گفتمان انقلاب اسلامی علاج دردهای مسلمانان است
کد خبر: 2187778
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۱

گفتمان انقلاب اسلامی علاج دردهای مسلمانان است

گروه انديشه و علم: گفتمان انقلاب اسلامی در ميان همه گفتمان‌های موجودی كه به نام اسلام و يا غيراسلام فعاليت دارند تنها راه علاج دردهای مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام «عليرضا اعرافی»، 24 شهريورماه در مراسم آغاز سال تحصيلی طلاب غيرايرانی در مجتمع آموزش عالی امام خمينی در سخنانی گفت: جامعة‌المصطفی(ص) به تربيت جامع و متوازن می‌انديشد تربيتی كه به شكوفايی همه ابعاد وجودی انسان توجه دارد.
وی ادامه داد: نظام نامه تربيتی المصطفی از ساحت‌های مختلف و متعدد تربيتی درست شده كه يكی از آن ساحت تربيت اجتماعی و سياسی است.
وی افزود: ما نمی‌توانيم در مقابل حوادث جهان اسلام بی‌تفاوت باشيم؛ ما وارد مسايل ريز سياسی نمی‌شويم اما در مسايل كلان قطعا منطبق بر گفتمان انقلاب ديدگاه خود را داريم.
اعرافی بيان كرد: بيداری اسلامی كه ناباورانه در كشورهای اسلامی در حال گسترش است ريشه در خيزش چند قرنه دارد؛ روزگاری بود كه امت اسلامی مشعل دار تمدنی بزرگ و دارای قدرت اول در سراسر عالم بود و قرن‌ها بعد از بعثت كه غرب در حاشيه بود مسلمانان پيشگام تمدن و علم بودند تمدن اسلامی اگرچه از تمدن‌های گذشته استفاده كرد اما قطعا بر برگ‌های تمدن بشری برگهای زرينی را افزود كه هيچ كس نمی‌تواند منكر شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح كرد: تمدن اسلام تمدنی جامع و فراگير بود و همان طور كه انديشه‌های ناب سياسی و اجتماعی اسلام برای بشريت گامی بلند به پيش بود تمدن اسلامی در همه قلمروهای علوم طبيعی و ... دارای نظريه، فكر و دانش بود البته تمدنی منفتح وآزادانديشی بود.
وی با بيان اينكه رويكرد قرآن رويكردی جامع و فرابخشی بود و باعث شد تا همه زوايای وجودی بشر رشد پيدا كند تاكيدكرد: به علت جذابيت تعاليم متعالی اسلام مسلمانان رتبه اول تمدنی را در عالم پيدا كردند.
اعرافی ادامه داد: يك و نيم ميليارد جمعيت و 55 امت اسلامی و اقليت‌های مسلمان در پيشينه خود پرونده‌ای پرافتخار می‌بينند؛ اما دست‌هايی در كار آمد و سستی‌ها و اختلافاتی در درون دنيای اسلام ايجاد شد و از مبانی و تعاليم اسلامی فاصله گرفتيم و بيدارشدن غربی‌ها از سوی ديگر و توطئه و تجاوز مستكبران باعث شد تا از قرون ششم و هفتم به بعد امت اسلامی عقبگرد داشته باشد.
وی افزود: در اين قرونی كه رو به انحطاط رفتيم در بسياری از بخش‌ها مانند كلام و فلسفه اسلامی و ...عقبگرد نداشتيم اما در كليت امت اسلامی به علت خامی‌ها و ناپختگی‌ها و جنگ‌های صليبی و استعمار و استعمار نو و ... چند قرن منحنی تمدن اسلامی به سمت حضيض رفت.
اعرافی اظهاركرد: در قرون اخير بيداری شكل گرفته تا مسلمانان به سمت مجد و تمدن عظيم گذشته برگردند، زيرا مسلمانان با اين همه سرمايه تاريخی و ... سهمی در معادلات جهانی ندارد.
رئيس جامعة المصطفی(ص) العالمية بيان كرد: بعد از انحطاط تمدن اسلامی جريان‌هايی در درون امت اسلامی از جمله غربگرايی شكل گرفت كه رهايی و نجات خويش را در كعبه آمال غرب حست و جو می‌كند.
وی افزود: جريانات سوسياليستی و ماركسيستی از ديگر جرياناتی بود كه شكل گرفت و با تكيه بر اين انديشه‌ها می‌خواستند تمدن اسلامی را بازگردانند و در رقابت سنگين تمدنی جايگاهی داشته باشند كه خارج از اسلامگرايی بود و البته هيچكدام به نتيجه نرسيد.
اعرافی بيان كرد: جريانات اسلامگرا نيز با هدف بازگشت به اسلام به وجود آمد كه اسلام آمريكايی و غربی نمونه‌ای از آن است كه می‌خواهد اسلام را با انديشه‌های ليبراليستی گره بزند.
وی ادامه داد: اسلام قشری و سطحی نمونه ديگر است كه سلفی‌گری و وهابيون افراطی و القاعده نمادهای اين جريان هستند و جريان ديگر اسلام التقاطی است كه انديشه‌های سوسياليستی و ... را خواسته با اسلام جمع كند.
وی افزود: فروپاشی تمدن اسلامی را ديديم و سپس اراده مسلمانان برای بازگشت به مجد و عظمت گذشته را شاهديم كه برخی از اين جريانات محكوم به شكست بودند زيرا وصله‌های ناجوری در پيكره اسلام بودند و همه اين جريانات در عرصه فلسطين شكست خوردند.
اعرافی بيان كرد: راه نجات مسلمانان و شرق اسلامی اسلام با گفتمان انقلاب و امام است؛ گفتمانی كه از قم و حوزه برخاست و امام منادی آن بود و اين گفتمان علاج دردهای مسلمانان است.
وی با اشاره به اصول اين گفتمان تصريح كرد: گفتمان انقلاب اسلامی و حوزه تكيه بر اسلام اصيل، روحانيت، رهبری و ولايت است؛ اين گفتمان خود را مديون هيچ انديشه‌ای جز اسلام ناب نمی‌داند و اسلامی كه مفسران راستين آن در حوزه‌ها هستند.
وی افزود: مبنا و شاخص دوم اين گفتمان مردمسالاری دينی و تكيه بر مردم و آحاد آنان است؛ بر مردم اعتماد و تكيه دارد و نظام اسلامی بر دوش آراء مردم مبتنی است و قوانين و مقررات اسلامی با تكيه بر مردم قابليت اجرا پيدا می‌كند.
وی شاخصه سوم را رويكردی عقلانی، قانونمداری و ... دانست و گفت: اين نوع اسلام، اسلامی حكيمانه است.
وی تاكيدكرد: انقلاب نگاه تمدنی، جامع و نظام‌مند به همه نيازهای بشر دارد و حوزه بايد نظريه و تئوری برای ايران و جهان اسلام بدهد؛ بايد نظامات حقوقی، فكری و سياسی مناسب دنيای امروز تحويل دهند.
اعرافی تاكيدكرد: گفتمان ما فرامليتی و فرامذهبی است؛ ما افتخار می‌كنيم كه پيرو اهل بيت(ع) هستيم اما در مقام تعامل فرامليتی و فرامذهبی عمل می‌كند و آزمونش را در فلسطين پس داده است و در بيداری اسلامی ما بيش از همه كشورها در كنار امت اسلامی بوده‌ايم.
وی مقاومت و شجاعت و صلابت در مقابل هر تعرضی از سوی دشمن را از ديگر ويژگيهای گفتمان انقلاب دانست و گفت: مطلقا مرعوب شدن و انفعال در مقابل استكبار جايگاهی در اين گفتمان ندارد.
وی، هويت بخشی اسلامی به جوانان و هويت بخشی به زن به عنوان الگويی جديد از مدل زندگی اجتماعی زنان را ديگر ويژگی گفتمان انقلاب برشمرد و اظهار كرد: المصطفی و حوزه اين گفتمان را محور كار خود می‌داند و بيداری اسلامی در امتداد موجی است كه انقلاب اسلامی ايجاد كرد اين موج آمده و در دنيا آثارش را نشان داده است و معادلات آمريكا را تغيير داده و جغرافيای سياسی منطقه خاورميانه را تغيير داده است.
رئيس جامعة المصطفی(ص) عنوان كرد: اين گفتمان نشان داده كه برخلاف ديگر گفتمان ها موفق است و موج بيداری اسلامی قرابت جدی با اين شاخص‌ها دارد؛ اين موج بيداری خقيقتا قابل تصور نبود و همان طور كه رهبری در اولين روزهای اين حركت تاكيد كردند قطعا ريشه در اسلام دارد.
وی ادامه داد: اشغال لانه جاسوسی اسرائيل كه قابل تصور نبود از درون انديشه اسلامی برخاسته و نشانه بازگشت نسل جوان به سمت اسلام است و بايد شكرگذار باشيم؛ اين موج بزرگ می خواهد توسط كسانی مصادره شود كه مباركها را بر جهان اسلام حاكم و همه جفاها را بر امت اسلامی كردند و اسرائيل را در اينجا كاشتند و بردگی را به امت اسلامی تحميل كردند و ما در برابر اين مصادره و انحراف بيداری اسلامی وظيفه داريم.
اعرافی گفت: وظيفه داريم فكر و انديشه و اخلاق امت اسلامی را تبيين كنيم و جلوی مصادره اين بيداری را بگيريم.
وی افزود: المصطفی با تكيه بر اصالت حوزوی تلاش می‌كند خودش را به روز كند تا بتواند جواب مسلمانان بلكه همه بشر امروز را بدهد، ما بايد ذخاير اهل بيت را استخراج و به دنيا معرفی كنيم.
وی تاكيدكرد: همه تلاش ما بايد بسيج شود تا به قله‌های بلند علمی و اخلاقی برسيم و معارف بلند الهی را در دنيا تبليغ كنيم؛ از گروه‌های علمی و تربيتی انتظار می‌رود تا انسان‌هايی بزرگ به دست آنان پرورش يابند.
captcha