برپايی نمايشگاه «اسناد قرآنی در گنجينه فرهنگ و هنر»
کد خبر: 2572726
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۸

برپايی نمايشگاه «اسناد قرآنی در گنجينه فرهنگ و هنر»

همزمان با بهار قرآن و ليالی پرخير و بركت قدر، اداره اسناد و كتابخانه‌ها با همكاری اداره ارشاد شهرستان يزد آثار اسناد قرآنی را در گنجينه فرهنگ و هنر به نمايش گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، سعيد ميرشمسی، مدير گنجينه فرهنگ و هنر يزد گفت: اين نمايشگاه كه با نام «قرآن و رمضان در آئينه اسناد» آغاز به كار كرده است تعداد 54 اسناد قرآنی مربرط به مكاتبات بخش نامه‌های قرآنی كشور و همچنين تصاويری از صفحات قرآن‌های دست‌نويس و آراسته شده به نمايش گذاشته شده است.
وی افزود: اين نمايشگاه منتخبی است از تصاوير قرآن‌های نفيس كه از نقاط مختلف جهان در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ايران نگهداری می‌شود همچنين در بخش ديگری از اين نمايشگاه اسنادی از مكاتبات و بخشنامه‌های سيستم اداری كشور مربوط به ماه رمضان و نيز قرآن كريم متعلق به دوره قاجار و پهلوی به نمايش در آمده است.
ميرشمسی ادامه داد: اين اسناد مربوط به اعلام تغيير روزهای محاكمه در ماه رمضان به سفارت عثمانی از سوی سلاطين دربار در تاريخ 12 شهريورماه سال 1289 شمسی، اعلام ساعت كاری در ماه رمضان برای مدارس و ادارات در اسفندماه 1305، درخواست مردم از حكومت برای سخنرانی روحانيون در ماه رمضان در آبان‌ماه 1315 و ابلاغ تذكر تلگرافی نخست وزير درباره لزوم جلوگيری از تظاهر به روزه‌خواری در ادارات و معابر عمومی در ايام ماه مبارك رمضان در شهريورماه 1320 از جمله اسناد مهم و تاريخی ديگری است كه در اين نمايشگاه به نمايش درآمده و ارزش و اهميت ماه مبارك رمضان را در ادوار تاريخی گذشته به اثبات می‌رساند.
يادآور می‌شود، تصاويری از قرآن‌های نفيس كه از كشورهايی نظير هلند، اتريش، اسپانيا، چين، قزاقستان و ... به سازمان اسناد و كتابخانه ملی ايران اعطا شده است در اين نمايشگاه به چشم می‌خورد.
اين نمايشگاه كه در روز جهانی قدس آغاز به كار كرده تا 20 مرداد‌ماه از ساعت 17 تا 21 در گنجينه فرهنگ و هنر واقع در خيابان قيام ميدان خان پذيرای علاقه‌مندان است.
captcha