مساجد نگهدار فرهنگ عاشورايی هستند
کد خبر: 2012385
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵

مساجد نگهدار فرهنگ عاشورايی هستند

گروه اجتماعی: شهردار تهران گفت: مساجد و حسينيه‌ها با فرهنگ عاشورايی و بر بستر سنت‌های الهی بنا شده‌اند و بدون شك بايد امروز هم نگهدار اين فرهنگ باشند.

به گزhرش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، محمد‌باقر قاليباف، شهردار تهران، با حضور در حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) خيابان مولوی، با بيان اين مطلب و با اشاره به اين كه خدا را شاكرم كه توفيق ديدار با شما مردم نجيب و شهيد پرور و محبان اهل بيت (ع) را نصيبم كرد، اظهار كرد: در ايام هفته دفاع مقدس كه چند روزی از آن می گذرد از شهدايی ياد كرديم كه هستی و جانشان را كف دستشان گرفتند و مهمترين سرمايه زندگيشان را بدون هيچ منتی در راه خدا دادند، اين مساله حادثه و توفيق بزرگی است و خيلی از خود گذشتگی می‌خواهد كه فردی به اين نقطه برسد و چنين تصميمی بگيرد؛ آن هم با عشق و علاقه.
وی با بيان اينكه قريب به اتفاق شهدای دفاع مقدس از نظر اقتصادی از خانواده‌های متوسط رو به پايين بوده و در محلات جنوب شهر زندگی می‌كردند، افزود : ويژگی ديگری كه در قريب به اتفاق اين شهدا وجود دارد اين است كه آن‌ها بچه‌های مسجد و هيئت بودند و در چنين محيط‌هايی بزرگ شدند. من از اين حرف می‌خواهم اين نتيجه را بگيرم كه الان وقتی دست بچه‌ها را می‌گيريم و به هيئت می‌بريم بايد بدانيم كه شهدا هم در دوران كودكی با پدرانشان اين راه را رفته‌اند.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه فرهنگ دفاع مقدس همان فرهنگ عاشورايی است، اظهار كرد: اين، فرهنگ امام حسين(ع)، فرهنگ حضرت ابوالفضل(ع) و فرهنگ عاشوراست و اگر به لحظه لحظه دفاع مقدس نگاه كنيم، افتخار می‌كنيم كه اخلاق واقعی، اخلاص واقعی، جوانمردی، محبت و ايثار واقعی، گذشت و صفا و صميميت واقعی در دوران دفاع مقدس برخاسته از همين فرهنگ امام حسين(ع) بود.
قاليباف ادامه داد: امروز بدون شك مساجد و هيات‌ها و حسينيه‌ها بايد نگهدار اين فرهنگ باشند. امروز بايد به اين مساله توجه كنيم تا عزاداری‌هايمان هم مثل دوران دفاع مقدس باشد كه هم احساسات داشت و هم شناخت و عقل و تدبير.
وی با بيان اينكه فداكاری‌های شهدا متاثر از فرهنگ عاشورا بود و به عشق آنها همه چيز برای رزمندگان قابل تحمل می‌شد، اظهار كرد: پدرانی كه محب اهل‌بيت (ع) بودند و چنين هيات‌ها و حسينيه‌هايی را با جان و مال و آبرو حفظ كرده و به ما سپردند، در اين هزار و چند سال فرهنگ عاشورايی را حفظ كردند و همه آنها در ثواب اين مجاهدت شريك هستند و اگر آنها اين كار را به اخلاص نمی‌كردند، چنين برنامه‌هايی تداوم نمی‌يافت.
شهردار تهران با بيان اينكه بايد اين را قدر دانسته و در همه فراز و نشيب‌ها حفظ كنيم، گفت: حضرت امام خمينی (ره) نصيحت فرمودند كه از تجهيزات و امكانات دشمن نترسيد از هواپيماهای دشمن نترسيد، از خالی شدن مساجد بترسيد چون فرق بين جبهه كفر و اسلام در قدرت ايمان است و اين به تجهيزات و امكانات نيست بلكه به انسان‌ها و ايمانشان است و خدا هم وقتی جبهه مسلمين را پيروزی می‌دهد كه ايمان قوی داشته باشند، ترديد در ايمانشان نباشد و به سمت نفاق نروند و در اين حال خداوند در اوج سختی و مظلوميت پيروزی را به آنها می‌دهد و اين سنت هميشه پابرجاست.
وی افزود: اين مساجد و حسينيه‌ها با فرهنگ عاشورا و حضرت سيدالشهدا(ع) بر بستر سنت‌های الهی بنا شده است و ديگر نگران هيچ چيزی نبايد باشيم، بايد قدر بدانيم و درك كنيم كه كجا ايستاده‌ايم تا از مسير سنت الهی خارج نشويم.
قاليباف ادامه داد: مبادا بر خلاف سنت‌های الهی عمل كنيم. خدا ستارالعيوب است و عيب همه را می‌پوشاند. اگر امروز ما پرده‌دری كرديم معلوم است كه سنت الهی را رعايت نكرديم. اگر دروغ گفتيم، غيبت كرديم و نقاق داشتيم بر خلاف سنت الهی حركت كرده‌ايم، مراقب اين‌ها باشيم.
شهردار پايتخت با بيان اينكه هر چقدر حسينيه را بزرگتر كنيم، جمعيت بيشتری بيايند، علم بزرگتری برداريم، شب تا صبح هم گريه كنيم كار به جايی نمی‌رسد، گفت: همه افتخار دفاع مقدس و شهدا در اين است كه از فرهنگ هيئت‌ها با اخلاص و با مال حلال و با ذكر امام حسين (ع) حراست كردند و البته توفيق هم پيدا كردند. شما هم در ثواب آن‌ها بدون شك شريكيد، قدر بدانيد تا مبادا اين مسير را از دست بدهيد.
وی با اشاره به اينكه من نيز در ناز و نعمت بزرگ نشده و امروز هم افتخار می كنم كه سرباز اين انقلاب هستم و با همان روحيه دفاعی مقدسی به خدمت مشغول هستيم، بيان كرد: روزی كه من در شهرداری مشغول به كار شدم روی كاهش فاصله شمال و جنوب شهر تاكيد كردم و در اين باره به مردم تهران قول دادم چراكه تهران دو قطبی شده و هرچه از گذشته به جلو آمديم اين فاصله نيز بيشتر شد، من نيز قول اين را دادم كه نگذارم اين فاصله بيشتر شود شايد توانايی و جرات كم كردن اين فاصله را نداشته باشم اما اين قول را دادم كه از زياد شدن آن جلوگيری كنم.
وی با بيان اينكه ما بچه‌های جنگ وقتی قولی می‌دهيم صادقانه پای آن می‌ايستيم و اگر به هر دليل عملی نشد از مردم عذرخواهی می‌كنيم و آنها نيز می‌بخشند مگر زمانی كه احساس كنند می‌خواهيم سرشان كلاه بگذاريم، ادامه داد: من امروز به جرات می‌گويم و با همه اعداد و ارقام و شرايطی كه خودتان هم ببينيد تأكيد می‌كنم كه در دوره ما هر اتفاقی در مجموعه افتاده، اولويت با جنوب شهر بوده است. در جنوب شهر ما يك عقب‌ماندگی‌هايی در حوزه‌های شهری داشتيم كه بايد به صورت زيرساختی حل و جبران می‌شد كه در بخش‌هايی جبران شده است.
شهردار پايتخت به مجموعه قلعه‌مرغی و پل جواديه اشاره و اظهار كرد: مجموعه‌ای مثل قلعه مرغی كه سرمايه بزرگی برای جنوب شهر است با پول امروز حدود 500 ميليارد تومان يعنی معادل نصف بودجه شهرداری در سال 84، كه من وارد شهرداری شدم، كارهايش در حال انجام است و به مجموعه‌ای فرهنگی و تفريحی تبديل می‌شود؛ همچنين در مورد پل جواديه تصميم گرفتيم پل جديد را نه تنها عريض و مقاوم بلكه زيبا و شاخص احداث كنيم كه از نظر زيبايی در خاورمينه نمونه است.
قاليباف به وجود بافت‌های فرسوده به ويژه در جنوب تهران نيز اشاره كرد و گفت: واحدهای فرسوده در بافت فرسوده برای نوسازی واحد خود نيازی به پرداخت هزينه پروانه ساخت و ساز به شهرداری ندارند واگر در گذشته نيز تخلفی كرده باشند، بخشوده می‌شود و برای صدور پروانه سه، چهار يا پنج طبقه هم هزينه‌ای گرفته نمی‌شود. به هر حال اين مبلغ، مبلغ قابل توجهی از درآمد شهرداری است ولی اين مساعدت‌ها حق جنوب شهر است و بايد كمك شود تا رونقی در اين منطقه اتفاق بيفتد.
شهردار تهران به وجود برخی مشكلات شهرداری در پيش بردن امور نيز اشاره كرد و گفت: ما با مشكلاتی نيز مواجه هستيم مثلا می‌خواهيم مسجدی بنا كنيم و برخی نيز ظاهرا پيگير احداث آن هستند، اما تا می‌بينند مسجد ديوار به ديوار خانه آنهاست می‌گويند نسازيد، ما با چنين مشكلاتی روبرو هستيم كه برای حل كردن آن به كمك مردم نياز داريم.
وی افزود: همه سعی‌مان اين است كه اشتباه نكنيم و يا كمتر اشتباه كنيم و تصميم‌گيری‌ها را با طمانينه انجام دهيم. البته ذهن تاريخی مردم ما هميشه از عدليه، بلديه و نظميه ناراحت است كه اين به كاركردها برمی‌گردد و مردم بی‌دليل ناراحت نيستند و به هر ميزان ما كارمان را درست انجام دهيم به همان ميزان رضايتمندی بالا می‌رود.
قاليباف با بيان اينكه در كنار اين كار، وظايفی نيز داريم كه بايد به انجام برسانيم خاطرنشان ساخت: من به عنوان شهردار يكی از سياست‌هايم اين است كه هر تصميمی می‌گيرم بيشترين منفعت به بيشترين مردم برسد نه بيشترين منفعت به كمترين مردم. هر تصميمی كه بگيرم عده‌ای می‌رنجند ولی من وقتی عموم مردم را نگاه می‌كنم شرايط حاكی از رضايتمندی است. راه‌اندازی خطوط بی آر تی در شهر كه با مخالفت‌هايی روبرو بود، به نفع بيشتر مردم است و به نفع كسانی است كه بايد پيش از اين برای رفت و آمد از شمال به جنوب شهر نيمی از درآمد خود را برای كرايه تاكسی می‌داند.
شهردار پايتخت به اعمال ممنوعيت تردد خودرو در خيابان 15 خرداد و محدوده بازار نيز اشاره كرد و گفت: در ابتدای امر بسياری از كسبه مخالف بودند اما اكنون كه وضعيت عبور و مرور و تردد شهروندان در آنجا بهبود يافته، خيلی از كسبه خواستار اعمال اين تغييرات در ديگر بخش‌ها نيز هستند لذا در آينده چهار راه مولوی را نيز خواهيم بست و قطار سبك شهری برای ترد شهروندان در اين محدوده راه‌اندازی خواهيم كرد.
قاليباف با تاكيد براينكه اينجا زمانی مركز شهر بوده اما اكنون متاسفانه به مكان تجمع معتادان و مكانی نا امن تبديل شده است، گفت : بايد اينجا را اصلاح كنيم و مطمئن باشيد من محكم پای كار ايستاده‌ام و كوتاه هم نمی‌آيم، بايد زندگی به اينجا برگردد، بايد به سمتی برويم كه اين منطقه رونق بگيرد و من اميدوارم روند اين كار شتاب بگيرد.
captcha