تفسير عرفانی لطائف‌الاشارات در يزد ترجمه شد
کد خبر: 2429227
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸

تفسير عرفانی لطائف‌الاشارات در يزد ترجمه شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی يزد موفق به ترجمه و تحقيق جلد اول كتابی تحت عنوان لطائف‌الاشارات فی حقايق‌العبارات شد كه به گفته وی اين كتاب اولين تفسير عرفانی كامل قرآن مجيد است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه يزد، اكبری، عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی يزد موفق به ترجمه و تحقيق جلد اول كتابی تحت عنوان لطائف‌الاشارات فی حقايق‌العبارات شد كه به گفته وی اين كتاب تفسير اولين تفسير عرفانی كامل قرآن مجيد است.
مدير پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد يزد گفت: اين كتاب كه توسط ابوالقاسم قشيری از عرفای قرن چهارم و پنجم هجری تأليف شده و توسط سيدحميد شمع ريزی، عضو هيئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی يزد به ترجمه و تحقيق درآمد و در قطع رقعی، 615 صفحه و با تيراژ 2 هزار نسخه توسط انتشارات علمی واحد يزد منتشر شد.
وی افزود: در اين كتاب مولف با ذوق عرفانی خود اشارات و لطايفی را از ورای معنی ظاهری و تحت‌اللفظی قرآن كريم استخراج و بيان نموده است، همچنين مباحث عرفان عملی در آن به وفور يافت می‌شود.
اين عضو هيئت علمی دانشگاه ادامه داد: در تحقيق حاضر، جلد اول تفسير لطائف‌الاشارات فی حقايق العبارات مورد تحقيق و ترجمه قرار گرفته كه مشتمل به سوره‌ای حمد، بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف و انفال است كه ابراهيم بسيونی آن را مورد تحقيق قرار داده و بر آن تعليقاتی زده است و مركز تحقيق التراث در مصر آن را به زيور طبع آراسته نمود.
وی ادامه داد: در ترجمه اين سوره‌ها سعی بر آن بوده كه حتی الامكان عبارات عرفانی با سبك و سياق مفسر ترجمه شود و در مواردی كه لازم به توضيح در مورد اصطلاحات عرفانی بوده، اين كار صورت گرفته است و مستندات آيات همگی ذكر شده و سند های روايات موجود در متن نيز تا جايی كه مقدور بوده، بيان شده است.
همچنين سيدحميد شمع ريزی، عضو هيئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی يزد مترجم كتاب نيز در اين رابطه گفت: يكی از روش‌های تفسيری، تفسير عرفانی است و عرفای اسلامی با توجه به نكاتی كه در برخی روايات در اين رابطه وجود داشته، سعی كرده‌اند با ذوق عرفانی خود، اشارات و لطايفی را از ورای معانی ظاهری و تحت‌اللفظی قرآن كريم استخراج كرده و بيان نمايند كه قشيری در لطائف‌الاشارات فی حقايق‌العبارات دست به چنين كاری زده و با توجه به شواهد و قرائن موجود می‌توان گفت كه اين تفسير اولين تفسير عرفانی كامل قرآن مجيد است.
captcha