توجه به آموزه‌های دينی و قرآنی در کار طنز مورد توجه قرار بگیرد
کد خبر: 2503636
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۹

توجه به آموزه‌های دينی و قرآنی در کار طنز مورد توجه قرار بگیرد

گروه هنر: بايد تلاش كنيم طنز به يك كار فرهنگی برگردد و در اين كار تنوع داشته باشيم و به آموزه‌های دينی و قرآنی توجه كنيم، طنز يك قدرت معنوی در آن است كه به انسان معنا می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه لرستان، در نخستين جشنواره طنز مطبوعات كه عصر چهارشنبه، نهم اسفندماه در تالار شهيد آوينی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم آباد برگزار شد، محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينكه ما بايد به دنبال روزنامه‌نگاری اسلامی باشيم و به آموزه‌های دينی و قرآنی توجه جدی بكنيم، گفت: طنز يك قدرت معنوی در آن است كه به انسان معنا می‌بخشد.
وی با اشاره به اینکه ما به طنز نیازمندیم اما طنزی که با توجه به آموزه های دینی نوشته شود نیاز جدی ماست، اضافه کرد: یکی از مسائلی که از ابتدای فعالیت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال آن بوده ام تحقق روزنامه نگاری اسلامی بوده است.
محمدزاده با تأکید بر اینکه روزنامه نگاران باید به آموزه های دینی توجه جدی داشته باشند، تصریح کرد: در رابطه با نوشتن مطالب طنز در مطبوعات نیز باید نگاه قرآنی رعایت شود.
وی با بيان اين كه طنز يك هدف متعالی دارد و آن هدف تأثير عاطفی بر شخص است و اين تصوير حتی ممكن است با جاری شدن قطره‌ای اشك باشد، ادامه داد: اوج طنز مطبوعات به دوره مشروطه برمی‌گردد و هم اكنون طنز مردمی كه زمان مشروطه باشد را نمی‌بينيم.
محمدزاده با بيان اينكه نقص جدی كه امروز در مطبوعات و خبرگزاری‌ها وجود دارد اين است كه مطبوعات و خبرگزاری در فقر به سر می‌بريم، گفت: يا طنز را نمی‌شناسيم كه مسائل سياسی قبيله‌ای را وارد طنز می‌كنيم يا رغبتی به اين موضوع نيست، طنزهای قومی كه در كشور است كه پشت ساخت اين طنزها توطئه‌ای است كه مردم را دلسرد كنند، بايد تلاش كنيم طنز به يك كار فرهنگی برگردد و در اين كار تنوع داشته باشيم و به آموزه‌های دينی و قرآنی توجه كنيم.
حسن شريعت نژاد، معاون سياسی-امنيتی استاندار لرستان نيز گفت: در آموزه ‌های دينی بر نشاط و شادابی جامعه اسلامی تاكيد فراوان شده و با توجه به نياز جامعه امروز به شادابی، اين خلا به خوبی در كشور احساس می شود.
وی تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه طنز با تمسخر افراد و اقوام بسيار متفاوت است و رواج اين پديده زشت و تخريب و مسخره كردن قوميت‌ها، يكی از توطئه های دشمنان انقلاب برای مقابله با ايران اسلامی است.
معاون سياسی-امنيتی استاندار لرستان اظهار كرد: فعاليت نشريات مستقل طنز در سطح كشور بسيار كم است در صورتی كه با زبان طنز به راحتی می توان بسياری از تلخی ها را بيان كرد.
شريعت نژاد با تاكيد بر اينكه نقد و انتقاد از مديران با طنز أثرگذاری بيشتری دارد، افزود: برگزاری اين قبيل جشنوار ها موجب ارتقای سطح كمی و كيفی بخش طنز در عرصه مطبوعات خواهد شد.
معاون سياسی، امنيتی استانداری لرستان گفت: بسياری از اختلافات و دعواهای سياسی با يك لبخند حل خواهد شد و با استفاده از اين حوزه می توان بسياری از مشكلات روحی و روانی جامعه را حل كرد.
در بخشی از این جشنواره، از دو خانواده شهيد صارمی و شهيد حيدريان با اهدای لوح سپاس و هدايايی تجليل شد.
captcha