گردآوری آثار بيش از 5 هزار شهيد و جانباز دفاع مقدس در قم
کد خبر: 2510136
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳

گردآوری آثار بيش از 5 هزار شهيد و جانباز دفاع مقدس در قم

گروه اجتماعی: مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران قم با بيان اينكه رسالت اصلی و سنگين بنياد شهيد ترويج فرهنگ ايثار و شهادت است، گفت: تاكنون آثار بيش از پنج ‌هزار شهيد و جانباز دفاع مقدس در قم گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه قم، محمدكاظم پورامينی، مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان قم 22 اسفندماه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت سالروز تأسيس بنياد شهيد گفت: اين نهاد مقدس كه امام رضوان الله آن را افضل بنيادها معرفی كردند با هدف خدمت‌رسانی و تجليل و تكريم خانواده‌ شهدا در 22 اسفند سال 58 به فرمان امام خمينی(ره) تأسيس شد و در سال 83 با بنياد جانبازان و ستاد آزادگان ادغام و رسيدگی به امور ايثارگران نيز جزء وظايف بنياد شهيد وامور ايثارگران قرار گرفت.
وی اضافه كرد: اكنون استان قم با شش هزار شهيد، بيش از 11هزار جانباز و 580 آزاده به فرمايش مقام معظم رهبری در بحث ايثار و شهادت نيز شهری سرآمد است و هم‌اكنون جامعه ايثارگران استان با خانواده‌هايشان جمعيت 70 هزار نفری را در اين استان تشكيل می‌دهند.
پورامينی افزود: از ديگر ويژگی‌های شاخص قم در اين حوزه، وجود مقبره مطهر شهيدانی چون آيت‌الله مطهری، آيت‌الله مفتح، شيخ فضل‌الله نوری، آيت‌الله مدنی، آيت‌الله سعيدی، آيت‌الله غفاری شهيدان محلاتی، قدوسی، نواب صفوی و شهدای فدائيان اسلام، مهدی عراقی، سپهبد قرنی، 9شهيد هفتم تير و... است.
وی تأكيد كرد: امروز در راستای ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، تكريم خانواده‌های معظم شهدا در قالب طرح سپاس كه از سه سال گذشته در پی فرمايش مقام معظم رهبری كه خادمان به ايثارگران را سپاس‌گزار خاندان شهدا و ايثارگران معرفی نمودند اجرا شده و امسال تاكنون از بيش از 9هزار خانواده شاهد و ايثارگر قم ديدار صورت گرفته است.
مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران قم اضافه كرد: با هدف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، زنده نگهداشتن و حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ياد و راه شهدا و ايثارگران اقدامات مختلفی در ابعاد گوناگون در بنياد شهيد صورت گرفته كه از آن جمله گردآوری آثار بيش از پنج هزار شهيد و جانبازان 70 درصد و آزادگان استان و ثبت و ضبط اين آثار به‌عنوان اسناد دفاع مقدس است.
وی با اشاره به 70 گلزار شهيد استان قم، افزود: از اين تعداد 25 گلزار تاكنون ساماندهی شده و 16گلزار در دست احداث است و از ويژگی‌های اين گلزارها ايجاد مراكز فرهنگی در جوار گلزارها است كه تاكنون سه مركز فرهنگی برای ترويج فرهنگ ايثار ايجاد شده است.
مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران قم ادامه داد: از ديگر ابعاد ترويج فرهنگ ايثار و شهادت نخبه‌پروری است و در اين راستا مركز دانش‌پژوهان تشكيل و امسال با رشد 5/14درصدی تعداد اعضای آن به 265 نفر رسيده است كه از اين تعداد 86 نفر همسر و فرزندان شاهد، 158 نفر جانباز و خانواده آنها و 21 نفر نيز آزاده و خانواده آنها هستند و هم‌اكنون يك‌هزار و 300دانش‌آموز، سه هزار دانشجو و يك‌هزار طلبه شاهد و ايثارگر در قم مشغول تحصيل هستند.
وی ادامه داد: دوره بصيرت‌افزايی و مهدويت از سال جاری با توجه به ظرفيت‌های قم در اين استان اجرا شده و تاكنون 15هزار نفر از خانواده‌های شهدا و ايثارگران سراسر كشور با حضور در اين كلاس‌ها با مباحث مهدويت و انتظار آشنا شده‌اند.
پورامينی از ديگر اقدامات برای خدمت به خاندان شهدا و تكريم و سپاس از ايشان را استفاده از نخبگان و معتمدين ايثارگر برای خدمت به جامعه ايثارگران ذكر كرد و افزود: تشكيل معتمدين معين با 212 عضو، تشكيل مشاوران فرماندار و استاندار و نمايندگان مجلس مشورتی ايثارگران با هدف ارائه مشاوره به مسئولان در سطوح مختلف استانی و ملی در راستای ترويج فرهنگ ايثار و خدمت به خاندان شهدا و ايثارگران كه خود اصلی‌ترين مروجان اين فرهنگ هستند، از ديگر اقدامات بنياد شهيد و امور ايثارگران است.
وی ادامه داد: حمايت از برگزاری يادواره‌ها، 23 حسينيه شاهد، برگزاری دوره راويان برای انتقال هرچه بهتر خاطرات دوران دفاع مقدس به نسل امروز و آينده، حمايت از حوزه نشر و توجه به تبليغات شهری از ديگر اقدامات در راستای ترويج اين فرهنگ عاشورايی است.
captcha