مراسم هفتمين روز درگذشت فرزند علامه طباطبايی برگزار شد
کد خبر: 2040844
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۹

مراسم هفتمين روز درگذشت فرزند علامه طباطبايی برگزار شد

گروه‌ انديشه: مراسم هفتمين روز درگذشت «سيد عبدالباقی طباطبايی»، فرزند ارشد علامه طباطبايی، امروز، چهارشنبه 10 آذرماه از ساعت 15 در مسجد الغدير برگزار شد.

به گزارش خبرگزای قرآنی ايران (ايكنا)، مراسم هفتمين روز درگذشت «سيد عبدالباقی طباطبايی» فرزند ارشد علامه طباطبايی امروز، چهارشنبه 10 آذرماه از ساعت 15 در مسجد الغدير واقع در بلوار ميرداماد تهران برگزار شد و نمايندگان مراجع معظم تقليد، علما، مدرسين و فضلای حوزوی در اين مجلس حضور داشتند.
آيت‌الله سيدمحمد موسوی ‌بجنوردی، سيدكاظم موسوی‌ بجنوردی، رئيس دايرة‌المعارف بزرگ اسلامی، حجت‌الاسلام احمد احمدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام رازينی، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايی، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی و غلامحسين ابراهيمی دينانی نيز از حاضران در اين مراسم بودند.
بنا بر اين گزارش، سيدعبدالباقی طباطبايی، در سحرگاه روز چهارشنبه 3 آذرماه در شب عيد غدير بر اثر نارسايی قلبی در سن هفتاد و هفت سالگی دار فانی را وداع گفته بود و اين مراسم به منظور بزرگداشت هفتمين روز درگذشت اين فرزانه برپا شده بود.
در اين مراسم آيت‌الله «علی‌اكبر مهدی‌پور» از مدرسين حوزه علميه قم ضمن اشاره به مسئله مباهله اظهار كرد: امروز 24 ذی‌الحجه و مصادف با واقعه مبارك مباهله است، در اين روز تعدادی از مسيحيان نجران نزد پيامبر اكرم(ص) آمدند و حضرت نيز با آوردن پنج تن آل عبا(ع) و جمع‌كردن آن بزرگواران در زير عبای خود، حقانيت اهل بيت(ع) خود را به آن‌ها نشان دادند.
وی افزود: در اين روز بود كه آيه مباركه تطهير نازل شد و در حقيقت امروز، روز پيروزی اسلام بر مسيحيت است، اميدواريم كه اين پيروزی در عصر حاضر نيز به زودی به وقوع بپيوندد و شاهد سرفرازی دين مبين اسلام در تمام جهان باشيم.
مدرس حوزه علميه قم ادامه داد: سيدعبدالباقی طباطبايی، فرزند ارشد علامه طباطبايی بود. ايشان در اول مرداد هزار و سيصد و دوازده شمسی در نجف اشرف به دنيا آمده بود و تحصيلات مقدماتی را در ايران و تحصيلات عالی را قبل از انقلاب اسلامی ايران در رشته مهندسی برق در انگلستان و مهندسی نساجی در ايتاليا با موفقيت به پايان رسانده بود.
مهدی‌پور با بيان ويژگی‌های شخصيتی فرزند ارشد علامه طباطبايی عنوان كرد: ايشان ضمن برخورداری از مهارت و تيزبينی فنی در امور مهندسی، ابداعات و نوآوری‌های صنعتی زيادی داشت و در عين حال، طبعی لطيف داشت وشعر هم می‌سرود، ايشان اين خصيصه را از پدر بزرگوارش به ارث برده بود.
اين پژوهشگر علوم اسلامی تأكيد كرد: سيدعبدالباقی طباطبايی با تأسيس بنياد علمی علامه طباطبايی، آثار و تأليفات ارزشمند و افكار بلند پدر را نشر و گسترش داد. اين بنياد برای تمام علاقه‌مندان به فراگيری علوم الهی و اسلامی حتی در خارج از كشور شناخته شده است.
وی با اشاره به برخی ديگر از ويژگی‌های فرزند علامه طباطبايی تصريح كرد: از ويژگی‌های بارز اين خلف صالح پدر اين بود كه بسياری از خُلقيات و منش‌های رفتاری را از پدر بزرگوارش به ارث برده بود. اخلاص، صداقت، خوش‌خلقی، سعه صدر، بی‌آلايشی، بی‌اعتنايی به مال و منال دنيا، زهد، ورع، ساده‌زيستی، خنده‌رويی و... از جمله اين ويژگی‌ها بود.
مدرس حوزه علميه قم اضافه كرد: سيدعبدالباقی طباطبايی از لحاظ چهره نيز شباهت بسيار زيادی به علامه طباطبايی داشت و اين مطلب در نگاه اول فهميده می‌شد. ايشان همچنين نقش عمده‌ای در معرفی افكار و آثار پدر داشت و مصاحبه‌ها و سخنان ايشان درباره پدر بزرگوارش بارها از صدا و سيمای جهموری اسلامی ايران پخش شده است.
اين گزارش حاكی است، پيكر مطهر ايشان در يكی از مقبره‌های مقابل درب ورودی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم مدفون است.
يادآور می‌شود، به همين مناسبت مجلس بزرگداشتی فردا، پنج‌شنبه 11 آذرماه در مسجد رفعت واقع در خيابان صفائيه قم، بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.
captcha