«خداحافظ برادر»؛ روايت قيام 19 دی‌ماه سال 56
کد خبر: 2487548
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۶

«خداحافظ برادر»؛ روايت قيام 19 دی‌ماه سال 56

احسان غديری داستان‌نويس با رمان بزرگسال «خداحافظ برادر» به مرحله نهايی داوری پنجمين دوره جشنوراه داستان انقلاب راه يافته است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه خبری حوزه هنری، احسان غديری، نويسنده، با بيان اينكه با ترجمه آثار فاخر ادبی می‌توان انقلاب اسلامی را به جامعه جهانی معرفی كرد، گفت: انقلاب اسلامی ايران به دليل اين كه از توده مردم برخاسته است، می‌تواند سوژه‌های بسيار نابی داشته باشد. ما درحال حاضر بيشتر واردكننده رمان‌های آمريكای لاتين و اروپايی هستيم و ادبيات انقلاب اسلامی بايد به سمتی برود كه بتواند با ترجمه آثار فاخر ادبيات انقلابی، انقلاب اسلامی را به جامعه جهانی معرفی كند.
وی با اشاره به اينكه رمان «خداحافظ برادر» حوادث مقطع زمانی 19 دی‌ماه سال 56 (قيام مردم قم) تا پيروزی انقلاب اسلامی را روايت می‌كند، افزود: اين رمانِ 300 صفحه‌ای درباره پزشك جوانی است كه علی‌رغم ميل باطنی خود در يك فضای دانشگاهی ناخواسته وارد فضای انقلاب می‌شود و بيشتر داستان حول محور دوست و هم محلی وی كه خلبان ارتش است می‌شود.
اين هنرمند جوان دستمايه‌های خوب مردمی را يكی از ويژگی‌های مهم رمان‌های جهان خصوصاً رمان‌های انقلاب اروپا و آمريكای لاتين دانست و اظهار كرد: نويسندگان حرفه‌ای كشورهايی چون شيلی، اكوادر و حتی آلمان سعی كردند در رمانهايشان از دستمايه‌های مردمی انقلاب‌هايشان بهره جويند. به همين دليل است كه اين رمان‌ها در سال‌های اخير به عنوان بهترين رمان‌ها در سطح جهان شناخته شده و مورد اقبال عموم قرار گرفته است.
غديری تبليغات و رسانه‌ای كردن آثار برگزيده را يكی از راه‌های آشنايی بيشتر جوانان و نوجوانان با ادبيات انقلاب اسلامی عنوان كرد و گفت: مسئولان و دست‌اندركاران جشنواره داستان انقلاب بايد بيش از پيش به معرفی آثار برگزيده ادبيات انقلاب در رسانه‌های جمعی بپردازند تا آثار فاخر در اين حوزه برای مردم خصوصا قشر جوان برجسته شود.
وی ساخت بازی‌های رايانه‌ای با موضوع انقلاب اسلامی را به عنوان يكی از ابزارهای مهم فرهنگی برای جذب نوجوانان دانست و افزود: متأسفانه امروزه در جامعه ما بازی‌های مختلف رايانه‌ای توليد می‌شود كه موجب جذب بيش از 70 درصد جوانان شده است؛ اما هنوز دست‌اندركاران امور فرهنگی بازی‌هايی را كه بتواند به انقلاب اسلامی بپردازد، توليد نكرده‌اند كه به نظر من توليد اين گونه بازی‌ها می‌تواند در شناخت زوايای پنهان انقلاب اسلامی بسيار مؤثر باشد.
غديری عدم دسترسی به كتاب‌های چاپ شده در حوزه انقلاب اسلامی را يكی از مشكلات جوانان و نوجوانان شهرستانی دانست و ادامه داد: متأسفانه بيشتر آثار برگزيده جشنواره داستان انقلاب در تهران توزيع شده است كه اميدواريم دست‌اندركاران اين جشنواره به حوزه نشر و توزيع اين آثار در كتابخانه‌های ساير استان‌ها نيز اقدام كنند.
وی نوع نگارش داستان، ذهن خلاق، تحقيقات وسيع و به روز بودن نويسنده را از مهمترين ويژگی‌های يك نويسنده برای خلق آثار ادبی فاخر و ماندگار در حوزه انقلاب اسلامی دانست.
يادآور می‌شود، احسان غديری متولد 1360 و دانشجوی رشته «آی تی» از استان خراسان رضوی است. وی تاكنون جوايز متعددی را از جشنواره‌های مختلف ادبی همچون جشنواره ادبی ايران 1404، هفتمين جشنواره طنز مكتوب، نهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره و ... دريافت كرده است.
آثاری كه غديری به پنجمين جشنواره داستان انقلاب ارسال كرده است عبارتند از رمان «نا باك‌دار» در بخش نوجوان، رمان «خداحافظ برادر» در بخش بزرگسال و همچنين در بخش داستان كوتاه «نه در دل تو و نه در سر من»، «شهروند جهانی» و «اشك امپراطور».
مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره داستان انقلاب چهارشنبه، 18 بهمن‌ماه با معرفی برگزيدگان در حوزه هنری برگزار می‌شود.
captcha