استقلال ائمه جمعه؛ مهم‌ترين خصوصيت نماز جمعه جمهوری اسلامی ايران
کد خبر: 2567514
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱

استقلال ائمه جمعه؛ مهم‌ترين خصوصيت نماز جمعه جمهوری اسلامی ايران

گروه اجتماعی: مهم‌ترين خصوصيت نماز جمعه جمهوری اسلامی ايران استقلال ائمه جمعه است و ائمه جمعه تحت فرامين مقام معظم رهبری هستند و وابسته به دولت و هيچ گروه و جناحی نبوده و هيچ‌گاه تحت تأثير گروه‌های سياسی واقع نشده‌‌اند.

حجت الاسلام والمسلمين محمد‌حسن مرادی، امام‌ جمعه موقت شيراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، با بيان اينكه نماز جمعه از شئونات حكومت اسلامی است، گفت: اگر در جايی دولت اسلامی مستقر شد بايد ائمه جمعه تحت اشراف حكومت اسلامی نماز جمعه را اقامه كنند لذا امام جمعه منصوب به نظام جمهوری اسلامی است.
وی افزود:‌ در نظام جمهوری اسلامی ايران بعد از پيروزی انقلاب در 5 مرداد 58 مصادف با سوم رمضان، اولين نماز جمعه در تهران به دستور امام راحل(ره) با امامت آيت‌الله سيد‌محمود طالقانی اقامه شد و پس از آن در مراكز استان‌ها به تدريج نماز جمعه برگزار شد.
حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به اينكه تاكنون نماز جمعه منشأ خيرات و بركات زيادی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، ادامه داد: ائمه جمعه در ارتباط با طرح مسائل اخلاقی، در خطبه اول دعوت مردم به تقوا، زهد، فضائل انسانی و اجتناب از فاصله گرفتن از ارزش‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و در خطبه دوم با مطرح كردن اوضاع سياسی، امنيتی و حفاظتی منطقه، كشور و دنيای اسلام را مورد بحث قرار می‌دهند.
امام ‌جمعه موقت شيراز تصريح كرد: به‌دليل طرح مسائل سياسی، اجتماعی و اقتصادی در خطبه دوم نماز جمعه افرادی كه در اين مراسم دينی شركت می‌كنند از يك آگاهی عميق و بالا برخوردار شده و صاحب يك بصيرت روز‌افزون می‌شوند.
وی ادامه داد:‌ در طول اين سی و چند سال ائمه جمعه در افشاگری توطئه‌های دشمنان و جنگ نرم موفقيت درخشانی داشته و موفق شدند با اطلاع‌رسانی دقيق به مردم جلوی بسياری از فتنه‌ها را در ممكلت بگيرند.
حجت‌الاسلام مرادی با بيان اينكه مردمی كه در مراسم نماز جمعه شركت می‌كنند با يك آگاهی و بينش سياسی بالايی نماز جمعه را ترك می‌كنند، افزود: اين افراد خودشان اظهار می‌كنند به‌مدت يك هفته از نظر روحی و نشاط معنوی بيمه هستيم و از اوضاع و احوال دنيای استكبار و دنيای اسلام و فتنه‌هايی كه در دنيای اسلام به‌وقوع می‌پيوندد آگاهی پيدا می‌كنيم و به اين دليل به نماز جمعه اهميت می‌دهيم و مقيد هستيم كه در اين مراسم دينی ـ سياسی شركت كنيم.
وی مهم‌ترين خصوصيت نماز جمعه جمهوری اسلامی ايران را استقلال ائمه جمعه دانست و ادامه داد: ائمه جمعه به نظام جمهوری اسلامی وابسته بوده و تحت فرامين مقام معظم رهبری هستند و وابسته به دولت و هيچ گروه و جناحی نبوده و هيچ‌گاه تحت تأثير گروه‌های سياسی واقع نشده‌‌اند و با توجه به استقلالی كه دارند از دولت خدمتگزار حمايت كرده و اگر اختلافی باشد گوشزد می‌كنند.
امام‌ جمعه موقت شيراز تصريح كرد: ائمه جمعه به‌صورت مستقل و مردمی عمل می‌كنند اما ائمه جمعه ساير كشورهای اسلامی اين آزادی عمل در آن نداشته و هرگونه كه حكومت به آن‌ها دستور دهد مطالب را به مردم يادآوری می‌كنند.
حجت‌الاسلام مرادی با اظهار اينكه در جمهوری اسلامی ائمه جمعه حقوقی دريافت نمی‌كنند، خاطرنشان كرد:‌ ائمه جمعه با انگيزه الهی اين نماز را برپا كرده و مقام معظم رهبری مبلغی را به‌عنوان هديه برای اين افراد منظور داشته و عمدتاً اين افراد از طريق ستادهای نماز جمعه و از طريق كمك‌های مردمی در شهرستان‌ها فعاليت می‌كنند.
وی نماز جمعه را يك نهاد مردمی معرفی كرد و گفت: طبق مصوبات شورای فرهنگ عمومی امام جمعه 14 مسئوليت دارد كه از جمله آن جمع آوری زكات، اقامه نماز را نام برد و كليه امور فرهنگی در منطقه ‌و همچنين فعاليت‌های حوزه‌های علميه زيرنظر امام جمعه انجام می‌شود.
امام‌ جمعه موقت شيراز با بيان اينكه ائمه جمعه رسالت بسيار سنگينی به‌خصوص در بعد فرهنگی و اطلاع‌رسانی به‌عهده دارند، افزود: به فضل الهی نماز جمعه‌های با شكوهی در سراسر كشور در مصلاها با حضور جوانان پاك فطرت برگزار می‌شود و اكنون در كل كشور حدود 700 نماز جمعه برگزار شده كه استان فارس با برپايی 69 نماز بيشترين تعداد نماز جمعه را در سطح كشور دارد.
حجت‌الاسلام مرادی نقش نماز جمعه در استحكام انقلاب را بسيار مهم دانست و خاطرنشان كرد:‌ اين ائمه جمعه هستند كه دستاوردهای انقلاب را برای مردم تبيين كرده و با اطلاع‌رسانی به مردم دلگرمی، قوت قلب و اميد داده و از بركت قرآن و خون پاك شهدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام راحل‌(ره) در اين راه موفق بوده‌اند.
captcha