ترنم «باران» مهرماه شنيده شد
کد خبر: 2198642
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲

ترنم «باران» مهرماه شنيده شد

گروه كودك و نوجوان: تازه‌ترين شماره از ماهنامه قرآنی، ادبی و هنری نوجوانان «باران» به صاحب‌امتيازی سازمان اوقف و امور خيريه به پيشخوان آمد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در نخستين بخش از اين شماره ماهنامه باران با عنوان «پا به پای يار» توصيه‌های مقام معظم رهبری برای انس بيشتر نوجوانان با قرآن، قرائت آن و توجه به معارف و مفاهيم آن ذكر شده است.
در بخش «گلستان قرآن» و با ذكر آيه شريفه‌ای از كلام وحی، مصاديق ادبی، هنری و احكامی آن با استناد به برخی از منابع و كتاب‌های منتشر شده در اين باره برای آشنايی نوجوانان عنوان شده است.
افروز ارزه‌‌گر در بخش «پيام باران» نوجوانان را با مظاهری از طبيعت كه جزئی از عظمت آفرينش پروردگار است و ممكن است در گذر از آنها مورد غفلت واقع شوند آشنا می‌كند.
«پاييز آن سالها» عنوان مطلبی در بخش «ترنم باران» است به قلم مريم عرفانيان كه حال و هوای فصل پاييز و آغاز سال تحصيلی اين روزها را با سال‌های قبل مقايسه كرده و تفاوت‌های آن را برشمرده است.
«روزهای باران» بخش روزشمار اين ماهنامه است كه توضيحی درباره وقايع مهم ماه مهر همچون سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) و دهه كرامت به نوجوانان ارائه كرده است.
بخش شعری اين ماهنامه با عنوان «ترانه باران» شامل اشعاری از شاعران كودك و نوجوان است كه مضامينی درباره ولادت امام رضا(ع) و حال و هوای بازگشايی مدارس را دربرمی‌گيرد.
اكبر صحرايی در مطلبی با عنوان «دو قلوهای سيامی» در بخش «خاكريز» ماهنامه ، خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس را برای نوجوانان روايت كرده است.
«زيرنور مهتاب» نيز عنوان داستانی است از مجيد محبوبی كه ماجراهای نوجوانی به نام جلال را كه در روزهای آغازين سال تحصيلی برای خود و والدينش دردرسرهايی را ايجاد می‌كند، شرح می‌دهد.
معصومه سادات ميرغنی در بخش «آسمانی‌ها» و با نگارش مطلبی تحت عنوان «عروج در خون» به زندگی شهيد محراب آيت‌الله اشرفی اصفهانی می‌پردازد.
«ستاره مغرب» عنوان داستانی ديگر در ماهنامه «باران» است كه ماجرای ستاندن حق يك كنيز از تاجری زورگو كه مورد حمايت هشام بن عبدالملك است را توسط امام موسی كاظم(ع) روايت می‌كند.
مرتضی دانشمند در بخش «باغ باران» و در مطلبی با عنوان «شمارش معكوس» به تفسير سوره انفطار به شيوه شعر و داستان برای نوجوان مجله می‌پردازد.
«پايداری؛ رمز رسيدن» عنوان نوشتاری از مرتضی اخوی در بخش همراه با قرآن ماهنامه است كه با استناد و استدلال قرآنی پايداری و مقاومت و حفظ كيان ملت ايران را در طول دفاع مقدس مورد تائيد قرار می‌دهد.
نعيمه جلالی نژاد نيز با نقل داستانی با نام مردی كه روحش را وقف كرد روايتگر داستانی قديمی است كه در آن مردی آهنگر با وقف مال و سرمايه‌اش آبروی مؤمنی را می خرد و شأن خود را در ميان مردم عزيز و بلند می‌كند ضمن آنكه از اين نويسنده يك داستان قرآنی با نام «راز ديوار قديمی» كه داستان شروط خضر نبی(ع) برای حضرت موسی(ع) را نقل می‌كند.
گفت‌و گو با وجيه علی اكبرسامانی عنوان گپ و گفتی است كه علی محمد محمدی آن را با يكی از نويسندگان ادبيات نوجوان ترتيب داده است و با او درباره داستان‌نويسی برای نوجوانان صحبت می‌كند.
بخش گزارش ماهنامه كه محمدجواد محبوبی عهده دار تهيه آن بوده است به معرفی امام‌زاده بی‌بی فاطمه صغری(عليها سلام) در شهر آشتيان می‌پردازد.
فيروزه سادات اميرمولايی در داستانی با نام «پايان روزگار مردم دورو» كه در بخش «زيرباران» ماهنامه به چاپ رسيده است ماجرای نفاق و دورويی مردی كه موجب رنجش دوست خود می شود را در زمان زندگی امام جعفرصادق(ع) و برخورد آن حضرت با مرد منافق را روايت می‌كند.
سرگرمی، علمی، پاسخ به سؤالات روانشناسی نوجوانان و... از ديگر بخش های يكصد و نود و پنجمين شماره از ماهنامه «باران» است كه به مديرمسئولی احمد شرفخانی و به قيمت روی جلد 500 تومان منتشر شده است.
captcha