اقدام «ارسيكا» در مبارزه با اسلام‌هراسی قابل تقدير است
کد خبر: 2039747
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴

اقدام «ارسيكا» در مبارزه با اسلام‌هراسی قابل تقدير است

گروه فرهنگ و هنر: اقدام فرهنگی ـ آموزشی بخش فرهنگ، هنر و تاريخ سازمان كنفرانس اسلامی(ارسيكا) در معرفی تمدن اسلامی در واقع ترسيم خطوطی است برای ايفای نقش جهان اسلام در آينده نزديك، اين اقدام هوشمندانه‌ در مبارزه با پديده اسلام‌هراسی قابل تقدير است.

«محمدباقر خرمشاد»، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امروز، هشتم آذرماه در ديدار با «خالد ارن»، مديركل بخش فرهنگ، هنر و تاريخ سازمان كنفرانس اسلامی(ارسيكا)، در محل سالن حوزه رياست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار كرد: تعامل با كشورهای اسلامی در اولويت كار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار دارد.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با بيان اينكه نگاه بيرون به جهان اسلام يك نگاه واحد كل است، گفت: نگاه غرب به جهان اسلام با وجود همه تلاش‌هايش برای تفرقه‌افكنی‌، نگرشی كلی‌گرا است كه ايجاب می‌كند تا ما هم در درون اين نقطه نظر را تبيين كنيم تا ظرفيت‌های موجود را هرچه بيشتر به كليت برسانيم.
وی ادامه داد: از جانب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محدوديتی برای گسترش فعاليت‌ها و ارتباطات وجود نداشته و ما اميدواريم با اراده و اهتمام دو طرف بتوانيم هر چه بيشتر اين ظرفيت‌ها را به فعليت رسانده و به نفع جهان اسلام از آن‌ها بهره ببريم.
در ادامه خالد آرن، ضمن تبريك به رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت سمت جديد، اظهار كرد: اين مركز از 30 سال قبل تأسيس شد و اهتمام آن در زمينه موضوعات تاريخی و مسائل تمدن اسلامی بوده و تا به حال 65 همايش و سمينار فرهنگی و بين‌المللی برگزار و در حدود 130 عنوان كتاب چاپ كرده است.
وی ادامه داد: روابط ما با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از زمان رياست آيت‌الله «تسخيری» تا كنون روابط ديرينه خوبی بوده است.
ارن با اشاره به وسعت جهان اسلام گفت: در تلاشيم تا همايش‌های مختلفی در مورد تمدن اسلامی در مناطق مختلف جهان اسلام از جمله جنوب آفريقا، آفريقای شرقی، بالكان و آسيای ميانه و... برگزار كنيم و به طور كلی فعاليت‌های خود را در 9 منطقه تقسيم كرده‌ايم.
وی با بيان اين كه تا به حال همايش‌های خوبی در مورد تاريخ اسلامی و صنايع دستی برگزار كرده‌ايم، گفت: تا به حال 9 جشنواره فرهنگی وتمدنی در شهرهای مختلف از جمله دمشق، رياض و اصفهان داشته‌ايم و سخنرانی‌هايی را كه در آن همايش ارائه شده است، در كتاب‌هايی به 3 زبان انگليسی، عربی و فارسی چاپ كرده‌ايم.
مديركل بخش فرهنگ، هنر و تاريخ سازمان كنفرانس اسلامی در ادامه به پروژه‌های بلندمدت اين مركز اشاره كرد و گفت: پروژه قدس سال 2015 كه از سال 2005 شروع شده از جمله برنامه‌هايی بود كه با هدف بررسی آثار اسلامی در شهر قدس صورت گرفت و ما در اين زمينه كارشناسانی را از كشورهای ايتاليا و تركيه به قدس فرستاديم تا آثار اسلامی اين شهر را مورد بررسی قرار دهند و البته در اين مورد دانشگاه «بيت‌المقدس» نيز با ما همكاری داشت.
وی در ادامه تشريخ فعاليت‌های اين مركز به دو جلد كتاب «اوقاف اسلامی در قدس از آغاز تا به حال» اشاره كرد كه بسيار مستند و مستدل است.
ارن همچنين به پروژه مهمی با همكاری شورای عالی اروپا در مورد نگاه ديگران در مورد روش تاريخ آموزش اسلام اشاره و از برگزاری دو سمينار اين مركز ياد كرد و افزود: در موراد مذكور با سازمان ملل و كميته گفت‌وگوی تمدن‌های اين سازمان همكاری داشته و در آينده نزديك سميناری در منطقه مديترانه برگزار خواهيم كرد.
وی گفت: هدف ما از اين فعاليت‌ها اين است كه می‌خواهيم ديدگاه غرب را در مورد اسلام تغيير دهيم.
ارن همچنين به امضای پروژه‌ای با سازمان كنفرانس اسلامی در مورد روش آموزش تاريخ در مدارس جهان اسلام اشاره و تأكيد كرد: بايد به‌عنوان مسلمان با هم باشيم و همكاری كنيم و در يك جبهه عليه دشمنان فعال باشيم.
مديركل بخش فرهنگ، هنر و تاريخ سازمان كنفرانس اسلامی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال 2010 ميلادی به‌عنوان هزار و چهارصدمين سال نزول قرآن كريم گفت: ما در اين باره نيز برنامه‌های خوبی داشتيم و در شب قدر سال جاری در تاريخ 5 سپتامبر همايشی بين‌المللی در استانبول برگزار كرديم.
آرن همچنين به توافق‌نامه‌‌ای كه امروز در ديدار با رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمينه برگزاری جشنواره بين‌المللی فرهنگی و هنری به امضا رساند، اشاره و اظهار كرد: به برگزيدگان اين جشنواره جايزه بين‌المللی تهران ارائه می‌شود.
همچنين در ادامه خرمشاد از اهتمام اين سازمان در مورد مسائل قدس و فلسطين قدردانی و آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در زمينه همكاری با ارسيكا در اين‌باره اعلام كرد.
وی اهتمام ارسيكا در مورد تمدن اسلامی را ستود و اظهار كرد: وقتی از تمدن اسلامی صحبت می‌كنيم، صحبت از گذشته نيست؛ بلكه صحبت از امروز و فردا است و اگر اين درست باشد كه بعد از نظم بين‌المللی مبتنی بر دو قطب، الان نظم جديدی در حال شكل‌گيری است، يكی از نظم‌های احتمالی كه از آن صحبت می‌شود، نظم مبتنی بر نظم تمدنی است.
وی افزود: اگر نظام جديد مبتنی بر نظم تمدنی باشد؛ يعنی تمدن اسلامی، تمدن برجسته‌ی قابل طرحی است.
خرمشاد تصريح كرد: با توجه به توضيحات فوق، كاری كه ارسيكا در معرفی تمدن اسلامی انجام می‌دهد، در واقع ترسيم خطوطی است برای ايفای نقش جهان اسلام در آينده نزديك و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مورد معرفی تمدن اسلامی به جهان، آمادگی خود را اعلام می‌كند.
وی همچنين به اقدام ارسيكا در مورد كتاب‌های آموزشی تاريخ اشاره كرد و گفت: اين اقدام هوشمندانه‌ای در برابر پديده اسلام‌هراسی است كه ما از اين اقدام حمايت می‌كنيم.
خرمشاد در پايان از برگزاری همايشی بين‌المللی با عنوان «قرآن، برنامه زندگی» در آستانه رمضان آينده و به مناسبت هزار و چهارصدمين سال نزول قرآن كريم خبر داد.
captcha