پيچيدن عطر ماه صيام در فضای مجازی
کد خبر: 2571519
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷

پيچيدن عطر ماه صيام در فضای مجازی

گروه فضای مجازی: نوشتن در وبلاگ‌ها، برگزاری مسابقات پيام كوتاه و مسابقات مجازی با موضوع و محتوای رمضان، فضايی را ايجاد كرد تا كاربران اينترنت هم عطر ماه صيام را استشمام كنند.

ماه رمضان، فصل رويش باورهای سبزی است كه زردی ترديد و دودلی آدم‌هايی را كه بين خير و شر، ‌بين بهشت و جهنم، معلق و سرگردان مانده‌اند به شكوفايی لحظه‌های يقين و سبزی ايمان پيوند می‌دهد. ماه رمضان، فصل مشترك همه آدم‌هايی است كه می‌خواهند خوب باشند و خوبند، حتی اگر به اندازه نگفتن يك دروغ مصلحتی باشد.
فضای مجازی كشورمان هم در روزهای ماه صيام كه تلنگری است به روح خسته آن‌هايی كه گرد و غبار تكرار و فراموشی، روی نيت‌ها و دل‌هايشان نشسته، فرصتی برای باز كردن دريچه‌ای به سمت ساده‌ترين شكل زندگی و‌ جايی كه می‌توان در برابر رحمت خدا دست دراز كرد و ستاره‌ مغفرت چيد به نوعی روزه‌دار بود.
به انتهای راه رسيديم و اگر از اين ماه خوشه‌های مغفرت نچينيم تا رسيدن دوباره به اين ماه رحمت كه آيا می‌رسيم يا نه پشيمانی سايه به سايه به دنبال دل پر تمنای ما خواهد آمد، پس غنيمت شماريم روزها و لحظه‌های باقی‌مانده از اين ماه رحمت را و چه زيباست كه اينك بياييم روزه‌ای ديجيتالی بسازيم و وسايل ديجيتال خود را از تمامی آنچه كه رضای خدا در آن نيست پاك كنيم. مگر نه اينكه روزه چشاندن طعم بندگی به بدن مادی و روح است.
خدا را شاكريم كه در اين ماه فعالان فضای مجازی كشورمان نيز با ايجاد مطالب گوناگون، فرصتی را برای بی‌نهايت بودن، برای باز كردن دريچه‌ای به سمت ساده‌ترين شكل زندگی،‌ آنجايی كه بی‌هيچ تكلف و تقيدی می‌توان در برابر رحمت سيال خدا زانو زد و دست دراز كرد و از آسمان بخشش ستاره‌ مغفرت چيد، ايجاد كردند.
ماه رمضان، ضيافت بی‌نظيری است كه سوای اين عادت‌های معمول و اين روزمره‌گی‌های تكراری و حساب و كتاب‌های ريز و درشت و كم و زياد، همه آدم‌ها را چه از آشنا و غريبه سر يك سفره، آن هم سفره‌ای به گستردگی همه عالم هستی می‌نشاند و بهانه‌ای می‌شود برای آشنا شدن آن‌هايی كه غريبی می‌كنند و آشتی كردن آن‌هايی كه قهر كرده‌اند.
مسابقات اينترنتی، بسياری پيرامون ماه مبارك رمضان در سايت‌های مختلف برگزار شد. اين امر باعث اتفاق دلنشينی شد و فعاليت كاربران اينترنتی را برانگيخت تا برای لحظه‌ای كوتاه هم به معارف قرآن، سوره‌ها و آيه‌های آن نگاه تازه‌ای داشته باشند، نگاهی كه می‌تواند بسياری را به خالق زيبايی‌ها آشنا كند و شايد در اين ميان بسياری را عاشق او كند.
برگزاری مسابقات اينترنتی ويژه ماه رمضان در سايت‌های بسياری همچون تبيان، پايگاه اينترنتی تلاوت، برنامه قرآنی شبكه معارف سيما، سايت راسخون، فرهنگ‌سرای مجازی شهرداری تهران و بسياری از اين پايگاهای اينترنتی ديگر اجرا شد كه با بازديد از هر پايگاه اينترنتی كه به نوعی فعاليت مذهبی و فرهنگی دارد مشاهده شد كه عطر بوی رمضان اين فضا‌ها را هم معطر كرده است.
حوزه‌های علميه هم در ماه مبارك رمضان فعاليت‌های بسياری در فضای مجازی انجام دادند، فعاليت مجازی هزار مبلغ در ايام ماه رمضان با مديريت اطلاع‌رسانی و تبليغ نوين مجازی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم كه در اين طرح بيش از هزار نفر مبلغ و مبلغه در ماه رمضان همكاری مستقيم و غير مستقيم تبليغی در فضای مجازی را به كاربران اينترنت ارائه كردند.
گويند رمضان به معنی سوزاندن است و در اين ماه آلودگى‏هاى گناهان با استغفار به درگاه خدا می‌سوزد. از پيامبر اكرم(ص) روايت است: إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ؛ لِأَ نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ؛‌ اين ماه را رمضان ناميده‏اند: چون گناهان را مى‏زدايد حال در آستانه عيد سعيد فطر و در روزگاری كه نگه‌داشتن ايمان از نگه‌داشتن آتش در كف دستان سخت‌تر است چه زيباست كه روی به سوی دوست ‌آوريم و خود را برای آينده‌ای پاك آماده كنيم.
پيامبراعظم(ص) فرمودند: بهترين عمل در ماه رمضان ترك گناه است. پس بايد همت كنيم و تلاش كنيم زمينه‌های گناه را از خود دور كنيم. روزی دوستی گفت اگر امروز امام زمان(عج) ظهور كند چه قدر رايانه، موبايل و تبلت‌هايمان به امر او و آماده كمك به اوست؟ اگر امام زمان به تو بگويند موبايل يا لپ تاپ را به من بده، می‌دهی؟! از محتويات آن مطمئنی و خيالت راحت است؟
اين تنها ادامه دهنده يك ايده است اما آرزو می‌كنم در اين ماه مبارك راهی برای تازه كردن دريچه نگاهمان به وسايل ديجيتال باشد. آرزو دارم از اين پس هر كليك و يا فشردن دكمه صفحه كليدمان، همراه با هر نفسمان عبادت باشد. اميدوارم در عيد فطر، فضای مجازی نيز به اندازه فضای واقعی بوی خدا بگيرد و جشن بندگی حضرت دوست در فضای سايبر را نيز نمايان شود. با اميد به روزی كه فضای مجازی و وسايل ديجيتال از ويروس‌ها و تروجان‌های مخرب روح، پاك شود.
اميدوارم تمامی كاربران اينترنتی نه فقط برای رمضان، بلكه برای تمامی لحظه لحظه زندگی خويش و در هر مكان، آلودگی‌ و ناپاكی‌ها را از فضای ديجيتال شخصی پاك كنند و قدمی بردارند در جهت رسيدن به دنيايی پاك برای قدوم مبارك كسی كه سال‌های سال در انتظار ديدن روی زيبای او جهان دست به دعا برداشته و نشسته‌ايم تا از دريای محبت او همگان سيراب شويم.
وهاب خدابخشی
captcha