ناله‎های گرانی ارز چرا برای آخرت بلند نمی‏شود؟!
کد خبر: 2424821
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۷

ناله‎های گرانی ارز چرا برای آخرت بلند نمی‏شود؟!

امام جمعه موقت تهران، بر لزوم توجه بيشتر مردم در اين اوضاع و شرايط اقتصادی به مسايل اصلی يعنی مساله عقبی و آخرت تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام كاظم صديقی، شب گذشته، در مراسم چهلمين روز درگذشت آيت‌الله سيدعبدالله جعفری، در مسجد اعظم قم، گفت: يكی از سوالات اصلی كه در ذهن بشر جريان داشته‎است، هدف از خلقت زندگی دنياست كه خداوند در قرآن كريم و در آيه « و أن الی ربك المنتهی»، فرموده است كه هدف و مقصد اعلای انسان، رسيدن به خداست؛ بشر در اين دنيا، مسافر است و در اين اسفار رابعه بايد از خود به خدا سفر كند.
وی افزود: در خصوص مقام و مرتبه شهدا آمده است كه با ريختن اولين قطره خون مجاهد فی‌سبيل الله، وی به وجه الله نظر می‌كنند اما بايد توجه داشت كسی كه هوای نفس را اسير خود كرده است، پيش از ارتحال به شهود و شهادت رسيده ‎است، به همين سبب است كه معتقديم ‌علمای بالله شهدای قبل از وفات هستند.
صديقی اظهاركرد: علمايی كه به مقامات بالای عرفانی و الهی رسيده اند، محدود در مدينه و نجف و خراسان نيستند،‌بلكه می‎توان آنها را مصداقی از مصاديق حضور و اشراف بر عالم امكان دانست؛ همانگونه كه همه جا وجود پيامبر(ص) و فاطمه طاهره(س) و امير المؤمنين(ع) حضور دارند.
امام جمعه موقت تهران، خاطرنشان كرد: بايد داست كه علمای ربانی، بر اعمال و حقيقت و باطن عمل ما اشراف دارند، پس بايد دانست كه زيارت صرفا جسمی ما در مكه و مدينه و كربلا، ما را به جايی نمی‎رساند و بايد همچون علما، دراين مكان‎ها، نشانی و آدرس خدا را پيدا كنيم؛ بايد بدانيم كه سفر الی الله، سفر از خود، علايق و سيئات است.
وی سيئات اخلاقی را از جمله موانع جدی رسيدن به خدا ذكر كرد و گفت: از جمله مهم‎ترين سئيات اخلاقی، خودبينی است، زيرا‌ انسان خودبين هرگز خدابين نخواهد بود؛ كسانی كه به دنبال آدرس خدا هستند وقتی كه از غير، پاك شدند، بايد نشانی را در روح و جان و قلب خود بيابند.
صدقی خاطرنشان كرد: عالم شدن، به جمع‌آوری اصطلاحات در ذهن و بيان و نوشتن آنها، نيست بلكه برخی خود را عارف می‌بينند و ملا هم شده‌اند و كتب فقهی قديم و نظرات بديع را در ذهن خود دارند ولی هرچه بزرگترشده اند، توقعاتشان بيشتر شد و دور خود چرخيده‎اند؛ البته نبايد از نظر دور داشت كه اين عالم نيازمند به حضور فقيهان است و چنانچه رهبری فقه را محور حوزه‌های علميه دانستند، بايد در اين راستا گام برداشت.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به رسالت حوزه‎های علميه در شرايط حاضر، گفت: يك طلبه در شرايط امروز گريزی از مطالعه فلسفه و كلام ندارد زيرا وقتی در اين عصر، شبهات خرد و كلان از خارج به ذهن جوانان ما وارد می‎كنند، بدون مطالعه علوم معقول و تجهيز ذهن و استفاده از استدلالات فلسفی، و فقه ظاهری نمی‎توان به آن پاسخ داد؛ بدون شك هر كسی به جايی رسيده است با قوه تعقل خود به آن نقطه رسيده است زيرا فكر مبنای زندگی بشراست.
وی خاطرنشان كرد: هدف از حضور طلبه در حوزه، رسيدن به مقام بندگی است كه اگر چنين باشد، هيچ وقت به دنبال خودنمايی نيست زيرا به خوبی می‎داند كه معنای بندگی اين است كه انسان مالكی دارد كه در چنگ اوست و هيچ زمانی عرصه‎ای برای خودنمايی ندارد.
صديقی با اشاره به اهميت پرهيز از خودگيری، آن را مانع خلوت با خدا دانست و اظهاركرد: انسانی كه به دنبال شناخت همه چيز غير از خود است، ضرر كرده است زيرا به فرمايش دين مبين اسلام، اگر خودت را ساختی، او هيچ ضرری به شما نمی‌رساند.
وی گفت: انسان، بيش ازاينكه از بيرون متضرر شود، از درون آسيب می‎بيند؛ مهم در پذيرفتن رهبری ديگران در دنيای بيرونی، اهميت دعوت آنان به خداست؛ بسياری از افراد كه بر اثر رياضت‏ها و مبارزه با شهوات به كراماتی دست يافتند ولی از توحيد، بی‎بهره بودند، به همين شكل تنها مردم را به خود دعوت كردند، و آن را از خدا غافل ساختند.
صديقی با اشاره به پرهيز از كرامت محوری برخی از انسان‎ها، خاطرنشان كرد: انسان‎هايی كه صرفا به دنبال كرامات هستند به جايی نمی‏رسند بلكه بايد با الگو قرار دادن پيامبر خدا كه فرمودند «قل ان صلاتی و نسكی و محيای و مماتی لله رب العالمين»، يعنی من از خود چيزی ندارم، هيچ علم و فضيلتی را به خود نسبت ندهيم و همه را از خدا بدانيم و مردم را به سوی خدا و نه خود، دعوت كنيم.
وی با اشاره به وجود معضلات فرهنگی و معنوی، گفت: در اين شرايط كه كشور با گرانی ارز و كسادی بازار، روبروست همگان می‌نالند، اما افراد برای از ميان رفتن معنويت به كسی شكايت نمی‌كند؛ اين حقيقت است كه همه برای كم و زياد دنيا می‌نالند اما برای آخرت، ناله‎ای بلند نيست.
captcha