درمان 50 هزار جانباز شيميايی دوران دفاع مقدس در كشور
کد خبر: 2455475
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۷

درمان 50 هزار جانباز شيميايی دوران دفاع مقدس در كشور

گروه اجتماعی: معاون تحقيقات و فناوری وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اينكه 50 هزار جانباز شيميايی دوران دفاع مقدس در كشور تحت درمان هستند، گفت: همچنين 1500 نفر از مجروحان شيميايی عراقی توسط پزشكان ايرانی درمان می‌شوند.

مصطفی قانعی، معاون تحقيقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، اظهار كرد: 1500 نفر از مصدومان عراق توسط پزشكان ايرانی درمان می‌شوند.
وی با اشاره به روند معالجه مصدومان گفت: مصدومان شيميايی سردشت ايران را با كردستان عراق مقايسه كرديم زيرا هر دو از يك نژاد هستند و هر دو با گاز خردل مورد اصابت قرار گرفتند و هر دو نيز از مردم عادی بودند.
قانعی ادامه داد: ميزان عوارض شيميايی مردم ايران 50 درصد كمتر از مصدومان شيميايی مردم عراق بود و اين به اين معناست كه درمان‌های ما موفق بوده است كه 50 درصد عوارض در مصدومان شيميايی ايران را کاهش داده است.
معاون تحقيقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مهم‌ترين عوارض مصدومان شيميايی را بيماری‌های ريه‌ای، پوستی و چشمی دانست و تصريح كرد: حدود 10 درصد مصدومان ایرانی، در درجه متوسط شديد قرار دارند و 90 درصد به بركت اقدامات موثري كه بر روی مصدومان شيميايی انجام شده در درجه خفيف قرار دارند كه اين عوارض به نسل‌های بعد منتقل نخواهد شد.
وی با بيان اينكه مصدومان شيميايی تحت كنترل قرار می‌گيرند، افزود: ما در عرصه پزشكی در بسياري از موارد پيشرفت داشته‌ايم، به عنوان مثال بيماري فردي كه مبتلا به بيماري آسم يا بيماری ورم مفاصل و يا زخم معده است، كنترل می‌شود تا بيماری آن‌ها رو به پيشرفت قرار نگيرد.
قانعی با اشاره به اينكه 50 هزار مصدوم شيميايی تحت درمان در كشور وجود دارد، گفت: اسرائيل معاهده منع سلاح‌های شميايی را امضا نكرده است و در جنگ غزه از اين سلاح ها نيز به كار برده است.
وی با اشاره به چشم‌انداز 1404 خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت 5 درصد آموزش عالی كشور است، ولي تنها 50 دانشگاه علوم پزشكی داريم و اين در حالی است كه تعداد كل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی كشور 2هزار و 500 است.
قانعی با بيان اينكه تعداد دانشجويان علوم پزشكي تنها 5 درصد كل دانشجويان كشور است ولی توليد علم پزشكی 30 درصد كل كشور را تشكيل می‌دهد، تصريح كرد: بنا بود در سال 1404 رتبه اول منطقه را به دست آوريم اما امروز رتبه دوم منطقه هستيم.
معاون تحقيقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی يادآور شد: رتبه اول منطقه تركيه و دوم ايران است كه بايد با تلاش بيشتر بايد تا سال 1404 جايگاه خودمان را در آسيا به دست آوريم.
captcha