برگزاری مراشم شهادت امام محمد باقر(ع) در دفتر امام جمعه شهرستان ورزنه
کد خبر: 2436731
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴

برگزاری مراشم شهادت امام محمد باقر(ع) در دفتر امام جمعه شهرستان ورزنه

امام باقر (ع) در صدقات و بخشش و آداب اسلامی مانند دستگيری از نيازمندان و تشييع جنازه مؤمنين و عيادت از بيماران و رعايت ادب و آداب و سنن دينی ، كمال مواظبت را داشت. ايشان می خواست سنتهای جدش رسول الله (ص) را عملاً در بين مردم زنده كند و مكارم اخلاقی را به مردم تعليم دهد.

همزمان با فرارسيدن هفتم ذيحجه و شهادت پنجمين اختر تابناك امامت و ولايت حضرت محمد باقر(ع) مراسم سوگواری و عزاداری اين امام همام در دفتر امام جمعه شهرستان تاريخی ورزنه برگزار گرديد.
اين مراسم كه امروز صبح از ساعت 7 صبح با سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن حسينی و مداحی مداح اهل بيت آقای شمس شروع و برگزار گرديد.
حضرت حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن حسينی در مورد زندگانی امام محمد باقر(ع) ،‌همچنين در نامگذاری ايشان و نحوه شهادتشان سخنرانی نمودند.
ايشان فرمودند:
امام پنجم (ع) بسيار گشاده رو و با مؤمنان و دوستان خوش برخورد بود. با همه اصحاب مصافحه می كرد و ديگران را نيز بدين كار تشويق می فرمود. امام محمد باقر در سخنانش می فرمود: مصافحه كردن كدورت های درونی را از بين می برد و گناهان دو طرف همچون برگ درختان در فصل خزان می ريزد.
امام باقر (ع) در صدقات و بخشش و آداب اسلامی مانند دستگيری از نيازمندان و تشييع جنازه مؤمنين و عيادت از بيماران و رعايت ادب و آداب و سنن دينی ، كمال مواظبت را داشت. ايشان می خواست سنتهای جدش رسول الله (ص) را عملاً در بين مردم زنده كند و مكارم اخلاقی را به مردم تعليم دهد. در روزهای گرم برای رسيدگی به مزارع و نخلستانها بيرون می رفت ، و با كارگران و كشاورزان بيل می زد و زمين را برای كشت آماده می ساخت. آنچه از محصول كشاورزی كه با عرق جبين و كد يمين به دست می آورد در راه خدا انفاق می فرمود. بامداد كه برای ادای نماز به مسجد جدش رسول الله (ص) می رفت ، پس از گزاردن فريضه ، مردم گرداگردش جمع می شدند و از انوار دانش و فضيلت او بهره مند می گشتند. مدت بيست سال معاويه در شام و كارگزارانش در مرزهای ديگر اسلامی در واژگون جلوه دادن حقايق اسلامی با زور و زر و تزوير و اجير كردن عالمان خود فروخته كوشش بسيار كردند. ناچار حضرت سجاد (ع) و فرزند ارجمندش امام محمد باقر (ع) پس از واقعه جانگداز كربلا و ستم های بی سابقه آل ابوسفيان ، كه مردم به حقانيت اهل بيت عصمت (ع) توجه كردند ، در اصلاح عقايد مردم به ويژه در مسأله امامت و رهبری ، كه تنها شايسته امام معصوم است ، سعی بليغ كردند و معارف حقه اسلامی را در جهات مختلف به مردم تعليم دادند تا كار نشر فقه و احكام اسلام به جايی رسيد كه فرزند گرامی آن امام ، حضرت امام جعفر صادق (ع) دانشگاهی با چهار هزار شاگرد پايه گذاری نمود و احاديث و تعليمات اسلامی را در اكناف و اطراف جهان آن روز اسلام انتشار داد . امام سجاد (ع) با زبان دعا و مناجات و يادآوری از مظالم اموی و امر به معروف و نهی از منكر و امام باقر (ع) با تشكيل حلقه های درس ، زمينه اين امر مهم را فراهم نمود و مسائل لازم دينی را برای مردم روشن فرمود. رسول اكرم اسلام (ص) در پرتو چشم واقع بين و با روشن بينی وحی الهی وظايفی را كه فرزندان و اهل بيت گرامی اش در آينده انجام خواهند داد و نقشی را كه در شناخت و شناساندن معارف حقه به عهده خواهند داشت ، ضمن احاديثی كه از آن حضرت روايت شده ، تعيين فرموده است . چنان كه در اين حديث آمده است:
روزی جابر بن عبدالله انصاری كه در آخر عمر دو چشم جهان بينش تاريك شده بود به محضر حضرت سجاد (ع) شرفياب شد. صدای كودكی را شنيد، پرسيد كيستی؟ گفت من محمد بن علی بن الحسينم، جابر گفت: نزديك بيا ، سپس دست او را گرفت و بوسيد و عرض كرد: روزی خدمت جدت رسول خدا (ص) بودم . فرمود: شايد زنده بمانی و محمد بن علی بن الحسين كه يكی از اولاد من است ملاقات كنی. سلام من را به او برسان و بگو: خدا به تو نور حكمت دهد . علم و دين را نشر بده . امام پنجم هم به امر جدش قيام كرد و در تمام مدت عمر به نشر علم و معارف دينی و تعليم حقايق قرآنی و احاديث نبوی(ص) پرداخت. اين جابر بن عبدالله انصاری همان كسی است كه در نخستين سال بعد از شهادت حضرت امام حسين (ع) به همراهی عطيه كه مانند جابر از بزرگان و عالمان با تقوا و از مفسران بود ، در اربعين حسينی به كربلا آمد و غسل كرد ، و در حالی كه عطيه دستش را گرفته بود در كنار قبر مطهر حضرت سيدالشهداء (ع) آمد و زيارت آن سرور شهيدان را انجام داد.
امام باقر(ع) منبع انوار حكمت و معدن احكام الهی بود. نام آن حضرت با دهها و صدها حديث و روايت و كلمات قصار و اندرزهايی همراه است ، كه به ويژه در 19سال امامت برای ارشاد مستعدان و دانش اندوزان و شاگردان شايسته خود بيان فرموده است.
امام باقر درباره رهبری رهبران بر حق و چگونگی اداره اجتماع اسلامی و اينكه رهبر يك اجتماع اسلامی بايد چگونه باشد ، سخن می گويد: اينها همه هشام را كه فاقد آن صفات بوده است و غاصب آن مقام بيش از پيش ناراحت می كند. جالب توجه و قابل دقت و يادگيری است كه امام محمد باقر (ع) وصيت می كند به فرزندش امام جعفر صادق ( ع ) كه مقداری از مال او را وقف كند ، تا پس از مرگش تا ده سال در ايام حج و در منی محل اجتماع حاجيها برای سنگ انداختن به شيطان (رمی جمرات) و قربانی كردن برای او محفل عزا اقامه كنند. به گفته صاحب الغدير زنده ياد علامه امينی اين وصيت برای آن است كه اجتماع بزرگ اسلامی ، در آن مكان مقدس با پيشوای حق و رهبر دين آشنا شود و راه ارشاد در پيش گيرد ، و از ديگران ببرد و به اين پيشوايان بپيوندد ، و اين نهايت حرص بر هدايت مردم است و نجات دادن آنها از چنگال ستم و گمراهی می باشد.
ايشان همچنين در مورد زنان و فرزندان امام محمد باقر(ع) سخنرانی نمودند و فرمودند:
در بسياری از كتب اسلامی و مرجع تعداد فرزندان امام باقر(ع) را نفر شمرده اند كه نام هايشان ابوعبدالله جعفر بن محمد الصادق(ع) و عبدالله كه مادرشان ام فزوه دختر قاسم بن محمد ابی بكر بود و ابراهيم و عبيدالله كه از ام حكيم بودند وهر دو در زمان حيات پدر بزرگوارشان وفات كردند. علی و زينل و ام سلمه كه از ول بودند را نيز از فرزندان امام باقر(ع)‌می دانند.
حضرت حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن حسينی در مورد شهادت امام باقر(ع)‌فرمودند:
حضرت امام محمد باقر (ع) 19سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زين العابدين (ع) زندگی كرد و در تمام اين مدت به انجام دادن وظايف خطير امامت ، نشر و تبليغ فرهنگ اسلامی ، تعليم شاگردان ، رهبری اصحاب و مردم ، اجرا كردن سنتهای جد بزرگوارش در ميان خلق ، متوجه كردن دستگاه غاصب حكومت به خط صحيح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام معصوم ، كه تنها خليفه راستين خدا و رسول (ص) در زمين است پرداخت و لحظه ای از اين وظيفه غفلت نفرمود. سرانجام در هفتم ذيحجه سال114هجری در سن57سالگی در مدينه به وسيله هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست. پيكر مقدسش را در قبرستان بقيع ، كنار پدر بزرگوارش به خاك سپردند.
پس از سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن حسينی مداح اهل بيت عصمت و طهارت (عليهمااسلام) آقای شمس به مرثيه سرايی و مداحی سرايی پرداختند.
همچنين اين مراسم سوگواری با حضور جمعی از مسئولين محلی و شهری و و خانواده معظم و معزز شاهد و ايثارگر بخش بن رود و شهر ورزنه و روحانيون اين شهر برگزار گرديد.
captcha