طرح‌های دانشگاهی برای حفظ قرآن به چاشنی ابداع و خلاقيت نياز دارد
کد خبر: 2277879
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۵

طرح‌های دانشگاهی برای حفظ قرآن به چاشنی ابداع و خلاقيت نياز دارد

گروه فعاليت‌های قرآنی: مسئول دبيرخانه شورای فعاليت‌های قرآن دانشگاه‌ها با اشاره به تكفل مسئوليت قرارگاه دانشگاهيان در ستاد راهبری حفظ توسط اين شورا، بر به‌كارگيری ابداع و خلاقيت در تدوين بسته برنامه برای دانشگاهيان تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از روابط عمومی مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويی، روح‌الله شيريان، مسئول دبيرخانه شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت (ع) دانشگاه‌ها با اشاره به مصوبات ستاد راهبری حفظ قرآن گفت: همسو با مصوبات اين ستاد مسئوليت قرارگاه ملی حفظ در بخش دانشگاهی به نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه‌ها و از سوی نهاد به شورای هماهنگی به عنوان بازوی اجرايی در فعاليت‌های قرآنی واگذار شده است.
وی درباره اقدامات انجام شده در راستای انجام اين رسالت اظهار كرد: شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت (ع) پيش از اين ابلاغ هم و بلافاصله پس از ماه مبارك رمضان به منظور تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در عرصه حفظ آيات الهی كميته‌ای را تشكيل داد و مسئوليت آن را به يكی از دستگاه‌های عضو واگذار كرد، اما به دلايل مختلف از جمله تصميمات اخير شورای توسعه فرهنگ قرآنی كار آن متوقف شد.
شيريان با بيان اين مطلب كه عمده كار شورای هماهنگی بر برنامه‌ريزی و سياست‌گذاری متمركز است، تصريح كرد: طرح تفصيلی حفظ به مراكز دانشگاهی ابلاغ شده و محتواهای آموزشی در قالب متن و تصوير در دست تدوين است، علاوه بر اين برنامه‌هايی نيز پيش‌بينی شده كه در جلسه آتی شورای هماهنگی برای تقسيم وظيفه ميان دستگاه‌های عضو متناسب با ظرفيت و توان‌مندی آنها مطرح می‌شود.
مسئول دبيرخانه شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت (ع) دانشگاه‌ها با بيان اين مطلب كه عمده كار شورای هماهنگی بر تبيين روش‌ها و نحوه انجام كار متمركز است، ادامه داد: توليد و ارائه محتوا به دانشگاهيان نيازمند توجه به ابعاد خاص است كه همسو با آن شورای هماهنگی برنامه‌هايی همچون آموزش تصويری حفاظ آيات الهی را در دست انجام دارد، البته بايد توجه داشت كه تدوين بسته برنامه برای دانشگاهيان به منظور جذب همراهی و همكاری آن‌ها به ابداع و خلاقيت نياز دارد.
وی تاكيد كرد: ما آمارهای دقيقی از وضعيت حفظ قرآن در ميان دانشگاهيان داريم كه متناسب آنها برنامه‌ريزی و سياست‌گذرای می‌كنيم، اما اثبات توانايی در اجرا و ميزان استقبال مخاطبان را بايد در گذر زمان مورد بررسی قرار داد.
شيريان با بيان اين مطلب كه هدف راهبردی توسط رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر تربيت حداقل 10 ميليون حافظ ترسيم شده است، ابراز كرد: شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآنی همواره به تحقق مطالبات رهبری به ويژه در امر حفظ اهتمام داشته است و ورود آن به ميدان اجرای طرح حفظ به دليل ابلاغ شورای توسعه فرهنگ قرآنی نيست.
وی اصلاح آيين‌نامه مسابقات قرآن همراه با افزوده شدن بخش استادان و كاركنان به اين رقابت‌ها را از ديگر برنامه‌های شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت (ع) دانشگاه‌ها برشمرد و خاطرنشان كرد: بنابر اصلاح صورت گرفته در آيين‌نامه مقرر است از دوره بيست و هفتم جشنواره ملی قرآن دانشجويان با عنوان قرآن و عترت (ع) برگزار شود علاوه بر اين منابع متعددی نيز توسط شورا برای اين جشنواره تدوين شده است.
بنابر مصوبات نخستين جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن سه قرارگاه دانش‌آموزان به مسئوليت وزارت آموزش و پرورش، قرارگاه دانشگاهيان به مسئوليت شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت (ع) دانشگاه‌ها و قرارگاه عموم مردم به مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشكيل شده است و هر يك از آنها موظف به تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربيت حداقل 10 ميليون حافظ در گروه تحت پوشش خود هستند.
captcha