ظرفيت‌ها و فعاليت‌های قرآنی منطقه آفريقا بررسی شد
کد خبر: 2387072
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۵

ظرفيت‌ها و فعاليت‌های قرآنی منطقه آفريقا بررسی شد

گروه بين‌الملل: در نشست تخصصی بررسی ظرفيت‌‌ها و فعاليت‌های قرآنی در عرصه بين‌الملل منطقه خاورميانه در بخش قرآن و فرهنگ ملل بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن، ظرفيت‌های قرآنی منطقه آفريقا بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشست تخصصی بررسی ظرفيت‌ها و فعاليت‌های قرآنی در عرصه بين‌الملل، عصر امروز 16 مرداد از ساعت 19 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين معتقدی از فعالان قرآنی كشورمان در عرصه آفريقا، شيخ محمد دارالحكمه از كشور غنا در آفريقای جنوبی و شيخ ابراهيم باح از كشور سيرالئون در آفريقای جنوبی در بخش قرآن و فرهنگ ملل بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار شد.
براساس اين گزارش، در آغاز اين نشست تخصصی، شيح محمد دارالحكمه از كشور غنا با بيان اينكه فضای بين مسلمانان درباره قرآن بسيار وسيع است، اظهار كرد: آموزش قرآن در آفريقا از مهدكودك‌ها آغاز می‌شود و كودكان و خردسالان حفظ قرآن را از همان سنين 5 يا 6 سالگی آغاز می‌كنند و زمانی كه به ششم ابتدايی می‌رسند 6 جزء از قرآن كريم را حفظ هستند و برخی از دانش‌آموزان نيز علاوه بر مدارس در مساجد به حفظ قرآن می‌پردازند.
وی در ادامه افزود: اهتمام كودكان و نوجوانان به حفظ قرآن در كشور غنا و ساير كشورهای آفريقای جنوبی تا حدی است كه حتی زمانی كه در هنگام اذان مغرب و عشا قران خوانده می‌شود، كودكان و نوجوانان به دقت به آيات قرآن گوش كرده و در همان لحظه قرآن را حفظ می‌كنند؛ اهميت حفظ قرآن در غنا و ساير كشورهای آفريقا تا حدی است كه اگر روزهای جمعه از كوچه‌های غنا عبور كنيد صدای قرآن را از تمامی خانه‌ها می‌شنويد.
هم‌چنين، شيخ ابراهيم باح، فعال قرآنی از كشور سيرالئون در آفريقا عنوان كرد: در تمام مساجد كشور سيرالئون درباره قرآن و يادگيری آن برنامه برگزار می‌شود و در اين كشور به قدری به قرآن اهميت داده می‌شود كه تمامی مردم از دوران كودكی و خردسالی با قرآن مأنوس می‌شوند و به حفظ قرآن و يادگيری آن می‌پردازند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات متعدد قرآنی در سيرالئون عنوان كرد: برگزاری مسابقات متعدد قرآنی در كشور ما برای گروه‌های سنی مختلف به ويژه كودكان و نوجوانان موجب شده تا نتيجه آن توجه به قرآن و انس هر چه بيشتر با قرآن كريم شود.
باح هم‌چنين از حضور فعال كودكان و نوجوانان سيرالئون در مسابقات قرآن ساير كشورهای اسلامی خبر داد و گفت: ما كودكان و نوجوانان خود را به مسابقات ساير كشورهای اسلامی می‌فرستيم تا علاوه بر كسب تجربه در زمينه فعاليت‌های قرآنی، آموزش‌های قرآنی نيز ببينند و تلاش بيشتری در زمينه انس با قرآن و حفظ قرآن كريم داشته باشند.
شيخ ابراهيم باح در ادامه اين بخش از سخنان خود با اشاره به فرارسيدن ماه مبارك رمضان، يادآور شد: در كشور سيرالئون برنامه‌های گسترده قرآنی به مناسبت ماه مبارك رمضان اجرا می‌شود و در اين ماه مبارك تمامی مسلمانان كشورمان با حضور در مساجد به قرائت قرآن و يادگيری آن می‌پردازند و هم‌چنين بين نماز ظهر و عصر با برگزاری محافل انس با قرآن كريم به قرائت قرآن به صورت ترتيبی می‌پردازند.
گزارش ايكنا حاكی است، در بخش ديگری از اين نشست تخصصی، حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدی از فعالان عرصه آفريقا و از كارشناسان حوزه قرآن و معارف اهل بيت‌(ع) اظهار كرد: در خصوص اهتمام به قرآن، يعنی آخرين كتاب آسمانی و قانون اساسی، هم در قرآن سفارش‌های فراوانی وجود دارد و هم در احاديث و روايات، سفارش‌هايی از سوی ائمه معصومين(ع) صورت گرفته است.
وی با بيان اينكه پيامير اكرم(ص) فرموده‌اند كه «اگر فتنه‌ها شما را احاطه كرد و در گرداب فتنه‌ها قرار گرفتيد به قرآن پناه ببريد» عنوان كرد: قرآن كريم شفاعت‌كننده‌ای است كه شفاعت او پذيرفته می‌شود.
حجت‌الاسلام معتمدی با اشاره به اهتمام مسلمانان آفريقا به قرآن، اظهار كرد: طی سال‌هايی كه در آفريقا اقامت داشتم در هر نقطه‌ای از آفريقا، مكتب‌خانه‌های قرآنی را مشاهده می‌كردم كه اين مكتب‌خانه‌ها در تمامی كوچه‌ها و خيابان‌های آفريقا به چشم می‌خورد.
وی در اين بخش از سخنان خود با بيان اينكه در سودان كه يكی از كشورهای آفريقای جنوبی است به مكتب‌خانه‌های قرآنی«خلوه» می‌گويند، گفت: براساس آمار وزارت اوقاف سودان، بيش از 15 هزار خلوه قرآنی در اين كشور وجود دارد و اين خلوه‌ها بسيار ساده هستند و در آنها از ميز و نيمكت و فرش و موكت و ... خبری نيست و قرآن‌آموزان با حضور در اين خلوه‌ها بر روی شن‌های روان می‌نشينند و قرآن را فرا می‌گيرند.
اين كارشناس قرآنی با بيان اينكه در سودان، قرآن‌آموزان دفتر و كتاب و قلم در اختيار ندارند و به جای آن لوح‌های تخته‌ای و چوبی در اختيار دارند، افزود: قرآن‌آموزان در سودان، آيات قرآن را بر روی لوح‌ها كتابت كرده و به حفظ اين آيات می‌پردازند و پس از حفظ آيات، لوح مربوطه را در حوزه‌های مخصوص شست‌وشو می‌كنند و آيات بعدی را بر روی لوح‌ها كتابت كرده و حفظ می‌كنند.
captcha