به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاعرسانی رياست جمهوری، محمود احمدینژاد ظهر امروز، سهشنبه در مراسم تجليل از معلمان نمونه كشور و بيست و هشتمين يادواره بزرگداشت مقام معلم كه همزمان با سالروز شهادت استاد شهيد مرتضی مطهری در سالن شهيد بهشتی نهاد رياست جمهوری برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات تمامی معلمان كشور و كسانی كه دل در گرو اعتلای انسان و انسانيت دارند، با اشاره به تنظيم و تصويب سند تحول در نظام آموزش و پرورش كه شامل دو بخش مجزای قالبها و محتوا است، تصريح كرد: بايد در جهت اجرای مؤثر، شفاف، روان و پيشرفته قالبها به بهترين شكل تلاشهای گستردهای انجام شود اما بخش اصلی و آنچه كه دارای اهميت است، توجه به روح كار و محتوای اين سند است.
رئيسجمهور با بيان اينكه سند تحول در نظام آموزش و پرورش كشور میخواهد در متن و روح رابطه معلم و دانشآموز، محتوای تعليم و تربيت در كشور، جهتگيریها و اهداف آموزش عالی تحول ايجاد كند، گفت: مأموريت اصلی آموزش و پرورش تربيت انسانهايی است كه اگر در هر مقطعی و به هر دليلی از نظام آموزش و پرورش جدا شدند، اولاً برای جامعه كارايی داشته و ثانياً به لحاظ شخصيت و ويژگیهای انسانی برجسته باشند.
وی كسب مدارج بالای علمی توسط همه افراد را موضوعی بسيار مناسب در جامعه دانست و خاطر نشان كرد: هيچ ضرورتی ندارد كه همه افراد در سطوح بالای تحصيلی حضور داشته باشند، بلكه بايد به گونهای برنامه ريزی شود تا هر فرد برای جامعه كارآمد بوده و از لحاظ انسانی در طراز بالايی قرار داشته باشد تا بتواند ارتباطات اجتماعی خود را براساس عشق و محبت تنظيم كند.
احمدینژاد افزود: آموزش و پرورش كشور ظرفيتهای لازم برای تدوين، توليد و به انجام رساندن اين محتوا را در اختيار دارد.
رئيسجمهور با بيان اينكه نبايد همه انرژی و ظرفيت آموزش و پرورش در مسير تغيير قالبها صرف شود، اظهار كرد: بايد به گونهای برنامهريزی كنيم كه در راستای اجرای سند تحول در نظام آموزش و پرورش در تمامی بخشها نسبت به تغيير و تقويت محتوا اهتمام داشته باشيم.
احمدینژاد تصريح كرد: تمامی سرمايه لازم جهت انجام فعاليتهای فرهنگی و آموزشی در آموزش و پرورش در كشور موجود است و بايد به گونهای برنامهريزی شود كه اين توان و سرمايه صرف كارهای موزای آموزشی در كشور نشود و تمامی فعاليتهای آموزشی با مديريت واحد و توسط آموزش و پرورش به انجام برسد.
رئيسجمهور سند تحول در نظام آموزش و پرورش كشور را سندی افتخارآميز و محصول كار معلمان، كارشناسان و فرهنگيان كشور دانست و گفت: هيچ عملی بالاتر از تربيت انسانهای صالح و متعالی نبوده و اين افتخار بزرگی است كه مسئوليت اجتماعی اصلی انسان، تربيت انسانهای صالح در جامعه باشد.
احمدینژاد خاطرنشان كرد: در تعليم و تربيت بايد رابطه عميق و گستردهای ميان خانواده و مدرسه ايجاد شود و اولياء دانشآموزان بايد خودشان در عرصه تعليم و تربيت فرزندان خود مشاركت داشته باشند و بهگونهای نباشد كه تمامی مسئوليتها بر دوش معلمان قرار داشته باشد.
رئيسجمهور با تأكيد بر اينكه تمامی امكانات ملی، آموزشی و رسانهای در كشور بايد در جهت اجرای هر چه بهتر سند تحول در نظام آموزش و پرورش، بسيج شوند، گفت: محورها و راهكارهای مفصلی در خصوص تحول در نظام آموزش و پرورش كشور پيشبينی شده است به گونهای كه حتی رسانه ملی نيز در راستای اجرای تحول در نظام آموزش و پرورش موظف است برنامههای آموزشی و تربيتی خود را با آموزش و پرورش هماهنگ كند.
احمدینژاد با اشاره به اينكه زمانی كه امكانات آموزش و پرورش در كشور زير صفر بود، جامعه فرهنگی ما ايستاد و مأموريت خود را به خوبی انجام داد، گفت: در حال حاضر شرايط فرهنگيان كشور آنطور كه بايد و شايد خوب نيست، اما امكانات دولت به ميزانی هست كه بتواند به مناسبت روز معلم هديه كوچكی به همه معلمان كشور تقديم كند و اين افتخار بزرگی است كه دولت از هر كجا كه بتواند منابع لازم را برای تعليم و تربيت تأمين نمايد.
رئيسجمهور با بيان اينكه با افتخار دستان تمامی معلمان كشور را میبوسم و از آنان برای جهادی بزرگ در عرصه تعليم و تربيت دعوت میكنم، تأكيد كرد: با وجود نوسانات و تغيير و تحولات گسترده در داخل و خارج از كشور نبايد مأموريتهای اصلی از جمله ساختن ايران و برپايی علم، عشق و عدالت فراموش شود.
احمدینژاد اظهار كرد: در طول 33 سال گذشته از انقلاب نوسانات زيادی در كشور بوجود آمده و بسياری از افراد از مسير آرمانها و ارزشهای انقلاب منحرف شدهاند، اما بنده شهادت میدهم كه جامعه فرهنگی و معلمان كشور بدون نوسان در خط انقلاب و آرمانهای الهی ايستادند و مانند شمع سوختند و نسلهای انقلابی را پی در پی به جامعه اسلامی ايران تحويل دادند.
وی اظهار كرد: معلمی و نام معلم سه واژه علم، عشق و عدالت را در ذهن انسان متجلی میكند.
رئيسجمهور با بيان اينكه همچنان بار سنگين تعليم و تربيت نسلهای مختلف بر عهده آموزش و پرورش كشور است، افزود: خوشبختانه در سالهای اخير در سطح آموزش عالی كشور نيز شاهد رشد و ارتقای زيادی بودهايم اما دستيابی به اين جايگاه بخاطر بهرهمندی از خزائن و بركات فرهنگی، آموزش و پرورش در تربيت فرزندان ايران اسلامی است.
احمدینژاد اظهار كرد: به همان ميزان كه جايگاه معلمی شايسته و ارزشمند است، مأموريت آن نيز سنگين و دشوار خواهد بود.
رئيسجمهور در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينكه انسان و انسانيت بدون علم معنای پيدا نمیكند، تصريح كرد: تمامی عظمت و حقيقت انسان تنها در سايه علمآموزی، شكوفا میشود، چرا كه علم راه رسيدن انسان به قلههای كمال و تعالی است.
احمدینژاد زدودن پیدرپی غبارها از دل و جان انسانها و نمايان كردن حقايق هستی در برابر ديدگان بشر را از وظايف پيامبران به عنوان معلمان بشر توصيف كرد و گفت: هيچ محدوديت و نهايتی برای علمآموزی انسان وجود ندارد و هر كس به ميزانی كه در اين مسير پيش میرود، میتواند به كمال و تعالی دست يابد.
رئيسجمهور خاطرنشان كرد: زيباترين رابطه در دنيا بعد از رابطه ميان فرزند و مادر، رابطه معلم و شاگرد است.
احمدینژاد در ادامه عشق را اكسيری دانست كه جوهر انسان را پرورش داده و ارزشهای انسانی را در او متجلی میكند و اظهار كرد: عشق و محبت مايه حيات انسان و دروازه ورود به همه خوبیهای عالم است و در حقيقت كسی كه دلش از عشق خالی باشد، هيچ چيز ندارد و دنيايی كه در آن دل انسانها خالی از عشق و محبت نسبت به يكديگر باشد غير قابل تصور است.
رئيسجمهور تصريح كرد: مأموريت پيامبران الهی آن بود كه دل انسانها را از كينه خالی و آنها را سرشار از عشق به خوبیها، حقايق، پاكی، تعالی و زيبايیهای هستی كنند.
احمدینژاد با بيان اينكه نام معلم و شغل او واژه عدالت را به ذهن انسان متبادر میكند، گفت: عدالت برآمده و مقدمه عشق است كه اگر برقرار نگردد هيچگاه استعداد انسانها شكوفا نشده و حقيقت انسانی در جهان مستقر نمیگردد و راه علمآموزی و قدرشناسی انسان باز نخواهد شد، به همين دليل است كه پيامبران الهی بلافاصله پس از دعوت به توحيد، انسانها را به قيام در جهت استقرار عدالت هدايت میكنند.
احمدینژاد معلمان و جامعه فرهنگی كشور را زمزمهكنندگان علم، عشق و عدالت در جان و كام فرزندان ايران اسلامی توصيف كرد و اظهار كرد: همه مردم به اين دليل كه در رفتار معلم عشق و محبت را مشاهده میكنند به او عشق میورزند و زمزمه محبت معلمان در حقيقت خاطره شيرينی است كه در دل همه انسانها ماندگار خواهد بود.
رئيسجمهور با بيان اينكه جامعه بشری به اندازهای كه از علم، عشق و عدالت بهره میبرد، طعم سعادت را خواهد چشيد، گفت: اگر بخواهيم به سعادت دست پيدا كنيم، بايد به دنبال كسب علم، عشق و عدالت باشيم.
احمدینژاد دريافت حقيقت علم، عشق و عدالت را در گرو دستيابی به خزائن الهی عنوان كرد و گفت: در طول تاريخ مدعيان بسياری با شعار رساندن انسان به علم، عشق و عدالت نهايی وجود داشتند، اما هرگز نتوانستند به اين مقصود دست پيدا كنند و اين در حالی است كه خداوند كانون فيض و راه دستيابی به آن را به بشر معرفی كرده و شياطين همواره در تلاش هستند تا انسان را از اين اتصال نورانی دور نگه دارند.
پيش از سخنان رئيسجمهور حاجیبابايی، وزير آموزش و پرورش گزارشی از عملكرد وزارتخانه متبوع خود و اقداماتی كه در راستای رفاه و تعالی معلمان و فرهنگيان كشور انجام شده، ارائه كرد.