نقش و جايگاه كشورهای اسلامی در نهادها و سازمان‌های بين‌المللی تقويت شود
کد خبر: 2526588
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹

نقش و جايگاه كشورهای اسلامی در نهادها و سازمان‌های بين‌المللی تقويت شود

گروه سياسی: در كميسيون «جهان آينده و جايگاه امت اسلامی» تاكيد شد: نقش و جايگاه كشورهای اسلامی در نهادها و سازمان‌های بين‌المللی در حال حاضر متناسب با توانمندی‌ها و ظرفيت‌های عظيم اين كشورها نيست.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، كميسيون «جهان آينده و جايگاه امت اسلامی» در اجلاس علما و بيداری اسلامی امروز 10 ارديبهشت با حضور علما و انديشمندان مسلمان و فعال در عرصه‌های سياسی و اجتماعی بيداری اسلامی برگزار شد.
در اين كميسيون عنوان شد، جهان اسلام دارای ظرفيت‌های فرهنگی، سياسی و اقتصادی بالقوه و بالفعل متعددی است كه در صورت شناخت دقيق و بهره‌گيری صحيح و همچنين گسترش و توسعه همكاری‌های داخلی، می‌تواند شرايط زندگی مسلمانان در نقاط مختلف جهان را به شكل قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد.
علمای شركت كننده در اين اجلاس تاكيد كردند، نهضت عظيم بيداری اسلامی در كنار نفی استبداد داخلی و ساختار مبتنی بر سلطه‌جويی و قدرت‌طلبی در سطح بين‌المللی، تنها راه تحقق صلح و عدالت جهانی را بازگشت به تعاليم انبياء الهی؛ احترام به نقش مردم و حفظ كرامت انسانی می‌داند.
شركت كنندگان در اين كميسيون با بيان اينكه موفقيت‌های چشمگير مسلمانان در نقاط مختلف جهان اسلام عملاً ساختار ناعادلانه قدرت در سطح جهانی را با چالش‌های اساسی مواجه كرده است، اظهارداشتند: امت اسلامی در آستانه موازنه جديدی از قدرت قرار دارد و بايد از اين فرصت در جهت ارتقای جايگاه بين‌المللی جوامع اسلامی بهره‌برداری شود.
علمای جهان اسلام ضمن محكوم كردن سياست‌های دوگانه غرب در زمينه مسائلی همچون حقوق بشر، آزادی بيان و عقيده و برخورداری از فناوری‌های پيشرفته و به ويژه فناوری هسته‌ای، از دولت‌های اسلامی خواستند كه با وحدت نظر و وحدت رويه اجازه ندهند كه غرب معيارها و خواسته‌های خود را بر ديگران تحميل كند.
براساس مصوبات كميسيون جهان آينده و جايگاه امت اسلامی مسلمانان بايد با ايجاد يك نهضت علمی و بهره‌گيری از تجربيات مختلف و با اعتماد به نفس و خودباوری، ضمن تلاش برای الگوسازی سياسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر اساس آموزه‌های دينی و بومی، جايگاه شايسته خود را در سطح بين‌المللی بازيابی و بازسازی كنند.
در اين نشست مسأله فلسطين به عنوان اصلی­ترين مسأله جهان اسلام عنوان و آن را يكی از اركان جنبش بيداری اسلامی كه در مسير تكامل آن نقش اساسی دارد دانسته شد. همچنين بر اين اساس، جنبش بيداری اسلامی تا زمان احقاق حقوق ملت ستمديده فلسطين و حاكميت آنها بر تمامی سرزمين‌های اشغالی، از بحر تا نهر، به حمايت خود از مقاومت ادامه خواهد داد.
شركت كنندگان با اشاره به اينكه رسانه‌ها يكی از ابزارهای قدرت در عصر انفجار اطلاعات به شمار می‌آيند، تصريح كردند: اين ابزار همانگونه كه از سوی غرب به منظور تصويرسازی منفی عليه بيداری اسلامی به كار گرفته می‌شود، بايد در جهت گسترش بيداری اسلامی نيز مورد استفاده مسلمانان قرار بگيرد.
علمای شركت كننده با بيان اينكه نقش و جايگاه كشورهای اسلامی در نهادها و سازمان‌های بين‌المللی در حال حاضر متناسب با توانمندی‌ها و ظرفيت‌های عظيم اين كشورها نيست، تاكيد كردند بر اين اساس، جوامع اسلامی برای تضمين دستيابی به حقوق بين‌المللی خود بايد نقش فعال‌تری در اين نهادها و سازمان‌ها ايفا كنند.
نقش آفرينی علماء و انديشمندان اسلامی در ايجاد وحدت و تشكيل امت واحده اسلامی،انتظارات و مطالبات جهان اسلام از علماء جهت هدايت، رهبری و جلوگيری از انحراف جنبش‎های بيداری اسلامی، نقش علماء در شكل دهی و احيای تمدن اسلامی برپايه دين، عقلانيت، علم و اخلاق، چشم انداز بيداری اسلامی در مديريت آينده جهان اسلام و نظام بين‌الملل و بررسی عوامل رشد و بالندگی بيداری اسلامی در مديريت جهان از ديگر محورهای مورد بررسی در اين كميسيون بود.
captcha