نگاهی به تاريخچه تعزيه‌خوانی در «هيئت امامزاده يحی» همدان
کد خبر: 2051477
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶

نگاهی به تاريخچه تعزيه‌خوانی در «هيئت امامزاده يحی» همدان

گروه فرهنگ و هنر: «هادی تركمان» رييس هيئت امنای امامزاده يحيی استان همدان گفت: قدمت تعزيه‌خوانی در هيئت امامزاده يحيی همدان به سال‌های حكومت پهلوی می‌رسد.

«هادی تركمان» رييس هيئت امنای امامزاده يحيی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه همدان، اظهار كرد: تعزيه‌خوانی هيئت امامزاده يحيی همدان قبل از انقلاب آغاز به كار كرده است كه در همان دوران به دليل مسايلی برخوردی كه حكومت استبدادی رضا شاه برقرار كرده بود، تعزيه‌خوانی تعطيل شد.
وی اضافه كرد: در آن زمان افرادی همچون «اصغر افشار» نقش يزيد،« قانع» نقش رييس طايفه بنی‌اسد، «كاظم كيميايی» سرپرست كل هيئت، مرحوم حاج «محمد بختياری» واقف حسينيه امامزاده يحيی تعزيه‌خوان‌هايی بودند كه با هيئت همكاری داشتند.
تركمان در ادامه با بيان اينكه نام هيئت امامزاده هيئت بنی‌اسد است و محل‌های اطراف امامزاده هم به احترام ايشان به نام امامزاده مزين شده است، اذعان كرد: نام حسينيه امامزاده هم برگرفته از همين مسئله است.
وی همچنين تصريح كرد: در مورد تعزيه‌خوانی مطلبی در قرآن نيامده است اما در روايات معصومين آمده است «محرم را زنده نگه داريد» و حضرت باقر(ع) و امام صادق‌(ع) و بقيه ائمه بعد از سيدالشهدا نيز به شعرا می‌گفتند سرود بخوانند و آن‌ها اشك می‌ريختند، همين برای برگزاری تعزيه‌خوانی كافی است.
رييس هيئت امنای امامزاده يحيی استان همدان خاطرنشان كرد: بعد از انقلاب به دستور حضرت امام خمينی‌(ره) كه فرمودند: عاشورا را زنده نگه داريد و به صورت سنتی اجرا كنيد، تعزيه‌خوانی هيئت امامزاده يحيی مجددا شروع به كار كرد كه بازيگران آن عبارت بودند از«اياز بهرامی» نقش شمر، «محمود شفيعی» نقش ابن سعد، «سيد حسين رضوی» نقش حضرت سجاد كه امسال به دليل كهولت سن پسر ايشان بازی كردند و بسياری ديگر كه ما را در اين زمينه ياری می‌نمودند.
وی با بيان اينكه تعزيه چند سالی به دليل سرمای شديد و بارش برف تعطيل بود، عنوان كرد: امسال به دليل هوای مساعد، همچنين استقبال مردم مخصوصا افرادی كه از راه دور می‌آمدند و از تعطيلی تعزيه گله‌مند بودند، مجدد راه‌اندازی شد.
تركمان در ادامه اضافه كرد: برای ما زمانی كه تعزيه در خيابان می‌رود و مردم به عشق سيد‌الشهدا اشك می‌ريزند، خوش ترين خاطره و زيباترين صحنه پديدار می‌شود.
وی همچنين در مورد اينكه آيا تابحال شفای مرضی را ديده‌اند، يادآور شد: از اين جهت كه در مراسم‌ها درگير برگزاری هستيم، شفای مريضی تابحال نديده‌ايم اما شنيده‌ايم كه حين مراسم كسی شفا گرفته است.
تركمان ادامه داد: به عنوان نمونه چند سال پيش كودكی را به داخل طايفه بنی‌اسد آورده بودند و به دست فردی كه نقش حضرت سجاد‌(ع) را بازی می‌كرد، داده بودند كه متاسفانه پزشكان از شفای آن طفل اظهار نااميدی كرده بودند كه بعد از اجرای مراسم متوجه شديم كه آن كودك شفای خود را گرفته و هم اكنون هم در مراسم‌های تعزيه‌خوانی امامزاده شركت می‌كند.
رييس هيئت امنای امامزاده يحيی استان همدان در پايان در مورد شجره‌نامه امامزاده يحيی اضافه كرد: حاج آقا «عندليب‌زاده» شجرنامه را استخراج كردند و سفارش نمودند كه به دليل منزلت امامزاده در گذشته از آن به خوبی حفاظت شود.
captcha