راحتتر میتوان نشريه ارائه كرد تا در مسائل دينی.
شفيعی ادامه داد: حساسيت دينی به گونهای است كه دانشجويان معمولاً به خود اين اجازه را نمیدهند كه به طور گسترده و بدون آمادگی اقدام به انتشار نشريه مذهبی كنند. كه اين دغدغه صحيح و مطلوبی است.
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان، گفت: تاكنون در حوزه نشريات دانشجويی كه به مسائل دينی و بهويژه مباحث قرآنی میپردازند، سرمايهگذاری شايستهای نكردهايم.
شفيعی اظهار كرد: ما ساز و كار متناسبی برای توليد نشريات در حوزه دين و معارف دينی تعريف نكردهايم و طبيعتاً وقتی به اين شكل باشد، نمیتوانيم انتظار دستاوردهای چشمگير و درخشانی داشته باشيم.
رييس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان، گفت: اگر بخواهيم نشريات دانشجويی در حوزه معارف دينی و به طور خاص در حوزه علوم قرآنی شاهد پيشرفت باشند بايد در مجموعههای فرهنگی دانشگاهها در سطح كلان ابتدا، ارادهای شكل بگيرد، يا اگر اين اراده وجود دارد، ساماندهی و نظاممند شده و سپس راهكارهای عملياتی و اجرايی تدوين شوند.
شفيعی ادامه داد: طبيعتاً وقتی در سطح كلان تصميمگيری فرهنگی اين حركت به وجود آيد، دامنه آن به دانشگاهها كشيده میشود و نشريات دانشجويی دينی احساس میكنند از پشتوانه خوبی برخوردارند.
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان، تصريح كرد: در حال حاضر نشريات دانشجويی فعال در عرصه معارف دينی و اعتقادی حمايتی سامانيافته و جدی را از سوی مراكز فرهنگی دانشگاهها احساس نمیكنند.
وی ادامه داد: اين مطلب مربوط به استان خوزستان و يا يك دانشگاه خاص نيست، تقريباً در فضای عمومی دانشگاهها به اين شكل است.
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان، ادامه داد: اگر در جشنواره نشريات دانشجويی كه در سطح كشور برگزار میشود، نگاهی خاص به نشريات مذهبی بشود و بخشی ويژه به آنها اختصاص يابد، بسيار اثربخش است.
شفيعی بيان كرد: در دستورالعمل اجرايی نشريات دانشجويی يكی شرايط انتشار نخستين شماره نشريه، گذراندن دوره آموزشی و اخذ گروهی پاياندوره توسط صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبير بر اساس برنامه آموزشی مصوب شورای مركزی ناظر بر نشريات دانشگاهی است.
وی ادامه داد: تبصرهای در ذيل اين ماده وجود دارد كه هر كميته ناظر در دانشگاهها موظف است در نيمسال تحصيلی حداقل يك دوره آموزشی براساس برنامه آموزشی مصوب شورای مركزی ناظر بر نشريات دانشگاهی برگزار كند.
شفيعی گفت: اين قانون فرصت خوبی را برای جبران آسيبهای قابل پيشبينی فراهم میكند، زيرا در گذشته با مراجعه دانشجو و با ارائه يك سری شروط عمومی، به او مجوز داده میشد.
وی گفت: میتوان از اين ظرفيت استفاده و در اين كارگاهها يك نگاه تخصصی را دنبال كرد و متقاضيانی كه میخواهند در نشريات دانشجويی دينی فعاليت كنند و مجوز بگيرند از آموزشهای خاص بهرهمند گردند.
شفيعی بيان كرد: مطابق آن چه كه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مسئوليت پاسخگويی، نظارت و هدايت مسايلی كه به حوزه دين در دانشگاه مربوط میشوند به عهده نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری است.
مدرس حوزه علميه اهواز، گفت: از سال گذشته در دانشگاه علومپزشكی در حوزه مديريت فرهنگی و فوقبرنامه، چهار نفر كارشناس را بهعنوان مشاور مذهبی در گرايشهای متفاوت معرفی و شماره تلفنهای آنان را نيز به صورت ثابت اعلام كردهايم كه اگر نشريات دانشجويی در حوزه دين، مباحث مهدويت و تاريخ اسلام میخواهند مطالبی را پيگری كنند از اين مشاوران كمك بخواهند.
شفيعی گفت: آن چه كه ما در حوزه دينی و نشريات دانشجويی و بلكه در تمام فعاليتهای دانشجويی به آن نياز داريم اين است كه دانشجو احساس كند ارادهای وجود دارد كه فعاليتهای او مورد حمايت قرار میگيرد.
وی بيان كرد: حمايت تنها حمايت مالی نيست، بلكه يكی از مهمترين حمايتها از نشريات دانشجويی اين است كه در دانشگاه يك مشاور حقوقی را به نشريات دانشجويی معرفی كنيم.
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان، در پاسخ به اين پرسش كه آيا برگزاری دورههای كوتاه مدت برای مجوز دادن به نشريات دانشجويی كافی است، گفت: برگزاركنندگان معترف هستند كه اين دورهها، دورههای عمومی هستند و انتظار معجزهای نيست والفبای عمومی كار است.
شفيعی با اعتقاد به اين كه نياز است به طور خاص در نشريات مذهبی كار آموزشی متفاوتی انجام دهيم، تأكيد كرد: آييننامه نشريات دانشجويی كه در حال حاضر مبنای كاركرد نشريات دانشجويی است به هيچكس حق قانونی هيچ دخالتی را قبل از انتشار نشريه نمیدهد.
وی گفت: اين مطلب را طی اين سالها درك كردهام و به آن واقف شدهام كه گروههای دانشجويی فعال چه در عرصه كانونها و چه در نشريات اگر احساس كنند يك مرجع دلسوز و امين بدون توقع و نگاه اعمال نظر حضور دارد، بدون ترديدی به آن روی آورده و ارتباط برقرار میكنند.
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان، پيشنهاد داد: دفاتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها میتوانند به صورت بارز به نشريات فعال در زمينههای مذهبی و قرآنی كمك كنند.
وی درباره نحوه حمايت از نشريات دانشجويی مذهبی، اظهار كرد: دولت دينی موظف است از حركتهای دينی در جامعه به طور متمايز و بارز حمايت كند يعنی اگر دولت دينی از كانون دينی و نشريه مذهبی در دانشگاه حمايت نكند، جای سئوال است؛ اين نكته را در فقه نيز داريم.
شفيعی گفت: هيچ منعی در اين كه معلوم باشد كه دانشگاه از نشريات مذهبی حمايت میكند، نمیبينم؛ حتی اگر اين معلوم بودن نارضايتی بعضی را به دنبال داشته باشد.
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان، اظهار كرد: دانشگاه بايد برای همه نشرياتی كه دارای مجوز هستند حداقلی از حمايت را تأمين كند اما حمايت خاص از نشريهای كه در حوزه فرهنگ دينی فعاليت میكند نيز ضروری است و دانشجو نيز متوجه میشود كه اين نشريه به واسطه قداست فرهنگ دينی است كه مورد حمايت قرار گرفته است و نه به دليل اين كه مديرمسئولش امتياز خاصی دارد.
رئيس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان، اظهار كرد: اين مطلب نه تنها اشكالی ندارد و مورد نقد نيست بلكه پسنديده است زيرا رويكرد دينی در جامعه دينی بايد مورد توجه قرار گيرد.
شفيعی گفت: در طول سالهای گذشته در عرصههای مختلف نشريات دانشجويی حمايت داشتهايم اما به طور خاص حمايت از نشريات دانشجويی با رويكرد دينی بارز نبوده است.
وی افزود: به عنوان مثال در پانزدهمين جشنواره قرآنی دانشجويان سرفصلی با عنوان حمايت از نشريات دانشجويی كه در عرصه علوم قرآنی كار كردهاند باز شد، اما اين مهم به واسطه نگاه دينی بايد به يك اصل ثابت و هميشگی تبديل شود.