نشست دانشجويی «رسالت دانشجو از ديدگاه امام خمينی(ره)» برگزار شد
کد خبر: 2225118
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲

نشست دانشجويی «رسالت دانشجو از ديدگاه امام خمينی(ره)» برگزار شد

گروه فرهنگ و هنر: شنبه 28 آبان ماه نشست دانشجويی «رسالت دانشجو از ديدگاه امام خمينی (ره) و مقام معظم رهبری» در سالن اجتماعات دانشگاه علمی و كاربردی واحد استان اردبيل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه اردبيل، حجت الاسلام و المسلمين «سيد جواد ورعی»، مدير گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در اين مراسم كه به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبيل و با مشاركت دانشگاه علمی و كاربردی، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل و برخی نهادهای فرهنگی ديگر استان برگزار شد، گفت: دانشجو در كنار خودسازی و تهذيب نفس به تربيت روحی و معنوی خود نيز بايد بپردازد چرا كه اگر انسان باسواد مهذب‌تر نباشد خطرش از فرد بی‌سواد برای جامعه بيشتر است.
وی با اشاره به افكار و انديشه امام خمينی(ره) جلسات و برنامه‌های علمی برگزار شده در خصوص ايشان را ناكافی دانست و افزود: حضرت امام خمينی(ره) چون خورشيدی در ميان مجموعه‌ای از شخصيت‌های علمی می‌درخشد و مهارت و وجهه مقاومت ايشان اسوه‌ای برای كل جهان است.
ورعی ادامه داد: امام(ره) در زمينه‌های مختلف علمی و اخلاقی شخصيت شاخصی است كه جا دارد هرچه بيشتر در خصوص افكار و انديشه‌های ايشان تحقيق و پژوهش صورت گيرد تا نسل جوان كه آشنايی كمتری با ايشان دارند با اين شخصيت دوران اسلام آشنا شوند.
وی به فرمايشات حضرت امام خمينی(ره) در خصوص رسالت و وظيفه دانشجو اشاره كرد و افزود: اولين رسالتی كه در كلمات ايشان در خصوص دانشجو برداشت شد مسئله جديت در تحصيل علم و دانش است چرا كه دوران دانشجويی يكی از مقاطعی است كه ايشان از آن به نيكی ياد می‌كند.
ورعی در ادامه با اشاره به اهميت علم و دانش در جامعه به‌خصوص از منظر حضرت امام خمينی(ره)، افزود: امروزه علم و دانش در دنيا حرف اول را می‌زند و هر كشوری كه از نظر علم رشد نيابد در ديگر كارها نيز موفق نخواهد شد.
وی گفت: به گفته ايشان دانشجويان امروزی، فردای جامعه را رقم می‌زنند و بايد در جهت كسب علم و اعتلای علوم تلاش نمايند چرا كه اين نظام اهداف و آرمان‌های والايی را تعيين می‌كند و می‌تواند برای جهانيان يك الگو باشد.
مدير گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه كرد: يكی از مهمترين محورهايی كه در فرمايش امام خمينی(ره) خطاب به دانشجويان رويت است جديت در تحصيل علم و دانش است، دانشجو جديت در تحصيل داشته باشد و وقت خود را بيهوده سپری نكند چرا كه سرمايه جوانی به راحتی قابل برگشت نيست.
وی با بيان اينكه خودسازی و تهذيب نفس در كنار تحصيل يكی ديگر از فرمايشات امام خمينی(ره) است، افزود: دانشجو در كنار خودسازی و تهذيب نفس به تربيت روحی خود نيز بپردازد چرا كه اگر انسان باسواد مهذب‌تر نباشد خطرش از فرد بی‌سواد برای جامعه بيشتر است.
ورعی اختلاس و تخلفات افراد تحصيل كرده جامعه را يادآور شد و افزود: اين تخلفات را افرادی انجام می‌دهند كه خود ساخته نيستند، زمانی انسان در معرض لغزش قرار می‌گيرد كه نمی‌تواند خود را بسنجد.
وی محور بعدی فرمايش امام خمينی(ره) را بحث مديريت عنوان كرد و افزود: انسان اگر نتواند خود را مديريت كند دچار لغزش و خطا می‌شود، اگر می‌خواهيم همانند مسئولانی كه دچار لغزش شده‌اند نباشيم بايد به فكر خودسازی باشيم.
ورعی گفت: طبق فرمايش امام خمينی(ره) محتوای اين حكومت بايد اسلامی باشد بسياری از دانشمندان جامعه به خاطر نداشتن تربيت اسلامی به جامعه ضرر می‌رسانند و امام می‌فرمايد: «اگر تهذيب نفس نباشد علم توحيد هم بی‌فايده است».
ورعی با بيان اينكه تهذيب و خودسازی در دوره تحصيل يك تكليف است، افزود: اگر فرد خودساخته و مهذب نباشد از دانش نيز بی‌بهره خواهد بود.
مدير گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه استقلال فكری را يكی ديگر از رسالت‌های دانشجو از منظر امام خمينی(ره) عنوان كرد و افزود: يك دانشجو بايد از استقلال فكری برخوردار باشد و در غير اين صورت رشد نخواهد كرد.
وی يادآور شد: انسان اگر می‌خواهد ابتكار و خلاقيت داشته باشد بايد در كنار استفاده از ذهن ديگران از هويت و استقلال فكری نيز برخوردار باشد.
مدير گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رمز پيشرفت را استقلال و هويت فكری دانست و افزود: طبق فرموده حضرت امام(ره) دانشجويان بايد از غرب زدگی بيرون بيايند و سرپای خود بايستند.
ورعی محور بعدی را حفظ و حراست و استقلال و آزادی عنوان كرد و افزود: امام معتقد بود قشری كه بيش از همه می‌تواند بقای كشور را تضمين كند قشر دانشجو است و ايشان معتقد بود اين كشور آزادی و استقلال را به مردم بخشيده است و برای حفظ آن وظيفه دانشجويان سنگين‌تر است.
در ابتدای اين نشست كه با همكاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اردبيل و دانشگاه جامع علمی كاربردی اردبيل برگزار شده بود «اكبر قاسمی»، رئيس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبيل تفكر و انديشه‌های بزرگ مرد تاريخ بشريت را يادآور شد و افزود: قشر روحانيت توانستند انقلاب را به ثمر برسانند به طوريكه اصل انقلاب با علمای علمی شكل گرفته است.
قاسمی ادامه داد: رهبری قاطعانه امام و روحانيون توانست پيروزی در جنگ تحميلی و انقلاب را رقم بزند و اين حركت و انديشه امام است كه توانسته انقلاب را تا اين برهه برساند.
وی با بيان اينكه پايه‌های اسلام هر روز محكم‌تر می‌شود انقلاب‌های خاورميانه و جوامع امروز مخصوصاً آمريكا را گواه اين ادعا دانست.
رئيس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبيل اضافه كرد: برای اينكه ادامه‌دهنده اين هدف امام باشيم بايد از انديشه و افكار اين بزرگوار پيروی كنيم و خود را موظف به آگاهی از منويات ايشان بدانيم كه در اين راستا نقش و رسالت دانشجو مضاعف است.
قاسمی با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبری در رابطه با مشكلات احتمالی دانشجويان امروزی، افزود: دچار شدن دانشجويان به بی‌تفاوتی و نفوذپذيری در مقابل فرهنگ‌های بيگانه همچنين بی‌فرهنگ نمودن انقلاب و به ابتذال كشاندن مشكلات احتمالی است.
وی آسيب‌پذيری در مقابل لغزش‌ها و انحرافات فكری را يكی ديگر از مشكلات احتمالی دانشجو از منظر مقام معظم رهبری عنوان كرد و افزود: دشمن همواره سعی دارد قشر فرهنگی را دچار لغزش كند كه اين قشر بايد با تأسی از منويات مقام معظم رهبری، هميشه آگاه و هوشيار باشند.
وی در پايان با اشاره به اينكه يكی ديگر از مشكلات احتمالی دانشجو بی‌هويتی اين قشر است، گفت: علمای علمی با رهبری مقام معظم رهبری و قشر روحانيت توانستند قدم‌های مثبتی را در قبال اين موضوع بردارند و به وظيفه خودشان كه پيروی از ولايت فقيه است دست يابند.
captcha