سمينار «ايران در نگاهی متفاوت» در اندونزی برگزار شد
کد خبر: 2302032
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰

سمينار «ايران در نگاهی متفاوت» در اندونزی برگزار شد

گروه سياسی و اجتماعی: سمينار ايران در نگاهی متفاوت در دانشگاه گاجامادای اندونزی، با حضور سفير و رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در اين كشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اين مراسم كه بيش از سيصد‌تن از اساتيد و دانشجويان حضور داشتند، محمود فرازنده، سفير كشورمان در جاكارتا طی سخنانی با تشريح تحولات و جريان‌های فكری و سياسی طی قرون 16 تا 21 ميلادی، به تأثيرات و تحولات فكری و فرهنگی در دوره استعمار و پس از آن پرداخت.
وی با اشاره به پايان جنگ سرد و ظهور نظم نوين جهانی و نظام تك‌قطبی و همچنين تلاش آمريكا و غرب برای گسترش هژمونی خود در سراسر جهان، عصر حاضر را عصر مبارزات ايدئولوژيك خواند و ظهور انقلاب اسلامی را يكی از تحولات تأثيرگذار در مناسبات بين‌المللی در دوره معاصر و وارد كردن اسلام سياسی در مركز تحولات بين‌المللی برشمرد.
سپس ادی سوتری سونو استاد دانشگاه به‌عنوان سخنران بعدی با اشاره به تأثير ظهور انقلاب اسلامی بر رشد اسلامگرايی در اندونزی اظهار داشت: پيروزی انقلاب اسلامی در ايران، مردم اندونزی را متوجه قدرت تأثيرگذار و تحول‌آفرين اسلام سياسی كرد و پس از سال‌های طولانی، جريان‌های اسلامی وارد صحنه سياسی اندونزی شدند.
وی همچنين يادآور شد: بسياری از نخبگان و متفكران اندونزيايی از جمله «امين رئيس» و «نورخالص مجيد» تحت تأثير افكار و انديشه‌های متفكران انقلابی ايران، همانند امام خمينی(ره) و استاد مطهری به ترويج ايده‌های جديدی از اسلام در اندونزی پرداختند و حجم زيادی از آثار و كتب منتشره از سوی متفكران ايرانی نيز به زبان اندونزيايی ترجمه و منتشر شد.
هدی شری، از ديگر اساتيد دانشگاه‌های اندونزی نيز در سخنانی با يادآوری نفوذ گسترده غزالی در آسيای جنوب شرقی، متون و تفكرات اين انديشمند بزرگ ايرانی را پايه و مبنای اصلی فكری گروه‌های اسلامی معاصر از جمله سازمان نهضت العلماء خواند و بر ظرفيت‌های تأثيرگذار و جاذبه‌های فراوان فرهنگی به‌ويژه در حوزه فلسفه و عرفان تمدن ايرانی ـ اسلامی تأكيد کرد.
captcha