انسان شش نقطه ضعف دارد که مانع غرور وی است
کد خبر: 2383304
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸

انسان شش نقطه ضعف دارد که مانع غرور وی است

گروه حوزه‌های علمیه: امیرالمؤمنین در یکی از حکمت‌‎های خود شش عامل ضعف مرتبه‌ای و شئنیت انسان را ذکر کردند که باعث عدم غرور ورزیدن انسان به خود می‌شود

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) حجت الاسلام و المسلمين ناصر رفيعی عضو هيئت علمی جامعة المصطفی در مسجد حوزه علميه آيت الله العظمی گلپايگانی قم با اشاره به روايتی از اميرالمؤمنين(ع) تصريح كرد: ايشان غرور را از آفات زندگی انسان دانسته است و در روايت به شش نقطه ضعف انسان اشاره فرموده‌اند كه نشانگر اين است كه غرور برای انسان بی ارزش است.
وی افزود: حضرت علی (ع) با عبارت «مكتوب العجل» به اولين نقطه ضعف انسان اشاره فرمودند.يعنی عمر انسان نزد خدا نوشته شده است و خود انسان به هيچ عمنوان از زمان مرگ خود خبر ندارد؛ لذا ممكن است انسان در هر شرايطی و در هر رتبه از اجتماع كه باشد حتی بالاترين رتبه‌ها در بهترين شرايط مادی ناگهان عجل او سرايد و بميرد؛ اين شخص دليلی برای غرور ورزيدن ندارد.
حجت الاسلام رفيعی با اشاره به دومين نقطه ضعف انسان اظهار كرد: اميرالمؤمنين در اين روايت دومين نقطه ضعف انسان را «مَكنُونُ العِلَل» بودن انسان دانسته است، يعنی انسان موجودی است كه درون خود بيماری‌های مخفی دارد كه علت آنها برای انسان مشخص نيست و در هر آن ممكن است برای انسان يك بيماری بروز كند و او را از پای دربياورد.
وی ادامه داد: انسان هر آينه بايد قدر سلامتی خود را بداند و هيچ‌كس نميداند دقيقه‌ای ديگر آيا سالم هست يا مريض و وقتی بيمار شد آنگاه قدر سلامتی خويش را می‌داند.شخصی كه حتی نميتواند به علل برخی از بيماری‌های خود برسد هيچ توجيهی برای مغرور شدن ندارد.
استاد حوزه علميه «محفوظة العمل» بودن انسان را سومين نقطه ضعف ذكر شده خواند و تأكيد كرد: خداوند در آيه 49 سوره كهف با بيان « لَا یُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا یَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا» تأكيد بر ثبت شدن تمام افعال انسان در اين دنيا و محاسبه و جزای آن در آخرت كرده است پس انسان در جايگاهی نيست كه بخواهد غرور بورزد.
عضو هيئت علمی جامعة المصطفی تأكيد كرد: علی(ع) «تَعلِمَةُ السَبَقَه» را چهارمين نقطه ضعف و مانع غرور انسان ياد كرده‌اند كه به معنی مستأصل بودن انسان در مقابل پشه است.در روايتی آمده است كه منصور دوانقی حاكم بنی عباس در زمان امام صادق(ع) روزی از آزار پشه‌ای مستؤصل شده بود و با عصبانيت خطاب به امام گفت: فايده آفريده شدن اين پشه چيست و امام صادق فرمود: فيده اش شكسته شدن غرور توست.
وی با بيان اينكه پنجمين دليل عدم جواز غرور برای انسان «تقتلة الشرقه» بودن وی است تصريح كرد: شرقه به معنی گلوگير شدن انسان بوسيله آب يا غذا است كه نهايتا به مرگ منجر شود. داود ابن علی يكی از فرماندهان عباسی در زمان امام صادق(ع) يكی از شاگردان ايشان را بی دليل دستگير و به قتل رساند، امام(ع) با شنيدن اين موضوع وی را در سجده نفرين كرد و بلافاصله خبر گلوگير شدن و مرگ او در شهر پيچيد.
وی بوی بد و تعفن‌وار عرق انسان را ششمين نقطه ضعف انسان عنوان كرد و افزود: اگر انسان به اين چيزها در طول زندگی خود فكر كند و بفهمد در چه جايگاهی قرار دارد ديگر به خود و آنچه می‌انديشد غرور نمی‌ورزد.شیخ مرتضی انصاری کسی که تمام حوزه علمیه مدیون او هستند و به نوعی استاد تمام علمای فعلی هستند به جایی رسیده بودند که منزلش از کف تا سقف مملو از وجوهات مقلدین وی بود اما هرگز به این جایگاه علمی که داشتند مغرور نشده و خانه و زندگی بسیار ساده و فقیرانه‌ای داشتند.
اميرالمؤمنين(ع) چهار چيز را عامل مغرور شدن انسان می‌داند، احسان خدا، ستر خدا، مهلت دادن خدا و تعريف مردم كه ميفرمايند نبايد اين چهار چيز انسان را به غفلت بياندازد و باعث مغرور شدن شود.
captcha