بازتاب سخنان حضرت امام خامنه‌ای در جمع غير متعهدها
کد خبر: 2406513
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹

بازتاب سخنان حضرت امام خامنه‌ای در جمع غير متعهدها

گروه سياسی: يك روز مانده به برگزاری اجلاس، آمادگی رسانه‌های منطقه و جهان برای پوشش وسيع اين اجلاس به‌وضوح ديده می‌شد و تيتر بسياری از اين رسانه‌ها در روز چهارشنبه اين‌گونه بود: «فردا اجلاس نم با سخنرانی آيت‌الله خامنه‌ای گشايش می‌يابد».

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای، غرب و رسانه‌های وابسته، ابتدا سياست كم‌توجهی و عبور بی‌سروصدا از كنار اجلاس عدم تعهد در تهران را پيش گرفته بودند. اين موضوع قبل از برگزاری اين اجلاس كاملاً مشهود بود. نخستين روز برگزاری اجلاس و حضور نمايندگان كشورهای مختلف، سازمان‌های بين‌المللی و برخی سران و رؤسای كشورهابرای حضور در اين اجلاس، شرايط را تا حدی تغيير داد و اين گروه رسانه‌ها را به انفعال كشاند. البته در آن مرحله نيز اين رسانه‌ها سعی كردند با طرح برخی موضوعات حاشيه‌ای مانند آمدن يا نيامدن اسماعيل هنيه به اين اجلاس يا برخی مباحث سياسی و امنيتی، به نوعی حاشيه را بر متن غلبه دهند و حتی حاشيه‌هايی را برجسته كنند كه اصلاً وجود خارجی نداشت. اما يك روز مانده به برگزاری اجلاس، آمادگی رسانه‌های منطقه و جهان برای پوشش وسيع اين اجلاس به‌وضوح ديده می‌شد، زيرا خواسته يا ناخواسته نمی‌توانستند از اين رويداد مهم بين‌المللی و سخنرانی‌های افتتاحيه چشم بپوشند. به طوری كه تيتر بسياری از اين رسانه‌ها در روز چهارشنبه اين‌گونه بود «فردا اجلاس نم با سخنرانی آيت‌الله خامنه‌ای گشايش می‌يابد.»
تمام ميهمانان و سياستمداران جهان و رسانه‌ها منتظر بودند تا ببينند موضع رسمی جمهوری اسلامی به عنوان كشوری كه در سه سال پيش رو، رياست جنبش نم را بر عهده دارد، چيست؟ از همين رو اصلی‌ترين شبكه‌های خبری، برنامه‌های عادی خود را قطع كردند و مستقيماً سخنان ولی امر مسلمين جهان در آئين گشايش شانزدهمين اجلاس سران عدم تعهد را انعكاس دادند.
محورهای سخنان رهبر انقلاب، به‌ويژه درباره ساختار شورای امنيت سازمان ملل آن‌قدر جدی بود كه برخی را خوش نيامد، اما حقايقی بود كه پس از ايشان نيز از سوی بسياری از سخنرانان تكرار و در بسياری از رسانه‌های منطقه و جهان برجسته شد.
شورای امنيت؛ ساختاری غيرمنطقى، ناعادلانه و غير دموكراتيك
انتقاد به ساختار شورای امنيت سازمان در فرمايشات حضرت آيت‌الله خامنه‌ای از محورهايی بود كه رسانه‌ها به آن پرداختند. خبرگزاری فرانسه در اين رابطه نوشت: رهبر ايران در حضور دبيركل سازمان ملل متحد از شورای امنيت اين سازمان انتقاد كرد. اين خبرگزاری از قول رهبر انقلاب ابراز كرد: شورای امنيت سازمان ملل داراى ساختار و سازوكارى غيرمنطقى، ناعادلانه و كاملاً غير دموكراتيك است و اين يك ديكتاتوری آشكار است.
رسانه صهيونيستی يديعوت‌آحارانوت كه رژيم مورد علاقه‌اش تاكنون از اين سيستم ناعادلانه و غيردموكراتيك بهره‌های فراوان برده است نوشت: همزمان با سفر رئيس‌جمهور مصر به ايران، آيت‌الله خامنه‌ای سخنرانی آتشينی عليه غرب انجام داد و ساختار شورای امنيت را زير سؤال برد.
خبرگزاری جی‌.تی‌.ای وابسته به جامعه يهوديان هم تيتر زد: آيت‌الله خامنه‌ای انتقادات شديدی عليه سازمان ملل مطرح كرد. نيويورك‌تايمز و بی.بی.سی نيز مواضع رهبر ايران درباره ساختار سازمان‌های بين‌المللی و سوء استفاده‌ی آمريكا از اين وضعيت را پوشش دادند.
هافينگتون‌پست از برگزاری اجلاس غيرمتعهدها در تهران به عنوان ابزار ايران برای پاسخ به ادعای غربی‌ها مبنی بر انزوای ايران سخن به ميان آورد و با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در آيين افتتاحيه اين اجلاس گفت: آيت‌الله خامنه‌ای از ساختار شورای امنيت انتقاد كرد و آن را غيرمنطقی و ناعادلانه و نيز مورد سوء استفاده آمريكا برای قلدری در دنيای معاصر توصيف كرد. هافينگتون‌پست افزود: رهبر ايران معتقد است كه منظور آمريكايی‌ها از حقوق بشر، منافع غرب است و آنها ارزشی برای مردم در ديگر كشورها قائل نيستند.
انرژی هسته‌اى براى همه، سلاح هسته‌اى براى هيچ‌كس
موضوع انرژی هسته‌ای كه به دليل جوسازی‌های رسانه‌ای همواره مورد توجه بوده است اين بار نيز تيتر رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. بسياری از رسانه‌های جهان از قول رهبر انقلاب نوشتند: انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هيچ‌كس.
سی.بی.اس‌نيوز نوشت: رهبر ايران در برابر ۱۲۰ عضو جنبش عم تعهد تأكيد كرد كه طرح‌های غربی در مواجهه با موضوع هسته‌ای ايران موفق نبوده است.
روزنامه گاردين نيز برگزاری اجلاس عدم تعهد را تلاش ايران برای به نمايش گذاشتن وجهه بين‌المللی و جلب مشتريان جديد برای نفت دانست و از بلندپروازی‌های هسته‌ای ايران سخن گفت. اين روزنامه انگليسی پرونده‌سازی‌ها و اتهامات واهی غرب در پرونده هسته‌ای ايران را تكرار كرد و با اشاره به بيانات رهبر انقلاب در مراسم افتتاحيه نوشت كه ايران به دنبال بلندپروازی‌های هسته‌ای است!
شعار رهبر انقلاب درباره انرژی هسته‌ای در رسانه‌های ديگری همچون جروزالم‌پست نيز تيتر شد. اين رسانه صهيونيستی ابراز كرد: غرب نسبت به دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای مشكوك است، اما تهران همواره اين اتهام را انكار می‌كند.
خاورميانه عاری از سلاح هسته‌ای نيز از ديگر محورهای مورد توجه رسانه‌های منطقه همچون عرب‌آنلاين، خبرگزاری رسمی كويت و روزنامه السفير بود.
توجه رسانه‌ها به يك نظريه فقهی
جنبه فقهی و حرمت سلاح هسته‌ای كه آيت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در اجلاس تهران به آن اشاره كردند، توجه بسياری از رسانه‌ها را به خود جلب كرد. فاكس‌نيوز در اين رابطه از قول رهبر انقلاب تيتر زد: استفاده از سلاح هسته‌ای گناهی بزرگ است؛ موضوعی كه خبرگزاری‌های يوپی‌آی، ال‌بی‌سی‌نيوز، ديجيتال‌ژورنال، راشاتودی، يورو‌نيوز و تعداد ديگری از رسانه‌ها از آن در تيتر يا متن استفاده كردند، اما همگی اين خبر را نيز منعكس كردند كه: ايران تحت هيچ شرايطی از دستيابی به انرژی هسته‌ای عقب‌نشينی نخواهد كرد.
سوييس‌اينفو نوشت: آيت‌الله خامنه‌ای در اجلاس تهران اعلام كرد كه هيچ‌گاه از حق مردم ايران برای دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای كوتاه نخواهد آمد.
رويترز هم در اين رابطه اعلام داشت: رهبر ايران تلاش ايران برای دستيابی به بمب اتمی را رد كرد. آيت‌الله خامنه‌ای در افتتاحيه اجلاس عدم تعهد در تهران گفت كه شعار ما انرژی صلح‌آميز هسته‌ای برای همه، سلاح اتمی برای هيچ‌كس است.
طرح كاملاً دموكراتيك ايران درباره قضيه فلسطين
موضوع فلسطين و ارائه طرح جمهوری اسلامی ايران در مراسم افتتاحيه اجلاس نم، در سخنرانی‌های بعدی نيز دنبال شد واين موضوع به‌شدت سران رژيم صهيونيستی و رسانه‌هايشان را خشمگين ساخت.
اسرائيل.نشنال.تايمز كه از بيانات رهبری عصبانی بود، تعابير رهبر انقلاب درباره رژيم صهيونيستی را ظالمانه(!) دانست و بدون اشاره به جنايات رژيم صهيونيستی در سال‌های گذشته در كشتار زنان و كودكان و نيز بدون اشاره به شواهد تاريخی كه رهبری در سخنرانی‌شان اشاره كردند، تيتر زد: رهبر ايران مردم اسرائيل را گرگ‌های درنده صهيونيست خواند!
اما از سوی ديگر اين اظهارات با استقبال رسانه‌های منطقه مواجه شد. فلسطين.آن‌لاين نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ايران پيشنهاد داد كه يك همه‌پرسی با شركت همه فلسطينی‌ها اعم از مسلمان و مسيحی و يهودی انجام بگيرد تا مردم، خودشان سرنوشت خود را تعيين كنند و صلح و امنيت به سرزمينشان بازگردد.
فلسطين‌.آن‌لاين ادامه داد: رهبر ايران تأكيد كرد كه اين پيشنهاد يك راه حل عادلانه و كاملاً دموكراتيك است و تمام ساكنان كنونی فلسطينی و نيز افرادی را كه مهاجرت كرده، اما هويت فلسطينيشان را حفظ كرده‌اند، شامل می‌شود.
روزنامه الرأی هم در اين رابطه نوشت: رهبر ايران به مقامات آمريكايی توصيه كرد كه روی طرح ايران بينديشند و با تصميمى شجاعانه خود را از گره ناگشودنى كنونى نجات دهند. آيت‌الله خامنه‌ای گفت كه بدون ترديد مردم منطقه و همه آزادانديشان جهان ازاين اقدام استقبال خواهندكرد.
واكنش رسانه‌های مصر به بيانات رهبر انقلاب
روزنامه‌های محلی و رسانه‌های منطقه‌ای نيز اخبار اجلاس عدم تعهد به‌ويژه سخنان رهبر انقلاب در آيين افتتاحيه را منعكس كردند. اما در اين ميان، رسانه‌های مصر توجه ويژه‌ای به سخنان ايشان داشتند.
روزنامه الأهرام نوشت: آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی از اهداف شكل‌گيری جنبش عدم تعهد در مواجهه با استعمار و تحقق استقلال سياسی و فرهنگی و اقتصادی كشورها و نيز پيروی نكردن از آمريكا و غرب سخن گفت.
الأهرام از قول رهبر انقلاب نوشت: طنز تلخ روزگار ما آن است كه دولت آمريكا كه دارنده مرگ‌بارترين سلاح‌هاى هسته‌اى است، می‌خواهد پرچم مخالفت با گسترش سلاح‌های هسته‌اى را به دوش بگيرد!
شبكه خبری النيل هم مواضع رهبر انقلاب درباره سلاح هسته‌ای را تيتر كرد و از قول ايشان نوشت: ايران به دنبال سلاح هسته‌ای نيست و آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می‌داند، اما از حق خود برای دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای كوتاه نمی‌آيد.
النيل با اشاره به بيانات رهبر انقلاب درباره ساختار معيوب و ناعادلانه شورای امنيت سازمان ملل ابراز كرد: تصاوير بيانگر اين بود كه دبيركل سازمان ملل متحد احساس خوبی از اين بخش از سخنان آيت‌الله خامنه‌ای نداشت.
روزنامه الجمهوريت مصر هم شعار طرح شده از سوی رهبر انقلاب در آيين افتتاحيه اجلاس نم را تيتر كرد و نوشت: انرژی صلح‌آميز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هيچ‌كس.
المصری‌اليوم، الدستور، الشروق، اليوم‌السابع، الفجر و مصراوی از ديگر رسانه‌های مصری بودند كه بيانات رهبر انقلاب و به‌ويژه مواضع ايشان درباره شورای امنيت و موضوع انرژی هسته‌ای را پوشش دادند.
captcha