«پرويز فتحاللهپور»، مدرس تاريخ اسلام دانشگاه زنجان، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، شعبه زنجان، با اشاره به فرارسيدن سالروز شهادت «مختار ثقفی»، از ياران امام حسين (ع)، گفت: مختار، فرزند ابوعبيد و از قبيله ثقفی بود و پدرش كه از صحابه پيامبر اسلام (ص) بود، فرمانده سپاه اعراب در حمله به ايران را بر عهده گرفت و در جنگ «جسر» يا «پل» كه تنها جنگی بود كه اعراب در مقابل ايرانيان شكست خوردند، در زير پاهای فيلهای ايرانی به شهادت رسيد و مختار نيز در اين شرايط رشد يافت و جزو طرفداران خاندان علوی گشت.
وی افزود: مختار در جنگ صفين، امام علی (ع) را همراهی كرد و پس از شهادت ايشان نيز از ميادين كنارهگيری كرد؛ به طوریكه در ماجرای خلافت و صلح امام حسن مجتبی (ع)، به كشاورزی و زراعت مشغول بود و تا زمان امام حسين (ع) شخصيتی در سايه محسوب میشد.
مدرس تاريخ اسلام دانشگاه زنجان با تأكيد بر اينكه قيام امام حسين (ع)، ابتدا بر اساس شرايط زمان بود، تصريح كرد: در واقعه كربلا روشن شد؛ كسانی با امام حسين (ع) ماندند كه صرفاً عشق به خدا و اهلبيت (ع) داشتند و كسانی توانستند وارد اين عرصه شوند كه تمام زندگانی خويش را وقف خدا و اهلبيت (ع) كرده بودند ولی مختار به جهت اينكه گامهای خود را با سياست و عقل بر میداشت، وارد دشت بلا نشد و طبق برخی روايات در زندانهای كوفه به سر میبرد.
فتحاللهپور، خاطرنشان كرد: بعد از قيام امام حسين (ع)، توابين برای اظهار پشيمانی و ندامت خويش به جهت ياری نكردن سيدالشهدا (ع) در كربلا بر عليه عبيداللهبن زياد قيام كردند ولی مختار كه فردی حسابگر بود و چون در مقابل سليمان كه سابقه بسيار زيادی داشت، نمیتوانست شيعيان را به خود جذب كند؛ با آنها همراهی نكرد و پس از شكست توابين، اقدامات خود را به صورت وسيع آغاز كرد ووبهترين زمينه برای آغاز فعاليتهای او بحث مظلوميت امام حسين (ع) و پشيمانی اهل كوفه از همراهی نكردن با ايشان بود.
اين فعال فرهنگی، اظهار كرد: مختار با حمايت محمدبن حنيفه، شرايط را در كوفه مهيا كرد و با توجه به اينكه قدرت بنی اميه در عراق و كوفه رو به ضعف گذاشته بود، با شعار «يا لثارات حسين» و با هدف خونخواهی امام حسين (ع) و ياران او در كربلا، افكار عمومی را به دنبال خود كشاند و توانست قاتلان امام حسين (ع) و ياران او را يكبهيك از بين برده و سر آنها را برای امام سجاد (ع) بفرستد؛ به طوریكه گفته میشود، تنها زمانی كه لبخند امام سجاد (ع) ديده شد، هنگام مشاهده سر قاتلان سيدالشهداء (ع) بود.
فتحاللهپور گفت: مختار و ياران او با شعارهای شيعی و طرفداری از خاندان علوی وارد جريان شدند و بههمين دليل بنی اميه و عبدللهبن زبير، ظهور جريان علوی پس از شهادت امام حسين (ع) را خطرناك تلقی كردند و شروع به اقدام عليه مختار كردند.
مدرس تاريخ اسلام دانشگاه زنجان، يكی از دلايل به بحران كشيده شدن سپاه مختار را، گرايشات همرزمان وی به ايرانيان دانست و يادآور شد: مختار برای اينكه نشان دهد خاندان علوی فرقی بين عرب و عجم نگذاشته و به دنبال عدالت است، به جنگآوران ايرانی خود تكيه كرد و نيروی جنگی 20 هزار نفری را با حضور آنها تشكيل داد اما اعراب اين عمل مختار را دليلی برای تسلط ايرانيان به خود دانستند و بر عليه مختار توطئه كردند.
وی در پايان، دليل اصلی قيام مختار را سوء ظن اعراب به ايرانيان دانست و عنوان كرد: اعراب به جهت عافيت طلبی، پشت مختار را خالی كردند و در سپاه مختار ايرانيان اندكی باقی ماندند و سرانجام در چهاردهم رمضان سال 67 هجری قمری، مختار و يارانش با تمام مقاومتهای انجام شده به دست سپاهيان زبيری به شهادت رسيدند.