برپايی نمايشگاه اسناد قديمی ويژه ماه مبارك رمضان در يزد
کد خبر: 2561304
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴

برپايی نمايشگاه اسناد قديمی ويژه ماه مبارك رمضان در يزد

نمايشگاهی از اسناد باارزش قديمی به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان در يزد برپا شده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) در يزد، نمايشگاهی از اسناد مربوط به ماه مبارك رمضان در محل تالار خانه لاری‌ها در يزد برگزار شد. اين اسناد منعكس كننده حرمت و احترام ماه رمضان نزد مردم در نقاط مختلف كشور در يكصد سال گذشته است.
سند مربوط به اعلام تغيير روزهای محاكمه در ماه رمضان به سفارت عثمانی از سوی سلاطين دربار در تاريخ 12 شهريورماه سال 1289 شمسی، اعلام ساعت كاری در ماه رمضان برای مدارس و ادارات در اسفندماه 1305، درخواست مردم از حكومت برای مجوز سخنرانی روحانيون در ماه رمضان در آبان ماه 1315و ابلاغ تذكر تلگرافی نخست‌وزير درباره لزوم جلوگيری از تظاهر به روزه‌خواری در ادارات و معابر عمومی در ايام ماه مبارك رمضان در شهريورماه 1320 از جمله اسناد مهم و تاريخی است كه ارزش و اهميت ماه مبارك رمضان را در ادوار تاريخی گذشته به اثبات می‌رساند.
همچنين، بخشنامه‌های دولتی مربوط به مردادماه سال 1325 مبنی بر تعطيلی آبدارخانه ادارات و سفارش به روزه‌داری از ديگر اسناد موجود در اين نمايشگاه است. در برخی از اين اسناد گزارشاتی از سوی شهربانی كل در مورد برقراری نظم و ايجاد آرامش عمومی در ماه رمضان آمده است.
مكاتبات مربوط به آمدوشد مردم در شب‌های ماه مبارك رمضان و تعيين پزشكان كشيك برای خدمت‌رسانی به روزه‌داران با توجه به حكومت نظامی در زمان جنگ جهانی دوم در مهرماه1320 شمسی، برگ زرين ديگری است كه در اين نمايشگاه نظر بازديدكنندگان را به خود جلب می‌كند.
قديمی‌ترين سند مكتوب موجود در اين نمايشگاه، تلگراف حكومت به حكام ولايت‌ها و دستور بستن قهوه‌خانه‌ها با فرارسيدن ماه مبارك رمضان به منظور جلوگيری از مفاسد اجتماعی در ارديبهشت 1265 شمسی است كه بر غنای تاريخی اين نمايشگاه صحه می‌گذارد.
يادآور می‌شود، نمايشگاه اسناد قديمی ويژه ماه مبارك رمضان همه روزه از ساعت 8 تا 18 برای بازديد عموم داير است.
captcha