«فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» يعنی جمال و جلال خدا در انسان متجلی است
کد خبر: 2499263
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
همايش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات»//8

«فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» يعنی جمال و جلال خدا در انسان متجلی است

گروه انديشه: مسئول دفتر نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه شيراز با اشاره به آيه 14 سوره مؤمنون گفت: لازمه احسنت خداوند به خودش ‌اين است كه انسان اشرف مخلوقات باشد و اين يعنی انسان آيينه تمام‌نمای جمال و جلال خداست و موجودی است كه جمال و جلال خداوند در او تجلی دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، حجت‌‌الاسلام جواد نيری، مسئول دفتر نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شيراز امروز سه‌شنبه، اول اسفندماه در همايش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» در دانشكده دامپزشكی دانشگاه شيراز با تصريح اينكه قرآن علم وحيانی است، گفت: برخی می‌گويند كه مطالب قرآن كريم مطالب علمی نيست زيرا دانشگاه‌های ما متكفل از مباحث علمی تجربی است كه بايد حتماً به‌صورت تجربی اثبات شده باشد.
وی افزود: در اين ديدگاه مادی انسان را موجودی می‌دانند كه در تمام زمينه‌ها جامعيت دارد و اين يعنی تنها يك وجه را ديديم و از بقيه غافل شديم.
حجت‌الاسلام نيری ادامه داد: در مكتب اسلام، و از ديدگاه قرآن انسان اشراف مخلوقات است اما از ديدگاه اومانيسم انسان اشرف موجودات است، در صورتی‌كه وقتی می‌گوييم موجودات، ذات يزال الهی نيز شامل اين موجودات می‌شود.
مسئول دفتر نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه شیراز با اشاره به برگزاری همايش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» ابراز اميدواری كرد: اين همایش شروعی باشد برای اينكه سلسه همايش‌های اين چنينی در كشورمان برگزار شود و نگرش توحيدی را در دانشگاه‌های ما ترويج دهد.
وی به زيبايی خلقت انسان و جهان اشاره كرد و گفت: آفرينش جلوه‌گاه جمال خداست و نظام سكولار آفرينش را طبيعت می‌داند در صورتی‌كه قرآن كريم آفرينش را خلقت می‌شمرد در حالی‌كه علم افقی طبيعت و علم عمودی خلقت است و هر آفريده‌ای ‌آفريننده می‌خواهد و اين چنين است كه می‌گوييم آفرينش جلوه‌گاه خداست و كل آفرينش آيينه تمام‌نمای خدست و هر چيزی كه از عدم به اقليم وجود آمده و لباس هستی به تن كرده، مخلوق خداست.
حجت‌الاسلام نيری با اشاره به آيه 62 سوره زمر «اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ؛ خدا آفريدگار هر چيزى است و اوست كه بر هر چيز نگهبان است» گفت: هر چيزی كه خداوند خلق كرده، زيبا آفريده است و نظام هستی، ‌نظام احسن است زيرا اگر غير از اين بود علم خداوند به او تعلق می‌گرفت و از قدرت فراگير الهی خارج نبود و از گستره سفره جود و بخشش خدايی جدا نمی‌شد.
اين استاد حوزه و دانشگاه به آيه 7 سوره سجده «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ؛ همان كسى كه هر چيزى را كه آفريده است نيكو آفريده و آفرينش انسان را از گل آغاز كرد» اشاره كرد و گفت: نظام آفرينش را در وجود خدا احسن می‌دانيم و انسان كه می‌تواند در گوشه باشد، در كمال زيبايی آفريده شد يعنی انسان از تمامی عالم موجود بالاتر است.
وی خاطرنشان كرد: خداوند در آيات 4 سوره تين، 64 غافر، 3 تغابن تأكيد دارد كه انسان در كمال زيبايی آفريده شده و در آيه 14 سوره مؤمنون می‌خوانيم كه وقتی خداوند انسان را آفريده به خود احسنت گفته است «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ؛ آنگاه نطفه را به‌صورت علقه درآورديم پس آن علقه را [به صورت] مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوانهایى ساختيم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانيديم آنگاه [جنين را در] آفرينشى ديگر پديد آورديم آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است».
حجت‌الاسلام نيری ادامه داد:‌ لازمه چنين امری اين است كه انسان اشرف مخلوقات باشد و اگر موجودی زيباتر از انسان يافت می‌شد، خداوند هنگام آفرينش آن موجود به خود «أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» می‌گفت و اين يعنی انسان آيينه تمام‌نمای جمال و جلال خداست و موجودی است كه جمال و جلال خداوند در او تجلی دارد.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه تمام آفرينش از شعور بهره می‌برند، گفت:‌ همچنين در آيات متعددی از قرآن كريم می‌خوانيم كه تمامی آفرينش تسبيح خداوند می‌كنند و نص صريح آيات و روايات اين است كه تمام موجودات شعور و ادراك دارند و حمد الهی را به‌جا می‌آورند.
وی با طرح اين سؤال كه همه عالم تسبيح‌گوی خداست يعنی چه، گفت: شهيد مطهری دو تفسير برای اين سؤال آورده‌اند يكی حكيمانه و ديگری عارفانه كه تفسير حكيمانه يعنی به زبان حال همه آن‌چه كه آفريده شده تسبيح‌گوی خداست و آفرينش در نظام تكوين آن روش را پذيرفته و تحت عبوديت قرار داده است.
حجت‌الاسلام نيری اضافه كرد: از ديدگاه عرفا تمام آفرينش ذی‌شعور است و انسانی كه به عالم انسانی روی آورده و در مسير عالم حركت می‌كند، گوش دلش باز می‌شود و صدای تسبيح آفرينش را می‌شنود زيرا انسان می‌تواند به مرحله‌ای برسد كه تسبيح آفرينش را بشنود.
مسئول دفتر نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه شيراز در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه دانشگاه‌های نظام اسلامی بايد اسلامی باشد، گفت:‌ دانشگاه اسلامی يعنی دانشگاه جامعه و زمانی دانشگاه اسلامی می‌شود كه رويكرد ما از تجربی به جامعيت تغيير يابد و قرآن و معارف آن به دانشگاه‌ها ورود پيدا كند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۱۹:۲۳
0
0
خوبه
captcha