انتشار 6 اثر تازه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
کد خبر: 2231782
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷

انتشار 6 اثر تازه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

گروه ادب: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در فصل پائيز 6 اثر تازه در زمينه های اقتصاد اسلامی، قرآن پژوهی، تاريخ اسلام، حقوق و علوم اجتماعی را روانه بازار نشر كرده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اين انتشارات در فصل پائيز امسال 6 اثر در زمينه‌های اقتصاد اسلامی، قرآن‌پژوهی، تاريخ اسلام، حقوق و علوم اجتماعی را چاپ و منتشر كرد كه اين آثار به طور مختصر معرفی شده‌اند؛ كتاب مبانی بخش عمومی در اقتصاد اسلامی، تأليف حجت‌الاسلام و‌المسلمين حسن آقانظری، اين كتاب در دو بخش به موضوع دولت و اهداف و وظايف اقتصادی آن در ليبراليسم و اقتصاد اسلامی و نظام مالياتی كارآمد می‌پردازد.
كتاب نظريه تفسير متن، تأليف حجت‌الاسلام و‌المسلمين احمد واعظی در چهار فصل به نظريه تفسير و مسائل آن، هستی‌شناسی معنا، معرفت‌شناسی معنا و اخلاقيات معنا و الزامات تفسيری متن وحيانی پرداخته است.
در مقدمه اين كتاب آمده است:
تمدن و فرهنگ اسلامی به طور بارز و آشكاری متن محور است و تفيسر عالمان مسلمان از قرآن و روايات، شالوده اصلی معرفت دينی، منش و اخلاق اسلامی و شبكه روابط اجتماعی مسلمانان را سامان می‌دهد و شاخه‌های مختلف علوم اسلامی تحت تأثير عميق فهم و تفسير متن وحيانی و منابع نقلی و روايی قرار دارد. از سوی ديگر، از دهه‌های نخست قرن بيستم ميلادی به اين سو، شاهد بروز و ظهور ديدگاه‌ها و نظريه‌هايی درباره ی زبان، فهم و تفسير و سازوكار حصول فهم هستيم كه در تقابل جدی با تقلی‌های مرسوم و مقبول در نزد عالمان مسلمان از اين امور قرار می‌گيرند. تقابل و چالش مزبور، طبعاً ترديدها، پرسش‌ها و شبهاتی را درباره اعتبار و حقانيت اين رويكرد تفسيری رايج و متداول در پی دارد و ضرورت تبويب و تنقيح نظريه‌ای جامع درباره مباحث بنيادين فهم و تفسير متن را پيش روی عالمان مسلمان می‌نهد.
كتاب حاضر در كنار تأمين هدف يادشده و پرداختی به اهم چالش‌های معاصر در حوزه تفسير متن، بر آن است كه با نگاه دانش محور افق و فضای جديدی در قلمرو تأملات تفسير بگشايد به گونه‌ای كه در كنار مقولاتی نظير روش‌های تفسيری، اصول و قواعد تفسير، عرصه‌ای تحت عنوان نظريه تفسيری محل توجه محققان حوزه تفسير متن قرار گيرد.
كتاب تاريخ‌نگاری محلی در مصر دوره اسلامی (قرن سوم تا دهم هجری/ نهم تا شانزدهم ميلادی)، تأليف دكتر مرتضی نورائی و مهناز شعربافچی‌زاده، در آمدی بر تاريخ‌نگاری محلی و خط‌نويسی در مصر دوره‌ اسلامی، تاريخ‌نگاری محلی و خط نويسی در مصر از قرن سوم هجری (نهم ميلادی)، تا آغاز دوره فاطميان، تاريخ‌نگاری محلی و خط‌نويسی در مصر دوره فاطميان، تاريخ‌نگاری محلی و خط‌نويسی در مصر دوره ايوبی، تاريخ‌نگاری محلی و خط‌نويسی در مصر دوره مماليك بحری، تاريخ‌نگاری محلی و خط‌نويسی در مصر دوره مماليك برجی، فصول اين كتاب را تشكيل می دهند.
كتاب «خانواده در اسلام» تأليف حجت‌الاسلام و المسلمين بستان در 14 فصل به موضوعاتی نظير نظريه خانواده، اهداف و كاركردهای خانواده، قواعد و هنجارهای همسر‌گزينی، آداب و سنن ازدواج، نقش‌های عاطفی و جنسی همسران، مديريت خانواده، تقسيم كار خانگی، حقوق متقابل والدين و فرزندان، حقوق و روابط خويشاوندی، راهكارهای درونی تحكيم خانواده، راهكارهای بيرونی تحكيم خانواده، خشونت زناشويی، طلاق، خانواده الگو، می‌پردازد.
كتاب «بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی»، تأليف حجت‌الاسلام و المسلمين سيد جواد ورعی، اين كتاب به يكی از مباحث اساسی روابط بين الملل می‌پردازد و اصل بنيادين روابط دولت اسلامی با دولت‌های غير اسلامی را از ديدگاه فقه اماميه جستجو می‌كند و در 4 فصل به كليات كه مختص بررسی واژه‌ها و فوايد تأسيس اصل است، اصالت جنگ و جهاد، اصالت صلح و مصلحت مبنای روابط می‌پردازد.
كتاب «بررسی تطبيقی معناشناسی امام و مقام امامت از ديدگاه فريقين» تأليف حجت‌الاسلام و‌المسلمين فتح‌الله نجارزادگان از سلسله پژوهش‌های تفسير تطبيقی است كه در 5 فصل به موضوعاتی چون كليات، امامت و آزمون با كلمات، رتبه امامت، معناشناسی امام، لغزش ناپذيری عصمت و علم امامت پرداخته است.
كتاب «در آمدی بر دانش مفردات قرآن، تأليف دكتر سيد محمود طيب حسينی، اين كتاب به عنوان متن درسی برای طلاب سطح دو حوزه علميه خواهران و دانشجويان رشته علوم قرآنی و حديث در مقطع كارشناسی ارشد تهيه شده است و در دو بخش مباحث نظری و معناشناسی واژه ارائه شده است.
جلد دوم كتاب «اصول فقه كاربردی (جلد دوم) تأليف حسين قافی و سعيد شريعتی برای دانش‌پژوهان و پويندگان دانش و انديشه منتشر شده است.
captcha